mag ik mijn zebravinkjes stuifmeel geven?

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik heb van een vriendin een zakje stuifmeel gekregen, volgens haar hét wondermiddel, als je zoals ik, kwakkel met je gezondheid, maar wondermiddel of niet, ik vínd dat goedje vies, bah!
Nu weet ik dat het mijn vriendin echt veel heeft gekost, dus ik wil het niet weggooien, toen zei mijn vriend, dat ik het mss kon bijvoeren, aan mijn zebravinkjes.
Ca. 6 a 7 weken geleden, kwamen van de (5) eitjes die mijn paartje had, 2 eitjes uit, helaas stierf 1 van de baby's alsnog, met de 2e ging het, tot vorige week uitstekend, maar hij werd steeds kaler, ik vermoedde dat zijn moeder de schuldige is/was, want het mannetje heeft ook kale plekken.
De baby zag er inmiddels uit als een geplukte kip, en nu heb ik 'm apart gezet, en hoewel ik het vreselijk zielig vindt, zoals hij de hele dag om zijn moeder roept, kon dit ook niet langer.
Als dat stuifmeel dan zo goed is, mag ik het dan bijvoeren aan mijn zebra-vinken-baby, mss helpt het de veren sneller terug te laten groeien, vooropgesteld, dat zij het überhaupt mogen hebben?
En indien ja, hoeveel geef ik dan, en doe ik dat gewoon door het eten, en hoeveel?

8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Geef je de moeder opfokvoer? Heb je je wel genoeg ingelezen voor het kweken van vogels? Zo te lezen mankeert daar het een en ander aan.
Als de moeder het jong kaal plukt, zal ze wel ergens gebrek aan hebben. Je kunt het jong dan wel apart zetten, maar zodanig dat de moeder het door tralies of gaas toch kan voeren. Ga nou niet knoeien met spul dat niet voor opfokvoer is bedoeld, misschien mag het, maar het belang van het jong moet vooropstaan. Ik zou dus eerst eens naar de dierenwinkel gaan, opfokvoer vragen, een constructie maken dat de moeder het jong kan voeren en dat zakje stuifmeel bewaren totdat je weet wat daarmee wel kan.
Ritsuka
8 jaar geleden
Een wondermiddel bestaat niet
Beestenboel
8 jaar geleden
Natuurlijk, heb ik het voer aangepast, en de kleine eet wél goed, het roepen klinkt hetzelfde als het roepen van de ouders, als ik de kamer uitloop, ben weggeweest, of als ik 's ochtends uit bed kom, (al roep ik dán niet, direct terug).....
Maar waarom pikt ze haar jong dán, dat is toch ook niet 'normaal' lijkt me?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet alleen de baby opfokvoer geven, ook de moeder moet op krachten komen. Is niet niks, 5 eitjes maken in je buik, en dan twee jongen voeren.
Ivana
8 jaar geleden
@Pokemon. Opfokvoer wordt altijd aan de oudervogel verstrekt. Ze voer er haar jongen mee uit de krop, maar zal zelf ook haar deel krijgen. Bovendien zijn vogels in een kooi zo gelukkig dat ze voedsel aangereikt krijgen en het alleen maar door hoeven te schuiven. Dat is heel wat anders dan een wilde vogel (bijvoorbeeld koolmees) die 245 keer per dag zelf vliegjes enz, moet vangen om een nest met 5 koolmeesjes groot te krijgen. :)
Ivana
8 jaar geleden
@Beestenboel. Sommige vogels plukken hun jongen kaal om nieuw nestmateriaal te verzamelen. Misschien wil ze een nieuw broedsel. Het is van zebravinken bekend dat ze het ene nest op het andere kunnen stapelen als het broedsel mislukt is en binnen de kortste keren hebben ze een nieuw nest en nieuwe eitjes.

Antwoorden (2)

De baby roept om ze moeder omdat hij vermoedelijk honger heeft, dat doen mijn baby vinken namelijk ook.
In jouw situatie, als ik je verhaal goed begrijp, is de kans 50/50 (of leven of dood) voor het beestje als je er niks aan doet. Dit zelfde geldt voor het voeren van stuifmail, Dan is de kans namelijk ook 50/50. Wie niet waagt wint niet. Klinkt hard maar zo bedoel ik het echt niet!
Ik hoop dat dit je keuze makkelijker maakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Niet echt een goed advies.
Ik heb gescheurde nagels. In het bos staan paddestoelen. Laat ik daar eens wat van gaan eten. Misschien helpt het.
Min.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er bestaat daar inderdaad een paddestoel soort voor! De naam ervan weet ik niet precies. Ondanks dat kan ik je vertellen dat een bepaalde stam van oa deze paddestoel een "genezingsmedicijn" maakt die volgens ritueel deels word gedronken en besprankeld over op de nagels.
@Beestenboel. Sommige vogels plukken hun jongen kaal om nieuw nestmateriaal te verzamelen. Misschien wil ze een nieuw broedsel. Het is van zebravinken bekend dat ze het ene nest op het andere kunnen stapelen als het broedsel mislukt is en binnen de kortste keren hebben ze een nieuw nest en nieuwe eitjes.
Ivana