Mijn kat knippert wel eens met haar ogen. Wat betekent het en hoe moet ik er op reageren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je als je tegen hem/haar praat en dat ie dan de oogjes even dichtknijpt? Want dat doen mijn katten ook wanneer ze lekker liggen, en als ik dan wat liefs tegen ze zeg dan lijkt het net of ze even de ogen dichtknijpen als teken van tevredenheid of zoiets...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet je daar op reageren dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, dit is een vorm van communicatie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat SuzyQ meldt wist ik, ik ken echter de betekenis niet. Het is inderdaad zoals Meander dat omschrijft.

Het beste antwoord

Kattenogen zijn anders die van de mens. Wij moeten regelmatig knipperen om de ogen vochtig te houden, een kat niet.

Het knipperen wordt gebruikt om aan andere katten aan te geven: "Zoals het nu is, vind ik het relaxed. Dus stoor mij niet" Dit kun je bevestigen door ook langzaam te knipperen. Jij kunt het ook beginnen en de kat zal het volgen. Let wel op dat je de kat niet recht in de ogen blijft kijken want dat is weer een dreigement.

Als een kat iets anders aan het bekijken is en wilt knipperen dan kan hij dat doen met maar een oog. Dit is dus geen knipoog, maar hetzelfde als hierboven.

Het heeft dus niets te maken affectie of liefde. Dat is wat wij mensen gebruiken in onze communicatie. En daarom begrijpelijk waarom sommige mensen dit zo opvatten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Oogcontact vermijden.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn kat betekent het behaaglijkheid, of omvallen van de slaap - één van de twee, afhankelijk van de situatie en het tijdstip van de dag....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze valt op je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan terug knipperen
Knipperen en ogen traag knipperen is voor de kat een gevoel van geruststelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ yep doe ik ook altijd. Langzaam terugknipperen.
Het lome knipperen is vooral een teken dat de kat zich veilig voelt, behaaglijk ligt, zulke dingen. Als ze het doet als ze je aankijkt, geeft dat vaak ook aan dat ze je vertrouwt.
Zelf kijk ik m'n katten altijd strak aan als ze iets fout gedaan hebben, tot ze het koppie afwenden (en die boodschap komt echt over), en soms zitten we gezellig oogjes naar elkaar te knijpen.
Ik spin zelfs weleens terug naar ze, maar ik vermoed dat ze dan vooral medelijden met me hebben omdat ik naar hun idee vast een spingebrek heb ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zijn eigenlijk ontzettendl onhandige katten. :-) +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn er aan gewend Loenie ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ik vind het echt heel schattig. Ook lief dat JIJ dat wel durft te zeggen, ik doe het eerlijk gezegd (in mindere mate :P) ook wel eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik knor altijd MMMM in haar nek en inderdaad, even de ogen dicht als we elkaar begroeten, laten weten "ik voel me OK"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik deed dat ook altijd bij m'n kat. Alleen het spinnen niet, mensen kunnen die trilling gewoon niet maken.
Terugknipperen. Vermijden van direct oogcontact is in verreweg de meeste mensen- en dierenculturen een teken dat je geen kwaad in de zin hebt. Echt, het werkt, ook in de dierentuin bij de grote katten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het betekent "ik vind jou lief", of het drukt algemeen behagen uit. Het is echt een vorm van communicatie, katten die in groepen leven knipperen elkaar ook toe.

De reactie die je kat het liefst krijgt, is dat je haar ook even toeknippert. Daarmee zeg je "ik ook van jou".

Als je kat gestresst is (bijvoorbeeld naar de dierenarts moet) kun je haar trouwens ook langzaam toeknipperen. Voor een kat is dat een geruststellend gebaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten sluiten de ogen als blijk van vertrouwen; een 'feel good' gebaar dus.
Katten vinden het fijn om niet in de ogen gekeken te worden. Het stelt ze gerust als je zelf ook een keer nadrukkelijk de ogen sluit en weer opent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knipper terug of wend je ogen iets af. Staren zonder knipperen is voor katten onderling bedreigend en dat staren doen ze vooral naar een prooi. Als ie knippert, dan is ie gewoon naar je aan het kijken, en ziet ie je als 'veilig'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een goed teken, de kat vertrouwd jou en wil hiermee zeggen "rustig maar, ik heb geen kwaad in de zin"