Wat te doen met bultje op lip van kat?

Mijn kat heeft een bultje op zn lip. Het is een zwarte kater van 5 jaar oud. Nu heeft hij dit al vaker gehad en is het overgegaan met een antibiotica kuurtje van de dierenarts. Nu zijn we onlangs verhuist en hebben we van de nieuwe DA een antibiotica kuur gehad maar ik denk dat ie niet zo goed helpt.

Kat komt buiten en heeft onlangs vlooien gehad. Bultje lijkt groter te zijn dan vorige week.

Enig idee? Moet ik nu opnieuw naar de dierenarts?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (3)

Met bultjes op de lip of in de bek moet je uitkijken: soms kunnen ze ontaarden in tumoren.
Gezien het bultje steeds terugkomt, zou ik een doorverwijzing naar een specialist/dermatoloog overwegen.
Het zou beginnend eosinofiel granuloom kunnen zijn, dan is het zaak de oorzaak te achterhalen (allergie??)

Zorg in ieder geval dat de kat goed ontvlooid wordt, met een middel van de dierenarts.
Laat je kat ook niet eten of drinken uit plastic bakjes, of poreuze bakjes van aardewerk.

Beterschap voor je beestje!
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Onze kat eet gewoon goed en bultje is niet hard maar zacht dus denk zelf aan een abces. Kanker zou hard moeten zijn namelijk als ik et zo lees. Hij lijkt er ook geen last van te hebben. We geven hem altijd al eten uit metalen bakjes. Ik denk zelf dat het mogelijk door het voer komt. We zijn 2 weken geleden overgestapt naar gourmet omdat dat toen in de aanbieding was en hij vind et erg lekker. Hiervoor kreeg hij altijd wiskas. Kan het door het wijzigen van voer mogelijk komen? Bedankt alvast!
Rieneke1
8 jaar geleden
Een abces ziet er anders uit, daar lijkt dit bultje niet op.
Verder denk ik dat het zaak is alle bultjes in de bek goed in de gaten te houden, of ze nu hard of zacht zijn. Heeft de kat deze bultjes pas sinds kort dan, gezien je vraag over het voer? Een allergie voor het voer kan zich altijd ontwikkelen, daarvoor hoef je niet eens van voer te veranderen.
Maar of het voer een rol speelt? Geen idee. Hoe dan ook, blijf alert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke, waarom niet laten eten uit plastic of poreuse bakjes?
Rieneke1
8 jaar geleden
In poreuze bakjes kunnen bacteriën uit de voedselresten zich opstapelen: rvs is veel beter te reinigen.
Plastic bakjes staan onder verdenking ivm de wekamines die in plastic zitten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke dat wist ik niet. Ik heb al jaren zo een speciaal blet met daar op 2 bakjes. Wel alles plastic maar t was speciaal voor katten. Is dat dan ook erg?
Rieneke1
8 jaar geleden
Plastic staat onder verdenking, bewezen is er (nog) niets.
Ik zou er zelf niet al te argwanend tegenover staan, maar bij klachten zoals die van de VS zou ik wel het zekere voor het onzekere nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden! Ik ga het nog even in de gaten houden, als ik maandag nog geen verschil zie ga ik opnieuw de dierenarts bellen. Het is de 3e keer dat het bultje er is, dit keer iets groter dan voorgaande keren. Voorgaande keren is het over gegaan met een antibiotica kuur. Deze kuur hebben we nu opnieuw maar dan van een andere dierenarts en heet iets anders. We zijn nu 4 dagen deze kuur aan het gebruiken maar zien nog geen verschil. Dus maandag ga ik contact opnemen met de dierenarts als ik nog geen verschil zie.
Rieneke1
8 jaar geleden
Laat je nog even weten hoe of wat?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja ga ik zeker doen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dosering is iets verhoogd omdat mn kat 6 kg weegt en dat een kilotje te zwaar is volgens de DA. Afwachten maar weer.
Rieneke1
8 jaar geleden
Bedankt voor de update! Idd afwachten maar. Is de kat inmiddels goed ontvlooid, en ga je dat bijhouden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
We houden het bij, heb nu zn middeltje dat je bij zn eten doet omdat we nog wel veel eitjes weghalen van zn lichaam en bijna geen vloo meer tegenkomen. Dit middel bestrijd ook de eitjes. Verder veel schoonmaken en regelmatig stofzuigen met vlooienband in stofzuiger zak. Weinig vocht gebruiken had ik gelezen dus dwijlen doen we voorlopig niet zonder het meteen goed droog te maken Lastige beesten!
Rieneke1
8 jaar geleden
Het zijn ellendige rotzakkies.
Succes!
Als het buitje de vorige keer met antibiotica is verdwenen, mag je aannemen dat van een bacteriële infectie sprake is geweest. Dan moet wel duidelijk zijn dat het inderdaad door de antibiotica is over gegaan. Er kan wederom sprake zijn van een bacteriële infectie waardoor een abces ontstaat. Antibiotica zijn vaak niet in staat het hele abces te bereiken en dan komt de ontsteking weer terug, die dan bovendien minder goed reageert op antibiotica. In dat geval is het het beste het abces te draineren. De dierenarts maakt er dan een klein sneetje in waarna het pus kan afvloeien en het snel geneest daarna. Maar goed, dit verhaal geldt als inderdaad van een bacteriële infectie sprake is. Ik raad je aan naar de dierenarts te gaan want een abces kan flink pijn doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, zoals ik net bij Rieneke aangaf wachten we nog even een paar daagjes wellicht slaat de antibiotica iets later aan. Onze kat lijkt er geen pijn van te hebben. We kunnen er gewoon aanzitten en dan blijft ie knorren. Als het maandag nog niet beter is ga ik de dierenarts opnieuw bellen. Bedankt!
Wanneer je het niet vertrouwd zeker naar de dierenarts gaan. Ook al zou je de assistent even laten zien.

Staat ook ergens genoteerd welke antibiotica de kat bij de vorige dierenarts heeft gehad? Eventueel zou u ze ook kunnen bellen natuurlijk. Mocht het plekje wel hetzelfde zijn als de vorige keer dan kan het zijn dat het een iets andere antibiotica kuur was, u zou kunnen vragen of ze deze antibiotica ook kunnen proberen?