Kan een jonge kat (ca. 1 1/2 jaar) zich buiten redden met een kraag (lampenkapmodel) om?

De kat ziet er erg zielig en ongelukkig uit. Ik heb begrepen dat de kat vorige zomer ook lange tijd een kraag om heeft gehad. Dit is omdat hij last heeft van uitslag. Hoe het precies zit weet ik niet. Ik heb het idee dat een kat buiten erg kwetsbaar is met een nekkraag om. Eten en drinken lijkt mij ook erg lastig.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is wel een "doorzichtige" kap, maar volgens mij ziet hij er niet echt veel door. Ik weet inmiddels dat de kat last heeft van uitslag (o.a. in zijn nek) door een allergie voor pollen. De medicijnen houdt hij niet binnen. Daarom moet hij elke zomer een kap op.

Het beste antwoord

Nee, ik vind dat onverantwoord.
Ik ga ervan uit dat de kat naar binnen kan om thuis te eten en te drinken?
Maar het beestje heeft met kap een flink verminderd gezichtsveld, en is zo wel heel erg kwetsbaar, met name in het verkeer.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus.
En natuurlijk al die katten die hem uitlachen... is ook niet leuk...
Rieneke1
8 jaar geleden
Nee Rabelais, al die negatieve emoties zijn niet goed voor het beestje ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ken de eigenaar niet. Ze waren niet thuis toen ik de kat tegen kwam. Ik heb alleen de overburen gesproken. Ik weet niet of er een kattenluikje is. Het lijkt mij zowieso lastig om met zo'n kap door een luikje te komen. Mogelijk staat er water en voer in de achtertuin. Goed punt: verminderd zichtveld. Hij reageerde namelijk niet toen ik vlak langs hem fietste. Ik zag net op internet dat er ook een soort opblaasbandjes zijn voor om de nek. Zou dat beter zijn?
Rieneke1
8 jaar geleden
Ze zien idd niet genoeg, dus behalve het verkeer kunnen er ook problemen ontstaan met eventuele honden, andeer katten, niet goed kunnen vluchten enz. Jij doelt op een moon collar: in sommige gevallen kan dat idd een alternatief zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rieneke1
Scherp. :-D
Rieneke1
8 jaar geleden
Een alternatief wat beter betaalbaar is: een flexibele omgekeerde kap. http://rasclubmainecoon.org/rmc/rmcshop/diversen/
Castle
8 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de tip Het ligt er denk ik ook aan waar de kat niet aan mag komen. Ik heb alleen gezien dat het in zijn oren rood was. Daar kan hij met een meer katvriendelijke kap misschien wel aan krabben. Morgen ga ik even langs. Ik ken de mensen niet, dus ik weet niet of het helpt.
Rieneke1
8 jaar geleden
Goed dat je langsgaat Fay4, ik hoop dat ze de kat binnen willen houden zolang hij de kap draagt.
Als de oren het probleem zijn kom je idd niet ver met de alternatieven voor de kap.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet inmiddels dat de kat ca. 3 jaar oud is en elke zomer een kap omkrijgt. Grrrrr! Hij krijgt uitslag (o.a. in zijn nek) door een allergie voor pollen. Hier zijn wel medicijnen voor maar die " houdt hij niet binnen ". Ik heb aangegeven dat ik het geen goede oplossing vind. Ze gaan nog wel kijken naar een alternatief voor de kap, maar ja "deze hadden ze gekregen van de dierenarts". Vast niet met de bedoeling om hem de helft van het jaar om te doen! Ik vind het erg zielig voor de kat dat ze hem met uitslag laten lopen. Ik kan er nu niet zoveel meer aan doen. Ik zal het wel noemen bij de dierenarts. Mogelijk heeft de eigenaar van het katje dezelfde dierenarts en kan hij er wat aan doen.
Rieneke1
8 jaar geleden
Combineren met antibraakmiddel?
Of spuugt hij de pil meteen weer uit? Spuitje water er achteraan helpt.
En wellicht bestaat er een andere toedieningsvorm, per injectie bijvoorbeeld? Dit schiet niet echt op :( Maar goed, ik begrijp dat jij er verder weinig aan kan doen, bedankt dat je het nog even laat weten.