In hoeverre is olieverf giftig?

moos heeft zich toegang verschaft tot de ruimte waar m'n olieverfschilderij staat te drogen, en ik betrapte hem terwijl hij een knalblauwe poot zat schoon te likken.
ik heb het poetsen uiteraard meteen overgenomen en de poot is weer min of meer wit.
moet ik me zorgen maken?

Rieneke1
14 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zonde...
Rieneke1
14 jaar geleden
aan het schilderij is gelukkig niets te zien :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
over een paar uur weet je het.
Rieneke1
14 jaar geleden
@loenie, vergroot m'n avatar maar eens, en zie wat een uitstraling de boef heeft :))
het is de jongste, met echte boevenstreken!

Het beste antwoord

Ik denk het niet..maar hou het wel goed in de gaten, en bij twijfel toch met moos naar de dokter!!

Lijnolie op zich is ongevaarlijk en zelfs eetbaar. Sommige pigmenten zijn echter giftig. Vroeger werd vermiljoen veel gebruikt, een kwiksulfide, en zelfs groene arsenicum-verbindingen. Tegenwoordig zijn zeer gevaarlijke stoffen niet meer te koop, maar toch blijven bepaalde pigmenten problematisch, bijvoorbeeld de verfkleuren gebaseerd op cadmium of andere zware metalen, zoals loodwit. De verkoop van loodwit in tubes is al verboden binnen het gebied van de Europese Unie. Vaak zijn deze metaalkleuren echter zeer fraai, hoewel er synthetische benaderingen van beschikbaar zijn. Het is in elk geval beter om intensief contact met de huid van deze verftypes te vermijden, en de verf direct met warm water en zeep te verwijderen. Ook het, zeer veel gevaarlijker, inademen van terpentijn en terpentine zou vermeden moeten worden, maar dit is vrijwel onvermijdelijk. Het is verstandig het atelier goed te ventileren bij gebruik van deze oplosmiddelen. Om dit laatste probleem te verhelpen zijn sinds de jaren negentig wateroplosbare olieverven op de markt gebracht, waarbij men de kwasten met water kan schoonmaken doordat de olie chemisch gewijzigd is zodat hij als een oppervlakte-actieve stof werkt; een dunne onderschildering kan er echter niet goed mee opgezet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oeps... stond er dus al.. :-(
Rieneke1
14 jaar geleden
geeft niks, voor allebei een plusje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt niet uit Cindy;-)
We doen het voor Moos moet je maar denken;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ja inderdaad!

Andere antwoorden (4)

Sommige pigmenten kunnen giftig zijn. Maar lang niet meer zo giftig als vroeger.

Toegevoegd na 23 seconden:
Lijnolie op zich is ongevaarlijk en zelfs eetbaar. Sommige pigmenten zijn echter giftig. Vroeger werd vermiljoen veel gebruikt, een kwiksulfide, en zelfs groene arsenicum-verbindingen. Tegenwoordig zijn zeer gevaarlijke stoffen niet meer te koop, maar toch blijven bepaalde pigmenten problematisch, bijvoorbeeld de verfkleuren gebaseerd op cadmium of andere zware metalen, zoals loodwit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak je maar geen zorgen.Renoir is stokoud geworden.Toen was de verf veel giftiger dan nu.
Op dit ogenblik zitten mijn armen en vingers onder het cadmiumgeel.Onze kat heeft eens van een dode rat gegeten die rattenvergif had gegeten.Na een paar keer overgeven en een dag rust was ze weer de oude.Katten zijn taai.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je toetsenbord ook nu..
Rieneke1
14 jaar geleden
ik denk niet dat renoir de verf oplikte, maar toch dank en een plus voor de geruststelling :)
Ik weet wel dat wij er op de academie voor werden gewaarschuwd, dat cobaltblauwe verf veel giftiger was dan andere kleuren. (Ik likte altijd gedachtenloos mijn penseel af.

Schoteltje melk?
Ivana
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
geen melk in huis helaas.
het is gelukkig geen cobaltblauw, maar meer fel hemelsblauw.
Ivana
14 jaar geleden
Hij zal er echt niet van gaan "hemelen". Lichtblauw tikt niet aan. ;))
Rieneke1
14 jaar geleden
gelukkig!!
wat m'n katten betreft kan ik enorm overbezorgd zijn.
Mijn kat was vorig jaar blijkbaar per ongeluk bovenop m'n (olieverf)palet gesprongen, en was helemaal blauwgroengeel...(kont, rug en pootjes)
Ook zij zat zich grondig te wassen toen ik het merkte... ik heb haar met terpentine schoon moeten maken... en daarna in bad gedaan om de peutresten weg te spoelen. Ze zag er nog weken gelig uit, maar heeft er gelukkig niets aan over gehouden... Toch zijn die pigmenten wel giftig, denk ik... vooral als er cadmium of indigo in zit...maar hier is het goed gegaan...

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zit inderdaad zelf ook vaak onder de verf als ik schilder...... en ik leef ook nog steeds...hi hi hi...