Kan een kip ook kalkkop krijgen?

Daarstraks de meest rare kip ooit gezien.

Het was een zijdehoen, maar op haar kop stond er een helm.
En het leek of die helm wel gemaakt was zoals normaal gezien kalkpoten zijn. ( Een foto heb ik niet, aangezien de kip niet wilde poseren, en het kot ingaan doe ik niet want de haan houd niet van vreemden )

Bestaat dat ook kalkkop? En is dat 'overdraagbaar' naar andere kippen in de buurt? Zou niet graag hebben dat ons kippenkot daar last van gaat krijgen.

8 jaar geleden
1.7K
Amadea
8 jaar geleden
Dat is bij sommige parelhoenders en aanverwante vogels normaal: http://www.summagallicana.it/lessico/n/Numida%20meleagris.JPG
nounka
8 jaar geleden
had zo wat de vorm van 1 ( kleine 3 kan ook )
maar normaal gezien heeft een zijdehoen dat toch niet.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk zijn de kalkpoten niet het enige probleem.
Een zijdehoen is redelijk gevoelig voor allerlei aandoeningen aan zijn huid. Dit komt doordat door verkeerde fok de huid overgevoelig is, maar ook verdere afwijkingen kan hebben.
Kalkpoten zijn erg hardnekkig. Bij de dierenarts kunt u uw kippen hiervoor laten inenten. Inwrijven met bijv. vaseline heeft geen effect. Het lijkt alleen tijdelijk opgelost te zijn.
Er ligt ook verder nog het e.e.a. aan ten grondslag. Door een goede voeding voorkomt u dat uw kippen een verminderde weerstand krijgen. Door verkeerd voer zijn ze bevattelijker voor ziekten.
Veel scharrelen, liefst in een weitje of een ander stukje grond, zoals een volkstuintje o.i.d. levert een kip ook extra voedsel op.
Een goede kippenfokker zorgt er voor dat de gefokte bloedlijnen zo veel mogelijk vrij blijven van erfelijke aandoeningen.
Een zijdehoen kan over het algemeen wat gevoeliger zijn. De prijs van de mooie zijdeachtige veren kan huidproblemen met zich meebrengen.
Laat uw kippen hier niet meer doorlopen. Ze hebben er last van en kunnen stukken van hun tenen verliezen. Het is besmettelijk en ook het hok zal grondig onder handen moeten worden genomen d.m.v. een schoonmaakbeurt en een mijtenbehandeling moeten ondergaan. Laat uw dierenarts u hierover voorlichten en volg zijn adviezen zo goed mogelijk op.
Tip: neem alle kippen in 1 x mee naar de dierenarts. Dan betaald u maar 1x consultkosten. Ook kan uw dierenarts de kop van die ene kip eens goed bekijken. Het is nl. mogelijk dat de kam geïnfecteerd is. Daardoor kan het zijn dat de huid zodanig reageert dat het er als een eeltachtige helm uit ziet.
De winter staat voor de deur. Het is in het belang van uw kippen dit probleem voor de kou te verhelpen.
Veel succes!