Hoe werkt het eigenbesef van dieren in gemengde groepen?

Ja vaak zie je van die filmpjes dat een kat een eend, kip, hond,... adopteert en samen met haar eigen kroost grootbrengt.

Datzelfde kan ook als je een ei van een kip onder een ander broedende vogel steekt neem ik aan.
Men zegt altijd dat een kuiken het eerste ding dat hij ziet als 'moeder' gaat aanzien. Dan gaat een eendenkuiden dus bij de mama kalkoen blijven om groot te worden.

Maar hoe verloopt het dan verder.
Dat een kat dat puppytje niet kan leren miauwen, dat is natuurlijk duidelijk.
Maar hoe gaat het verder voor de kleine?
Gaat die hond zichzelf eerder als kat aanzien en eerder katachtig zich gedragen of komt de natuur toch boven?
Gaat die eend voortaan water uit te weg ( al zou ze moeten kunnen zwemmen maar leerde om er niet in te springen van mama ) of ... ???

Lijkt een beetje nature of nurture voor dieren.

Is daar iets dierenpsychologisch over geweten?

8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Filmpjes waarin een kat een eend of kip adopteert mag je gerust met een korrel zout nemen. Katten zogen hun jongen. Kippen laten hun kuikens zelf voedsel van de grond oppikken. Zo'n adoptie is dus onmogelijk. De geadopteerde vogels zullen verhongeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op de filmpjes zie je de moederpoes de kuikens schoonlikken, maar inderdaad moeten ze door een ander met kuikenvoer gevoerd worden. Ik vind het een hele goeie vraag, want op de filmpjes ziet het er schattig uit, maar eigenlijk is het erg sneu voor zowel de poes als voor de kuikens. Alleen als de moeder overleden is en de babies geen enkele kans maken zou je ze kunnen laten adopteren, maar dan wel vogels bij vogels, en katten bij katten

Het beste antwoord

Dieren die door niet-soorteigen ouders worden grootgebracht beschouwen niet zozeer zichzelf als andere diersoort maar zien in de eerste plaats die andere diersoort als hun eigen soort. Ze zullen als ze de leeftijd bereikt hebben dan ook proberen een partner te veroveren die eruit ziet zoals hun pleegmoeder. Aangeboren handelingen als lopen, zwemmen en vliegen zullen ze wel leren en verder kunnen ze zich in hoge mate normaal gedragen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat in de vorige eeuw vaak eieren van de (toen zeldzame) kleine mantelmeeuw werden ondergeschoven in nesten van de veel talrijker zilvermeeuw. De zilvermeeuw bracht de pleegkinderen zonder meer groot maar een paar jaar later zagen de onderzoekers het aantal mengparen kleine mantelmeeuw/zilvermeeuw explosief toenemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Heerlijk boekje he, van KL, met name de stukken over kauwtjes :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou en of. De verhalen over de ganzen vind ik ook fantastisch, en niet te vergeten het hoofdstuk Lachen om dieren. Een klassieker is het dat elke dierenliefhebber in de kast hoort te hebben.
Ivana
8 jaar geleden
Hebben jullie de hondenboeken van Lorenz ook gelezen? Nog veel leuker (volgens mij). :)
Rieneke1
8 jaar geleden
Ivana, ik heb "Mens en hond" nog liggen, maar niet gelezen.
Blijf blafbeesten toch ietwat saai vinden ;)
Ivana
8 jaar geleden
Rieneke, ik blijf het proberen!!! :) Gesprek tussen mij en mijn hond:
H: Ik ruik wat, mag ik er heen?
I: Voet.
H: Jammer nou....als ik nou braaf ga voorstaan, mag het dan?
I: We zijn niet op jacht hoor! Wacht, iets vervangends voor die drie reeën? H: Ook goed, als het maar een flinke stok is!...... Yoepie!!! Noem dat maar saai..
Rieneke1
8 jaar geleden
Dat noem ik heeeeeeel erg saai :) Dat krijg je vanzelf als je je in katten gaat verdiepen (of in kauwtjes, daar doe ik niet moeilijk over) :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zulke gesprekken had ik met mijn kat. Voor mij maakt hond of kat niet uit, ben op allebei dol. Alleen honden zijn lastiger te combineren met een baan buitenshuis.
Ivana
8 jaar geleden
Pokemon, als je een werkhond hebt, bij de politie bent, een nazoek doet naar aangereden wild, een hulphond mee naar kantoor neemt...
Met een hond kan je alle kanten op en....je kan hem mee op vakantie nemen. Zonder hond vind ik een vakantie helemaal niks. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad, sommige beroepen heb je een hond nodig, of kan je hem meenemen. Gaat bij mij helaas niet. Want ik zou er dolgraag één willen hebben. En je kiest er voor om minimaal 15 jaar voor zo'n dier te zorgen. Dus dat wordt pas over 20 jaar, als ik met pensioen ben. momenteel hebben we helemaal geen huisdieren meer. De kat is 25 april overleden, het konijn hebben we in laten slapen vorige maand.
Ivana
8 jaar geleden
Sorry Pokemon, je zal wel een heel leeg huis hebben nu. Je was vast aan ze gehecht en afscheid nemen van een dier is altijd erg. Toch maar weer een poesje uit het asiel halen? Sterkte.
Rieneke1
8 jaar geleden
pokemon, dus Missy is overleden uiteindelijk?
Wat triest, sterkte! Geen idee om een setje uit het asiel te halen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ze was juist zo veel opgeknapt na de radioactieve opname. Maar toen ze lekker op de vensterbank voor het huis lag te genieten van de schemering, kwam er een loslopende hond. Die heeft haar opgejaagd, en haar hart was te zwak geworden. We twijfelen heel erg over nieuwe katjes. Aan de ene kant mis ik haar verschrikkelijk, we waren echt twee zielen één gedachte. En een nieuwe kat is leuk, maar is niet Missy. Mijn man heeft het nu helemaal gehad. Hij wil geen dieren meer, als ze toch dood gaan. Die momenten heb ik ook gehad, maar ik weet dat dat gevoel weer over gaat. Dus ik wil op termijn wel graag twee nieuwe, bijvoorbeeld uit hetzelfde nest. Hier bij het asiel vragen ze ook gastouders voor zwangere poezen. En dan de moeder en 1 kind houden. Maar nu we aan het orienteren zijn voor de vakantie voor volgend jaar is het ook wel lekker om geen rekening te hoeven houden met huisdieren. Onze ouders zijn te oud geworden om op te passen, de kinderen wonen te ver weg, en kunnen niet hun hele vakantie opofferen om bij ons te logeren.
Rieneke1
8 jaar geleden
Wat een schok zal dat zijn geweest. En zo te horen zijn jullie duidelijk nog in de rouw: jullie katje was zo speciaal voor jullie.
Eerst maar eens lekker op vakantie, en daarna zal het vast weer flink aan het kriebelen zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik ga maar via pb verder, we zijn behoorlijk off-topic bezig. Terwijl ik de vraag van nounka ook zo interessant vind!
nounka
8 jaar geleden
Bedankt voor de discutie :)
Was leuk om te lezen.
Maar k ga nu de vraag afsluiten.