welke vis is gelukkig in een aquarium?

ik wil heel graag visjes of kikkertjes of iets anders voor in een aquarium, maar ik wil wel dat ze gelukkig zijn en zich niet opgesloten voelen.
welke water diertjes kan je gelukkig maken in een aquarium?
me robofish ben ik ook wel op uit gekeken :p
graag hoor ik water diertjes en wat ze nodig hebben om gelukkig te zijn :) dankje :D

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
uiteindelijk geen enige
Ritsuka
9 jaar geleden
Hoe hroot aquarium?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probleem is dat echte vissen zelf niet kunnen aangeven "dat ze gelukkig zijn" of "zich niet opgesloten voelen". Het wordt tijd voor RoBofish 2.0 !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals zo vaak vaak wordt in deze vraag weer de fout gemaakt om dieren (in dit geval vissen) menselijke trekken te geven.
Gelukkig zijn is een een emotie. Emoties ontstaan door het denken.
Nu wil ik wel eens weten welke aquariumvissen in staat zijn om te denken en hun eigen leven kunnen bepalen zoals zij dat graag willen beleven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor jullie antwoorden.
ik weet nog niet wat ik wil, dat ligt aan water diertje en of hij na ze zin heeft.
fader; ik zou zeggen stel je vraag op goeievraag ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vis stick . ! :) nee ik denk dat een aquarium niet de leukste plek is voor een vis .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een vis stick XD hahahaa maakt het merk nog uit :p
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er van uitgaande dat een vis 'gelukkig' of een soortgelijke emotie kan ervaren (want om eerlijk te zijn: ze kunnen het ons niet vertellen, dus we weten het gewoon niet!): elke vis die in een aquarium zit waar aan al zijn behoeften wordt voldaan is gelukkig. D.w.z.
- De inrichting moet geschikt zijn.
- De waterkwaliteit moet geschikt zijn.
- Er moet voldoende zwemruimte (= noodzakelijke bewegingsruimte) zijn. Als aan die 3 voorwaarden is voldaan is er geen enkele reden om aan te nemen dat een vis ongelukkig zou zijn in een aquarium. Het is niet zo dat ze zich opgesloten kunnen voelen. Want dat is iets wat we wel zeker weten: een vis (net als enig ander dier) heeft geen vrijheidsgevoel. Het vrijheidsgevoel is wel iets waarvan we kunnen weten dat het uniek is voor mensen. Wat je m.i. niet moet doen is de natuur klakkeloos nabootsen. Je kan je wel afvragen welke functies van de natuur je vissen nodig hebben en welke niet. Want als je het aquarium echt natuurgetrouw wilt inrichten moet je er ook roofdieren inzetten die je vissen opeten en dat lijkt mij nu toch niet de bedoeling van het aquariumhouden, toch? Ook zijn er in het aquarium door zijn beperkte omvang een aantal onnatuurlijke omstandigheden nodig om het natuurlijk gezond te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dankje daki!

Het beste antwoord

Als je een vis, kikker, kreeftje of slak de juiste biotoop geeft, een dus zo natuurgetrouw mogelijke nabootsing van de plaats vanwaar het dier uit de natuur komt, dan zal dat dier "gelukkig" zijn, het zal zich dan ook niet gevangen voelen.
Overigens: de kikker hoort eerder in een terrarium thuis.
Bovengenoemde dieren zullen zich dan hun natuurlijke gedrag tonen en zich niet beperkt voelen in hun vrijheid, zij weten niet beter.
Een vis bijv. zal zich niet gauw "ongelukkig " voelen als het aquarium aangepast is aan zijn grootte, er voldoende beplanting is, de juiste voeding krijgt en de waterwaarden in orde zijn, bedenk dat ook in de natuur begrenzingen zijn : de oever.
Als mijn Diamantzalmen ( Moenkhausia pittieri ) na een waterverversing en bij een ochtendzonnetje massaal gaan paren, dan kan ik me bij dergelijk schouwspel toch niet voorstellen dat deze dieren treuren, ongelukkig zijn.
Als je aan vissen denkt: heb je een groot aquarium nodig ( de meeste beginners starten met een kleine bak, wat veel moeilijker te onderhouden is), een goede filter, verlichting en een eventuele verwarmer, maar vooral : documenteer je vooraf grondig, koop een paar boeken over aquariumhouden of ga naar de bibliotheek.
Succes.
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je schrijft eerst dat ze gelukkig zijn in de juiste biotoop, en wat verder lees ik: "...zij weten niet beter." Dit is een grote contradictie. Dat ze paren en eieren leggen wordt instinctief bepaalt en heeft niets met *gelukkig zijn te maken*. Dit is vaak een verkeerde gedachte.
Zet een vrouw bij een ter gevangene en laat hem zijn gang gaan. Hij zal ook tot de daad overgaan. Is hij daarom gelukkig?
Z512099
9 jaar geleden
Als de temperatuur niet juist is, teveel of te weinig licht, slechte voeding, verkeerde waterwaarden enzv. zullen vissen niet tot paring overgaan, heeft dus eerder te maken met een juiste biotoop te creëeren, vissen vergelijken met de mens vind ik kort door de bocht.
Bovendien schreef ik gelukkig tussen aanhalingstekens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
z512099; bedankt voor je antwoord.
ik zou zoon klein water kikkertje willen, volgens mij horen die niet in een terrarium of hebben die ook een water bak bij zitten, weet ook niet ben net begonnen met kijken.
ik ga zeker wat met je tips doen. faber; ik snap wat je bedoelt maar kan jij mij dan vertellen waar dan op moet letten? of is het volgens jou dat ze niks uit maakt wat met ze doe?
Z512099
9 jaar geleden
Kijk eens op deze site:
http://www.visaquarium.nl/a/kikkers/dwergklauwkikkers/dwergklauwkikker
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Z, klopt, proberen de natuur waarin ze leven zo goed mogelijk na te bootsen en ze zullen gedijen zoals ze dat in in de natuur doen. Meer hoeft het niet te zijn. Heeft ook niets met geluk te maken.
Vergelijken met mensen is inderdaad uit den boze. Ik wou enkel maar aantonen dat bij wezens met een bewustzijn geluk een relatief begrip is en je niet gelukkig hoeft te zijn om tot paren over te gaan. Bij aquariumdieren heeft het helemaal niets meer met geluk te maken.
@nieuwsschierig, ik meen dat je nu genoeg info hebt gekregen om je hobby op een prettige manier voor jou en je vissen te kunnen voortzetten. Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dankje z512099!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+je