Mijn duivenjong houd veel zijn ogen gesloten, is dit normaal?

Mijn duivenjong heeft al veren maar ook nog wat lichte donsveren, de laatste tijd houd ze haar ogen veel gesloten ook als ze stapt. haar bek is ook wat vuil met gele opgedroogde smurrie, maar dat is waarschijnlijk het voedsel dat de ouders hun toedienen. maar is dit allemaal normaal?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Als het jong al rondstapt moeten zijn ogen gewoon de hele tijd open zijn. Gesloten ogen op ongewone momenten duiden bij vogels altijd op ernstige zwakte of ziekte. Het is dus niet normaal.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het feit dat de vogel wel rondstapt wijst erop dat de kwaal aan de ogen zit. Een bezoek aan de dierenarts lijkt me verstandig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat is niet normaal.
Voor zover ik op afstand kan beoordelen, heeft je duifje "het geel", oftewel trichomoniasis. Laat het beestje inslapen, om het een ellendige dood te besparen.
Maak alles heel goed schoon, en kijk goed bij de andere duiven in de bek.
Overleg ook met je dierenarts.
Bij een zeer geringe, beginnende aantasting kan medicatie nog uitkomst bieden: zijn de woekeringen in de bek al wat verder gevorderd, dan kan je alleen de dieren nog in laten slapen.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Het jong moet via snavelcontact door een van de oudervogels zijn besmet. Die moeten dus ook nagekeken worden (als het trichomoniasis is).
Rieneke plus.
Rieneke1
8 jaar geleden
Dank Ivana! Hopelijk is het bij de oudervogels (en de eventuele andere duiven) nog niet zo ver gevorderd, en zijn ze met medicatie nog te helpen.
Hopelijk zet geoffry er wel vaart achter.