Kan een kat zich eenzaam voelen?

Ik heb een tijdje geleden bijna drie weken in het ziekenhuis gelegen en toen zat mijn kat al die tijd alleen thuis.
Mijn moeder ging één keer per dag een uurtje bij hem langs om hem te verzorgen maar de rest van de tijd zat hij alleen thuis.
Toen ik weer thuis kwam en me verheugde op zijn reactie werd ik erg teleurgesteld want hij gaf een kopje en ging weer slapen.
Alsof ik nooit weg ben geweest.
Daarom vraag ik me af: kan een kat zich eenzaam voelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een ijskoude kat zeg!

Het beste antwoord

Ik denk, dat het veel uitmaakt, dat de kat in zijn eigen omgeving is gebleven. Alles was en rook vertrouwd naar zichzelf en naar jou, dus de wereld zag er, met een uurtje aandacht per dag, niet echt verkeerd uit.
Als ik een paar dagen wegmoet, is er niemand die voor haar kan zorgen, dus dan gaat ze naar een (overigens super-goed !!) kattenpension, en als ik haar dan afhaal, weet ze van gekkigheid niet, hoe ze haar blijdschap kan uiten. De eerste nacht maakt ze me vaak ook een paar keer wakker, door keihard snorrend over me heen te lopen en kriebels te komen halen. Haar wereld is dus duidelijk een aantal dagen niet okay geweest, en dat vind ik best zielig voor haar (ze is verder totaal niet demonstratief)

Dus wees maar blij, dat hij zich blijkbaar niet verlaten en ongerust heeft gevoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+. Ik ben er ook blij om maar had een andere reactie verwacht.
Wel een hele logische uitleg, bedankt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (10)

ja een kat is best een sociaal dier het heeft af en toe aandacht nodig men adviseert vaak om 2 katten te nemen in plaats van 1 zo hebben ze wat afleiding en kunnen ze met elkaar ravotten.
een kat dus zijn eigen eenzaam voelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sowieso hecht een kat enorm aan een vaste routine, dus je kat zal goed van slag zijn geweest dat die routine ineens verbroken werd.
daarnaast zijn katten niet de solitaire dieren waarvoor ze gehouden worden, dus hij zal je gezelschap zeker gemist hebben.
ik heb onlangs nog drie weken voor een kat gezorgd waarvan het baasje op vakantie was.
de eerste week ging nog wel, maar daarna zag ik haar met de dag gefrustreerder raken.
toen het baasje weer terug was, zag je het beestje opknappen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ik heb ook al een keer gemerkt mijn kat (destijds) na een vakantie ook amper naar me omkeek. OF ze weten ook echt niet meer wie je bent OF ze nemen gewoon wraak omdat je zolang bent weggeweest.... haha

Toegevoegd na 31 seconden:
maar het komt wel weer goed hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi dat je moeder hem een uurtje gezelschap heeft gehouden, maar je kat zal zich toch wel wat eenzaam gevoeld hebben.
Eigenlijk kwam je nog goed weg met dat kopje, sommige katten keren hun baasjes de rug toe na zo'n periode van 'ontrouw'.
In de vrije natuur is een kat een solitair dier, maar af en toe een robbertje knokken met de buurman/concurrent is ook sociaal contact. Thuis zit zo'n kat toch maar wat tussen vier muren.
Zelf heb ik om die reden ook altijd twee of drie katten gehad. Veel katten vinden een hond of een rat ook een prima maatje, zeker als een van de partijen nog jong is als je ze bij elkaar brengt. Met een oudere asielhond die katten gewend was ging het bij mij ook prima, de katten lagen binnen een paar weken op de hond te slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de tijd dat we 2 rode katers hadden (die nu allebei al jaren dood zijn) gingen we ieder jaar minstens 2 weken kamperen. Als we dan weer thuis kwamen wilden ze niets van ons weten het eerste uur. Ze waren echt boos op ons en wilden niet opgetild en geknuffeld worden. Maar ineens was die afkeer dan over en wisten ze van gekkigheid niet hóé ons te tonen hoe blij ze waren dat wij weer thuis waren. Ik denk dat ze het heel erg hebben gevonden dat wij zo lang weg waren.
14 jaar geleden
Katten zijn zeer sociale dieren, iedere verstoring in hun leefgebied reargeren ze op, dus ook als je enkele weken weg bent, maar katten zijn eigenzinnige beesten en zullen het zo maar niet laten merken, je was toch weer terug?
Nou prima toch, dan kan ik weer slapen.
Terwijl jij een feestcommissie verwachtte.
Nee, een kopje is al heel wat voor een kat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ,heel erg alleen.Toen ik op vakantie ging en mijn buurtjes op hem paste,kwam ik na een tijd terug en dan kwam hij zkere de eerste dag niet meteen naar binnen.Hij was intens alleen geweest.Echt zielig.
Maar ik had echt een band met die kat en was stapel op dat beest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker kunnen katten eenzaam zijn...Het kan zelfs wel zo zijn dat hij nu afreageert dat hij je gemist heeft, door jou nu te negeren...dat komt meer voor, het is een soort straf voor je afwezigheid....dan komt wel het vanzelf weer goed...gewoon weer lekker knuffelen met hem als ie bij je komt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker kan een kat zich eenzaam voelen, maar net als een mens kan de ene kat beter tegen alleen zijn dan een andere. Ik heb een kat gehad die echt verlatingsangst had: als ik een dagje weg was geweest, dan was hij zó blij, alsof ik een week was weggeweest. Die kon absoluut niet tegen alleen zijn. Terwijl een andere kat die ik heb gehad, gewoon de hele dag ging liggen slapen of in de tuin liggen en zich prima vermaakte zonder mij.
Dus... het ligt heel erg aan de kat.
Maar als antwoord op je vraag: ja, het kan wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, absoluut.
Als wij een dagje weg zijn is onze poes behoorlijk van slag.
Hij gaat dan bij de buren heel klagelijk lopen miauwen.
Zodra wij de oprit oprijden, komt hij al met zijn korte pootjes aanrennen, opgelucht dat wij er weer zijn.