Grijze Roodstaart - Kan een tamme grijze roodstaart papegaai terug geplaatst worden in het wild (afrika)

ik heb zelf een grijze roodstaart papegaai van 6 jaar oud gezond, supper leuk en heel erg tam. ik vroeg me af hoe groot de overlevings kans is voor zo'n vogel is in het wild? kan op het internet helaas niets vinden over dit onderwerp.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (7)

De overlevingskans van een tamme papagaai in het wild is nihil. Hij is gewend dat jij voor hem zorgt en dat hij niets hoeft te doen om aan zijn eten en drinken te komen. Ook heeft hij nooit geleerd wat gevaar is, dus in het wild zullen andere wilde dieren hem als gemakkelijke prooi zien en vangen. Hou jij je lieve papagaai maar lekker bij je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat geen overlevingskans voor een tamme vogel die teruggeplaatst wordt in het wild.
Tenminste in dit geval niet. HIj zal aangevallen worden door andere vogels omdat hij het wilde gedrag niet kent. Andere (soortgelijke vogels) herkennen dit en pesten hem dood.
Ik heb dit vaker gezien bij parkieten en kanaries.
Hoewel.....in Amsterdam schijnt de Halsbandparkiet het erg goed te doen in het wild. Dit is een uitzondering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
niet alleen in amsterdam hoor, ze zitten al tot in delft :)
nee dat kan nooit, hij kan niet voor zichzelf zorgen en heeft geen idee van de gevaren buiten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag nimmer.

Ook al zou hij het zelf kunnen overleven dan nog mag het niet.

Door het leven hier heeft hij een aantal bacteriën en parasieten bij zich die de hele populatie in het gebied waar hij uitgezet wordt ernstig kunnen bedreigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 papagaai van ons is een keer ontsnapt ze heeft het 3 maanden in het wild volgehouden, maar dat was in de zomer ze heeft toen besjes en kleine insecten gegeten, na 3 maanden is ze bij mensen in de tuin gaan zitten die hebben ze toen kunnen vangen ze was 6 kilometer van huis zodoende hebben wij ze terug gekregen gelukkig dus in de zomer kunnen ze het wel overleven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat wanneer een (huis)dier eenmaal tam is, dat die niet meer in de natuur kan worden teruggeplaatst vanwege de gewenning aan mensen.
Dus in de natuur zullen ze ook de vijanden niet zien, omdat ze die niet kennen.
En ook het vinden van soortgenoten en het vinden van sociaal contact daarmee zal moeilijk zijn als een dier nog niet eerder uit een echt natuurlijk nest komt.
Je kunt het beste gewoon een dierenarts vragen of iemand anders die gespecialiseerd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je papegaai kan echt niet meer terug zijn allemaal hier gekweekt en vaak met de hand groot gebracht.Daar komt geen natuur meer bij kijken en hij/zij heeft dus ook niet geleerd om te overleven in de natuur.Dus geniet van je mooie vogel want die wil niet eens de natuur in weet niet wat het is.