Hoe verhuis je een kat naar een nieuw huis waar eerder al een vreemde kat heeft gezeten?

De plek waar we heen verhuizen heeft 3 jaar een kat ingezeten. Ik ben bang dat mijn kat meteen gaat plassen en zijn territorium afbakenen. Dit wil ik natuurlijk voorkomen. Is er een schoonmaakmiddel/manier om de geur van katten te verminderen zodat mijn kat hier minder stress van krijgt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij meerdere verhuizingen met katten heb ik dit probleem nog nooit gehad.
Zou het niet zo zijn, nadat je alles geverfd/ behangen en daarna het huis schoongemaakt hebt, dat de oude "huis" luchtjes allang verdwenen zijn?
Wat dacht ik ook kan helpen is sterilisatie van de kat.
Rieneke1
8 jaar geleden
ginger, zoiets onzinnigs heb ik in tijden niet gelezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ginger begreep de vraag misschien niet. Als de akt er nog zou wonen, en ze smen zouden gaan wonen in dat huis, dan moet je ze laten kennismaken. Gelukkig gaat het hier om een kat die er vroeger gewoond heeft

Antwoorden (1)

De reukzin van een kat is zo sterk ontwikkeld dat jouw kat ongetwijfeld zal ruiken dat er een andere kat in het huis heeft gewoon, daar ontkom je niet aan.
Wat wel scheelt is dat ze ook zal ruiken dat het geen verse geuren zijn: tenminste daar ga ik vanuit: ik neem aan dat de eerdere kat al enkele dagen vertrokken is?
Plas- en sproeiplekken kan je bespuiten met urine-off.

Bedenk dat hoe onzekerder jouw eigen kat zich voelt, hoe meer ze de neiging zal hebben te markeren.
Pak het daarom rustig aan, en geef de kat in eerste instantie maar toegang tot een enkel vertrek, waar je haar installeert met haar eigen vertrouwde spulletjes.
Plug een feliway-verdamper in, voor een veilig thuis gevoel.
Pas als je kat ontspannen is en tot rust gekomen, geef je haar toegang tot de rest van het huis.
Om de stress die een verhuizing sowieso oplevert wat te verminderen kan je je kat nu al op de Zylkene zetten tot ze in het nieuwe huis tot rust is gekomen.
Rieneke1
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Tip van mijn dierenarts. Gebruik de feliway een week van te voren in het oude huis waar je nu woont en gebruik een tweede verdamper minstens 36 uur van te voren in het nieuwe huis. Zorg dat de kamer in het nieuwe huis wasr je de kat de eerste dagen gaat laten al af is en zet daar alvast wat spulletjes klaar wat afkomstig is uit het oude huis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heerlijk hoe jij over katten schrijft. Ik word zelfs rustig van het antwoord. Dikke plus. P.s. HeerVoldemort: Mooie aanvulling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En het oude bed neerzetten zonder de dekbedhoes te verschonen. Zo veel mogelijk eigen geur in het huis brengen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sinds mijn eerste verhuizing doe ik altijd hetzelfde : eerst de slaapkamer inrichten, katten erin, bak en water/voedsel erbij en daarna de deur op slot. Niets/niemand er nog bij laten! Waar vond ik de katten? Toen alles gedaan was ging ik kijken en jawel ze lagen alle drie in mijn bed onder het dekbed... Muziek is wat ik er de volgende keer nog bij zou doen, rustige muziek en vooral niet te hard.
Rieneke1
8 jaar geleden
Het schijnt dat katten rustig worden van klassieke muziek, mits zacht gespeeld.