Waarom wil mijn hond niet meer mee naar buiten?

Sinds kort weigert mijn hond opeens om door mij uitgelaten te worden. Met mijn moeder wil hij wel mee, maar wil echt geen stap buiten zetten wanneer mijn oma of ik hem willen uitlaten. Ik heb hem nog nooit pijn gedaan of tegen hem geschreeuwd en is ook nooit gebeten door andere honden wanneer hij met mij of mijn oma meeliep.
Het is een Golden Retriever van bijna 10 jaar oud, is verder kerngezond ( maar misschien geestelijk niet meer? ), is nooit mishandeld en heeft geen ongelukken of erg gewichtsverlies gehad de laatste tijd.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.3K
fremar
8 jaar geleden
Een andere locatie: Ga eens op een andere plek lopen. Een ander hondenparkje, het bos of de duinen heeft andere geurtjes en andere honden. Een hond die met moeite loopt kan hier ineens weer opleven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien door het hondenweer van de laatste dagen? ;) Nee, je zou misschien je hond naar buiten kunnen lokken met iets lekkers?

Antwoorden (2)

Misschien voelt hij zich veiliger bij je moeder. Zij is misschien wat assertiever en neemt meer de leiding. Als een hond ouder wordt kan hij zich kwetsbaarder voelen. Mogelijk helpt het als je de hond een paar keer samen met je moeder uitlaat. Tijdens het wandelen neem je de riem over en loopt gewoon lekker verder. Wie weet helpt het.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarschijnlijk is er ongemerkt een "situatie" geweest waar jij je niet eens van bewust bent geweest.
Een hond is erg gevoelig in het aanvoelen van situaties.
Een hond neemt altijd jouw gemoedstoestand over.
Zodra je de hond gaat uitlaten en bij jezelf denkt : ooo hij zal wel niet mee willen, of krijgen we dat weer, dan voelt de hond dat feilloos aan en zal dus denken dat er "gevaar dreigt"
Het beste is dus gewoon de riem te pakken volgens het ritueel dat je altijd al had en "gewoon" naar buiten te lopen.
Let hierbij op je eigen houding. Wees zelfverzekerd en neem de leiding.
De hond is een roedeldier en als de rangorde in de roedel klopt (wat ik aan mag nemen) zal de hond jou dus gewoon moeten volgen.
Geen stemverheffing of lieve aanmoediging maar gewoon resoluut en zelfverzekerd te werk gaan. binnen enkele keren uitlaten zal het weer opgelost zijn.
Zorg ervoor dat de hond niet gaat bepalen wat de rangorde in de roedel is!
De hond ook niet overmatig prijzen als hij meeloopt, gewoon braaf en een klopje op zn schouder is prima.
Neem desnoods een kleine traktatie in je hand als de hond echt niet wil maar geef deze traktatie pas als de hond met je buiten loopt. Ook dan niet overmatig prijzen, braaf is voldoende.
Gebruik een hoge stem