Hoe krijg ik mijn kat enthousiast voor de buitenwereld?

Ik heb 2 lieve katten die ik eindelijk oud genoeg vind om naar buiten te laten gaan. Een van de 2 is al aan de ontdekkingsreis begonnen en rent overal vrolijk heen, maar de andere is de drempel haast niet over te krijgen.

Ik laat haar dan altijd zitten en dan komt ze na en halfuur wel de deur uit, maar ze blijft alleen maar zitten en bij elk geluid wat ze hoort vlucht ze weer naar binnen. Op dit moment oefen ik ongeveer een uur per dag totdat ik vind dat ze zelfstandig naar buiten mogen.

Is dit een kwestie van gewoon afwachten, of is er iets waardoor ik haar kan stimuleren?

Ik heb al wat met speeltjes geprobeerd, maar daar moet ze niks van weten op die momenten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je doet het prima. Speeltjes hebben geen zin. Zolang de kat angstig is zal hij niet de ontspanning op kunnen brengen om daar belangstelling voor te hebben. De angst voor het onbekende zal afnemen en gaandeweg zal je zien dat er ontspanning optreedt.
Bij dieren moet je altijd heel veel geduld opbrengen, vaak meer geduld dan wij als mens bezitten.
Het komt allemaal goed en de uitloop zal in overeenstemming zijn met het karakter van het dier.

Ikzelf heb katjes altijd minstens 9 maanden binnen gehouden. Dan pas zijn ze sterk genoeg om de buitenwereld in de ogen te kijken en niet meer zo kwetsbaar.
Ivana
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Super. Er zijn mensen die ze met 10 weken al buiten zetten en denken dat ze het dan wel redden.
Het komt met jouw katjes best goed, niet ieder karakter is even brutaal dat het zich meteen in het volle leven stort.

Andere antwoorden (6)

Ik ben van mening dat je het op deze manier het beste doet.
De kat de kans geven om op ontdekking te gaan.
Als je je kat bijvoorbeeld zou gaan dwingen en hij zou ergens van schrikken heb je de kans dat hij niet eens meer op de drempel wil zitten en is de kans klein dat hij ooit weer naar buiten zou durven gaan.
Ik zou rustig afwachten,misschien als het straks beter weer is en jij zit zelf lekker rustig buiten en de deur staat open kan er best een dag zijn dat hij ineens naast je zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je kat zelf het tempo aangeven. Je zou wel kunnen proberen om haar etensbakje een meter buiten te zetten, evt. met iets extra lekkers erin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft ook te maken met het karakter van de kat. Ik denk dat je zoiets niet moet gaan forceren, er bestaat een kans dat hij of zij niet verder zal komen dan de tuin, de kat is gewoon minder ondernemend en heeft het ook blijkbaar thuis prima naar zijn zin. Gewoon laten is mijn advies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de zomer breekt aan en dan zet je eerder je deur en raam open.
dan heeft het beestje alle tijd om genoeg te wennen aan de dingen en geluiden wat resulteerd in nieuwsgierigheid en die wint het wel.
puur een kwestie van geduld .
je was al goed bezig dus het komt wel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon lekker binnen laten zitten! Als ze er behoefte aan heeft gaat ze vanzelf wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is de ondernemerdste van de 2 toch het "baasje".
Zodra deze naar buiten zou gaan volgt de 2e zeker wel.
Zo gaat dat nu eenmaal, buiten gaan ze hun meer hun eigen gang en zal dat gedrag minder worden, maar binnen in een kleinere ruimte zal er altijd eentje de baas blijven.
Gewoon zijn gang laten gaan, dat komt vanzelf helemaal goed. Net als verlegen kinderen zullen ze langzaam hun omgeving vergroten mits je ze maar met rust laat.