kun je het nestje van een poesverplaatsen? zal de poes dit erg vinden dat je aan haar pasgeboren jonkies zit?

ik heb een aanloop poes, een poes die geen huis had en rondzwierf. hij kwam bij ons en we hebben al een kat dus we hebben hem even wat eten gegeven. maar toen ging hij natuurlijk niet meer weg. van mijn ouders mag hij niet binnen en onze poes die we al hebben kan dan weg lopen omdat ze niet houd van andere katten dan voelt het alsof haar plekje is ingenomen. de aanloop poes hebben we nu een maand of 2 en ze is echt heel erg dik. we weten zeker dat ze zwanger is. maar ze slaapt in het konijnenhok. lekker plekje heeft ze daar gevonden. ze heeft het naar dr zin bij ons maar het is wel een buitenkat. wat als ze een nestje krijgt? dan kan dat niet buiten in het konijnenhok! dan moeten ze naar binnen, dat zou dan wél mogen van mn ouders, als ze maar in 1 kamer blijft met de deuren dicht. maar ze krijgt haar nestje dus waarschijnlijk in het konijnenhok maar die moeten we verplaatsen. kan dat zomaar? hoe doe je dat dan? ik wil haar geen stress bezorgen als ik haar jongen verplaats.

HELP MEE!!
ze kan naar mijn idee elk moment gaan bevallen.

Toegevoegd na 14 uur:
ze is al bevallen! van vijf prachtige kindjes! ze zijn geweldig! alles gaat goed, ze hebben geen problemen en moederpoes is helemaal blij met die prachtkittens! en ik ook! ik heb al verschillende mensen die ze over willen nemen. (o.a. leraren haha) na de zomervakantie gaan ze weg en in de vakantie heb ik alle tijd. we laten haar in het konijnenhok waar ze inmiddels haar plekje heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

moeilijk.
enerzijds zou ik zeggen; laat moeder haar kleintjes lekker in het konijnenhok werpen, en voorzie de moeder van eten en drinken.
geen stress voor de moederpoes.

aan de andere kant; ze kan na enkele dagen de jongen gaan verplaatsen, en misschien vind je ze dan niet meer.
dan is er ook geen kans de kleintjes te socialiseren.

al met al zou ik denk ik niet wachten tot poes is bevallen, maar haar nu op voorhand al binnenhalen.
zet een flinke kartonnen doos in de kamer (geen doos waar fruit in heeft gezeten ivm resten bestrijdingsmiddel), en leg er een laag kranten in, met een fleece dekentje er op.
dan kan poes rustig in haar eigen kamer bevallen, en hoef je niets te verplaatsen.
besteed wel genoeg aandacht aan het socialiseren van de katjes, apart in een kamer is niet ideaal.
neem ze veel in handen, en laat ze vanaf een week of drie aan van alles in het huiselijke leven wennen.

overigens; hebben jullie al eens gecheckt of poes gechipt is?
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
super antwoord !

Andere antwoorden (1)

Hoi,
Ik vind het heel goed dat je deze poes probeert te helpen.
Maar als je gewoon bij haar in de beurt kan komen en haar eventueel kan aaien, dan is ze waarschijnlijk van iemand anders. Op het plaatje kan ik niet goed zien of ze een halsbandje om heeft en al zeker niet of ze gechipt is.
Ik snap dat je haar heel graag wilt helpen, maar realiseer je wel, dat als ze een nestje bij jullie krijgt je die moet opvoeden, te eten moet geven, in laten enten, verzorgen en heeeel veel aandacht moet geven en natuurlijk een nieuw huisje voor ze moet vinden. Dit klink heel leuk, maar na een aantal weken gaan ze lopen, spelen en breken ze de tent af. Houd er dus rekening mee dat ze veel geld gaan kosten. Ook moet je ze zindelijk maken.
Even terug op jou vraag. Je kan een nestje verplaatsten, zorg er wel voor dat je een beetje naar de moeder ruikt. Maar de moeder poes raakt hier erg gestrest door. En zal ze mogelijk gewoon weer willen verplaatsen, wat weer niet zo goed is voor de kleintjes als ze van her naar der worden gesleept.
Wat ik zou doen is de dierenambulance bellen. Deze komen de poes dan halen met als ze die al heeft de kleintjes. Ze brengen haar dan naar een opvang gezin en daar worden ze dan opgevoed en goed verzorgt. En dan vinden ze via het asiel een nieuw huisje. Nou moet je niet denken, aa dat asiel is zielig. Dat is het echt niet.
Zelf ben ik samen met mijn ouders en broertje zo'n opvang gezin en heb al meer dan 40 katjes op gevoed. Als ze dan oud genoeg zijn om naar een nieuw huisje te mogen, dan zijn ze meestal binnen 2 dagen al weg. Ook zetten wij altijd al foto's op de site van het asiel, dus soms komen wij de katjes brengen in het asiel en staan de volgende eigenaren er al te wachten.
Ik vang kittens op met veel plezier. Maar het is wel veel werk. De moeder poes moet je echt vertrouwen anders mag je niet aan haar kleintjes komen.
Vaker nog worden er bij mij katjes gebracht die helemaal geen moeder meer hebben. We hebben een keer katjes gehad van een half uur oud, de moeder was overleden bij de geboorte. Dan denk je leuk, dan moeten ze de fles. Maar vind je het ook nog zo leuk om er om de 2 uur je bed voor uit te moeten.
Er zijn dus heel veel dingen waar je rekening mee moet houden en er gaat ook heel veel tijd in zitten. Ik weet vrijwel zeker dat jullie andere kat er achter komt dat er andere katten in huis zijn, dit ruiken, horen en voelen ze namelijk.
Wat ik zou doen is... Bel de dierenambulance