Kun je een valse hond zijn/haar valse gedrag afleren?

Toegevoegd na 8 minuten:
mijn hond is gelukkig niet vals, maar ik vraag het me af...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

In mijn boekje bestaat er niet zoiets als een 'valse' hond.
Er bestaan getraumatiseerde honden, of hij kan onvoorspelbaar gedrag hebben, en dat is erg lastig, maar 'vals' is iemand, die een plannetje uitdenkt om iemand een loer te draaien, en dat kán een hond niet - een hond is altijd eerlijk, en reageert van seconde op seconde op z'n omgeving.
Als zijn lichaamstaal niet begrepen wordt, is het de mens, die niet de moeite genomen heeft zich te verdiepen in de lichaamstaal van een hond. Want wij kunnen 'hondentaal' leren verstaan door ons verstand, en dus een beetje 'hond' worden, maar een hond kan nooit een beetje 'mens' worden, daarvoor zijn zijn hersenen niet geschikt.

Dus ga naar een goede hondenschool met je hond, en leer zien en begrijpen, wat voor gedrag je hond vertoont, hoe je dit gedrag kunt verklaren, en hoe je er het beste mee om kunt gaan.

Voor mij zijn er geen 'valse' honden, alleen 'onbegrepen' honden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ik zou voor ik naar de hondenschool ga, voor de zekerheid eerst even langs de dierenarts gaan.
dieren kunnen ook agressief worden door oa pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze schrijft 'vals', niet agressief....maar je hebt natuurlijk helemaal gelijk, rieneke, dat je altijd éérst lichamelijke oorzaken moet uitsluiten, vóór je gaat trainen - dank je voor je opmerking/aanvulling, die natuurlijk helemaal op z'n plaats is....ik word altijd een beetje ongeduldig/verontwaardigd, als honden met menselijke gedragsgeniepigheidjes worden bestempeld - mijn fout.
Rieneke1
14 jaar geleden
ik gebruikte ook het woord agressie, omdat valse honden ook in mijn ogen niet bestaan :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele dikke +...!
Klinkt alsof je ook "Denken als een hond" van John Fisher hebt gelezen...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens @nieuwschierig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar er bestaan natuurlijk wel valse bazen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
o, yes....en domme bazen, en inconsequente bazen, en goed-bedoelende bazen-die-het-niet-zo-lekker doen, en bazen die hun complexen compenseren door het aanschaffen van een hond, en gá zo maar door....er zitten niet voor niets zoveel honden van zo'n 9 maanden (honden-puberteit....) in het asiel!! Ben het helemaal met je eens, waterwacht, maar ik wilde het niet zo zwart-op-wit neerzetten...heb het daarom maar '' onbegrepen honden" genoemd - het is een méns, die zijn hónd niet begrijpt...

Andere antwoorden (10)

vals zijn zit in je aard..
De hond kan zich wel aanpassen maar daarvoor moet je ook consequent zijn.
Op straf zetten, stem verheffen..
Geen lekkere malse brokjes meer.. speelgoed afpakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als de hond van nature niet vals is en vals gemaakt wordt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het dan makkelijker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen lekkere malse brokjes meer.. speelgoed afpakken. dit helpt niet hoor en is niet de beste aanpak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een hond dat ook niet begrijpt. Bij een klein kind zal dat wel eerder werken, denk ik (geen snoep meer, geen speelgoed...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honden zijn van nature niet vals. Het is bijna altijd aangeleerd gedrag. Door angst en onzekerheid vertonen ze dit (bijt)gedrag.
Kijk maar eens in een wolvenroedel. Ze zijn zeer sociaal. Daar gaat de gezondheid van de roedel boven alles. Een andere wolf verwonden is nadelig voor de gehele groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met Daddyrebel eens
de meeste honden zijn niet vals maar verkeerd opgevoed
In veel gevallen kan dit, maar dit kost veel tijd. Er zijn bepaalde hondenscholen die hier trainingsprogramma's voor hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iets afleren is moeilijker dan iets aanleren

Toegevoegd na 48 seconden:
bij honden moet je vroeg beginnen om hem iets aan teleren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zolang je consequent bent en blijft zal je een heel eind kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat hangt af van de oorzaak van de agressie.
als een lichamelijke oorzaak uitgesloten is, kan je met behulp van gedragstherapie een heel eind komen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ja honden kunnen alles voor je doen als je maar laat zien wie de baas is.

mijn hond beet afentoe maar bleef hem straffen nou doet die niks.
Honden kun je maken als je wilt (als ze jong zijn)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een valse hond is de afspiegeling van een valse baas.
Valse honden bestaan natuurlijk niet, wel baasjes die niet weten hoe je met een hond (met eventuele afwijkingen) moet omgaan. Met liefde en inzicht in de behoeften van het dier kan het nog aardig goed komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat versta je onder vals? Aanvallen en bijten?

Dat kan je dan ook weer verdelen in dominante agressie en angstagressie.

Met een hond die aanvalt kan je nooit naar een hondenschool, voordat is vastgesteld wat voor soort agressie het betreft en hoe de agressie veroorzaakt werd.

Een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een gecertificeerde gedragstherapeut (er is veel kaf onder het koren, pas op). Dit moet gebeuren waar het gedrag zich voordoet: in huis of buiten, naar de baas, naar andere honden, naar kinderen enzovoort.

Als de oorzaak is vastgesteld, meestal is de mens daar zelf schuld aan, bewust of onbewust, kan een begin worden gemaakt met het veranderen van het gedrag. Wanneer echter een ziekte, of hersenafwijking de oorzaak is, heeft niemand schuld en dat gebeurt vaak bij doorgefokte honden.
Alleen de fokker kan je daar op aanspreken.

Voorbeelden van onoplosbare agressie: rode spaniels waren een tijdlang door foute fok zéér agressief. Golden retrievers zijn een tijdlang voorgekomen op de lijst van foutief gefokte honden, met agressie als gevolg.

Een goed gefokte pup, die goed en met kennis van zaken is grootgebracht, goed gesocialiseerd en als hond (dus niet als kind) wordt behandeld, is en wordt niet "vals". Een hond opvoeden doe je niet in een verloren uurtje, dat kost zweet en veel geduld. Een jaar of twee, drie heb je daar iedere dag voor nodig. Dan pas kan je zeggen dat je een maatje hebt door dik en dun.
Ivana
14 jaar geleden
het zou wel kunnen maar je moet dan zowat de hele dag op hem zitten om hem dat afteleren geef hem bijv een koekje als hij iets goeds doet en als ie iets fouts doet zet je hem een half uur in de bijkamer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet het niet probeer het eens