Grote Cavia bijt kleine Cavia bij ontmoeting wat te doen?

Wij hebben voor ons oude Beertje een jong beertje erbij gekocht, nu hebben we ze op neutraal terrein gezet enzovoort.
Maar ons grote beertje bijt de kleine de hele tijd, is dat normaal om te laten zien dat hij de baas is of hoort het niet?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is een kwestie van rangorde : het oudere beertje (had eerst alle plaats, voeder, water, hooi, knuffels voor zich alleen) ziet de nieuweling even als een indringer, het zijn sociale dieren, dus dit komt wel goed: de combinatie van 2 beertjes is ok, als er een zeugje bijkomt dan wordt het vechten.
Heb hier nog een quote:

Door dit topic herinner ik me (met enig schaamrood op de kaken), dat ik een soort van pedagogisch plan had voor mijn cavies vroeger..

Bij bijten pakte ik altijd de bijtster op, sprak haar streng toe, zette haar weer in het hok, sprak haar nog een keer streng toe en als je weer op oorlogssterkte naar de andere caaf liep hield ik haar tegen of pakte ik haar weer op en zette haar even buiten het hok.

Op een of andere manier geloof ik wel dat het werkte..
Z512099
10 jaar geleden
Z512099
10 jaar geleden
Je zult de grotere wel meerdere keren moeten "vermanen". De kleine piept omdat hij schrikt, breng dubbel zoveel hooi aan, zodat ze mekaar niet steeds moeten zien, breng schuilmogelijkheden aan : een schoendoos en een gat daarin maken, kan zich dan even terugtrekken, afleiding, speelgoed geven. Moet op den duur lukken.
Z512099
10 jaar geleden
Op het ogenblik is er een rangorde-strijd aan de gang, heeft toch enige dagen tijd nodig. Zorg dat die twee afgeleid zijn, proppen papier inleggen, een tak met bladeren, een huishoudrol, laat uw creativiteit werken . Lust de oudste graag witloof? Geef hem veel witloof, met een volle buik zal hij tevredener zijn. Of laat de jongste eens goed rennen buiten het hok, wordt daar moe van en dus rustiger.
Z512099
10 jaar geleden
Is een prima idee, even apart houden en dinsdag weer verder. U zult zien, dit gaat lukken.