Onze agapornis heeft zijn hele bovenbek verloren in een gevecht met een grotere vogel. Wat nu?

We mogen morgenochtend naar de vogelspecialist, maar intussen zitten wij met een dilemma: de vogel laten inslapen of alsnog proberen om via dwangvoeding en medicijnen tegen infectie de vogel te laten leven. Heeft dat laatste zin? Groeit zijn snavel ooit terug? Is het voor de vogel beter om maar meteen in te slapen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Niet gelijk in laten slapen!!
Ga eens naar een dierenarts met als specialisme ornithologie of reconstrueren. Wellicht is het mogelijk een prothese te maken die als snavel voldoet.
Als dit niet het geval is, dan kan je misschien voortaan gepureerd voedsel geven.
Geef de vogel een kans, een levend wezen. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, hartelijk dank, ik kreeg net ook heel veel hoop toen ik een lotgenootje zag op Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=MTMZsJf0HhE
Heel ontroerend.
We gaan het zeker proberen.
Mocht je een idee hebben waar iemand te vinden is die kan reconstrueren, laat het alsjeblief weten.
Groetjes,
Kristof (Karnie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je,heel mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ons vogeltje stelt het goed en wordt voornamelijk door z'n partner gevoed. Maar we zijn ook deels overgeschakeld op pallets, die veel gezonder schijnen te zijn voor vogels, en waardoor ze veel langer leven. Deze kan ze in principe zelf eten omdat die dingen min of meer 'smelten' in de mond. Niettemin probeert ze vooralsnog de zaden, blijkbaar eten vogels die het liefst omwille van het hoge vetgehalte.

Andere antwoorden (6)

De vogelspecialist kan dat veel beter zeggen dan wij aangezien wij ook niet weten hoe het er precies uitziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als hij de hele bovensnavel kwijt is, denk ik dat in laten slapen de enige optie is.
de vogel de rest van z'n leven dwangvoeren kan je 'm niet aandoen.
er zit wel groei in de snavel, maar niet zodanig dat een halve snavel weer aangroeit.

als het meevalt en het betreft maar een deel van de snavel, dan zou je de delen met secondenlijm aan elkaar kunnen plakken.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom die min? Hoe erg het ook is, dit is het enige dat je kunt doen. Een vogel met maar één snaveldeel is ten dode opgeschreven.
+
Rieneke1
13 jaar geleden
ik werk nu ruim 17 jaar in een vogelasiel, dus ik weet waar ik over praat.
naja rare minners hou je altijd. dank voor de plussen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Ben bang dat je de vogel het beste kunt laten inslapen.
Het is nu eenmaal een zaadeter, en om die zaden te kunnen pellen heeft hij een boven en ondersnavel nodig!

En wat dwangvoeding betreft: Een agapornis eet zo ongeveer elk kwartier wel wat gedurende de dag.
Heb jij er tijd voor om hem elk kwartier te voeren?
En zou de vogel er gelukkig van worden dat je hem dan elke kwartier moet vangen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer hoor!

Ik heb ooit eens in Diergaarde Blijdorp gezien, dat ze bij een neushoornvogel een halve (onder) kunstsnavel hadden gemaakt. Hij kon er gewoon mee eten.

Ik stel me voor dat zoiets kostbaars voor een agapornis niet wordt gedaan. Er zal wel niets anders overblijven dan de vogelhemel.
Ivana
13 jaar geleden
de beste oplossing voor de vogel en jou is het diertje in laten slapen. het is even hard maar ga er niet mee modderen en er een lijdensweg van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zijn snavel groeit wel weer aan. onze papagaai heeft ook een probleem met zijn snavel gehad dat is hellemaal genezen maar ik weet niet hoe jouw vogel er aan toe is veel sterkte met je beslissing

Toegevoegd na 4 minuten:
ik weet dat onze papagaai toen naar een specialist is geweest maar ik weet niet meer waar dat was maar dat kan je altijd navragen dierenspeciaalzaak dieca is gespecialiseerd in vogels.