Hoe zorg ik dat mijn kat afvalt en minder muizen opeet?

Ik heb 2 katten en de een is te dik en de ander is precies goed, perfect gewicht. Nou is het zo dat de dikke kat alle muizen opeet die ze vangt. En dat zijn er best wel veel want ze kan heel erg goed jagen. Maar ik maak me zorgen over haar gewicht, heeft iemand hier wellicht een oplossing voor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Heb ook meerdere katten waarvan de een op doeg gewicht en de andere overgewicht. Mijn dierenarts gaf als tip om het voer los op de grond te gooien zodat ze ook een beetje moeten zoeken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Muizen vangen is een kat niet af te leren en waarom zou je ook. Het is hun natuurlijke gedrag en hun natuurlijke voedsel, Er is dus een heel eenvoudige oplossing om het gewichtsprobleem op te lossen: voer de kat minder bij en pas de hoeveelheid aan aan de muizenconsumptie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Eens met Maarten, +
Juist de granen in brokken zijn dikmakers, muizen (versvoer) is gezond en voorziet bovendien in de vochtbehoefte. Sapsie, je kan een luikje werkend op de chip van je kat in een kamerdeur zetten, en voor je slanke kat daar het voer neerzetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
beiden een apart voerbakje, of een apart voermoment. Het kost even training, maar dit lijkt me de enige oplossing.
Of beiden minder voer standaard in de bak, en de 'gezonde' kat bijvoeren op moment dat de jager buiten is (of die tijdelijk in een bench oid als de ander eet)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
of voerbakje in een kist met een luikje waar alleen de slanke kat door past. of ander voer kopen met minder granen erin
Je kan een belletje om de nek van de kat hangen, zo vangt hij minder muizen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Ja dat is echt fijn voor de kat met z'n uitstekende gehoor, en ook slim want dan eet hij minder muizen, en kan je hem meer brokken geven, veel beter voor de kat (not).
mijn kat was ook redelijk dik...
we hebben zo een eetbak gekocht waar je porties in doet en dan moet die daar mee doen voor een tijdje ja kan altijd wat verminderen want bijna alle katten eten te veel de baasjes vullen hun eetbak bij als het leeg is en dat is geen goede gewoonte.
veel succes met het dieet van je kat ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Een kat altijd beschikking geven tot eten is wel degelijk een goede gewoonte.
Een te dikke kat kan je proberen meer versvoer te geven, hoogwaardiger voer met minder granen te geven, meer goed natvoer te geven, een voerpuzzel gebruiken.