ganzenkuiken helpppp!!

ik heb een nest gevonden waar 2 ganzen dood naast lagen er lagen nog 2 eieren in.. ik tuurlijk meegenomen en er 1 was al dood want het stonk verschrikkelijk en de andere was niks...nu 2 weken later begint het te tikken in het ei al vanag eergister wanneer komt het ei nu uit??

ik heb geen broedmachine en heb het gedaan met een bureau lamp en ik maak het om de 10 minuten vochtig.

tips pleasse van wanneer het uitkomt enz.
thnx alvast

Toegevoegd na 18 uur:
er was sinds gister helemaal niks meer, geen geluid ,geen getik /gepiep , geen beweging ... dus ik heb maar een klein gaatje gemaakt, eerste 30 min was er niks en daarna begon het weer te tikken , die gat zit wel in de luchtkamer ik weet niet of dat veel uitmaakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (8)

Wellicht dat je op onderstaande link wat info vindt, maar waarom bel je niet even naar een dierenarts of kinderboerderij die weten wel wat je moet doen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb wel gevonden dat bij het uitkomen de vochtigheidsgraad 70% moet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem contact op met een ganzenbroederij.
daar weten ze precies wat je ermee aan kunt vangen, waarschijnlijk kun je het ei daar ook brengen of na laten kijken of er nog wel leven inzit aangezien de andere ook dood was.

Toegevoegd na 3 minuten:
misschien kun je hier ook eens een kijkje nemen, ze weet vast wel wat je kunt doen op dit moment.
http://home.scarlet.be/vera.gansje/fotos.htm

Toegevoegd na 5 minuten:
sorry , had erover heen gelezen dat het ei tikte maar alsnog advies vragen natuurlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dood ei met een tikkend kuiken? Poltergeist!
Als het kan, en als je advies hebt ingewonnen, of het kuiken inderdaad nog leeft, probeer het dan weg te brengen naar waar ganzen zijn : bijv. kinderboerderij.
Een gansje prent nl., direct na het uit het ei komen, in op het eerste levende wezen dat het ziet : dat is mamma, en als jij dat bent, ben jij dus mamma. Een ganzenkuiken opvoeden is niet iets wat er 'er even bij' kunt doen, dus als het kan inprenten op ganzen is het voor iedereen beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet dat ei zo snel mogelijk in een nest van eieren leggen die op het punt staan uit te komen.Want moeder de gans gaat geen vreemd kuiken willen aannemen, teminste niet als ze in de vrije natuur broedt.Bel eens naar een ganzenkwekerij misschien.
http://www.buffganzen.nl/html_nl/broeden.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kan niemand beantwoorden omdat we niet weten hoelang het ei nu al bebroed word maar als het kuiken tegen de schaal tikt en je ziet een barstje verschijnen dan is het een kwestie van uren voordat het uitkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
soms kan het wel een dag duren eer kuiken uit ei is gekropen,is goed teken dat je ziet bewegen en hoort tikken.hou het kuiken wel tijdje onder lamp!
Moet je wel waarschuwen ze lopen diegene de hele dag achterna die ze als eerste zien(voeten).
veel plezier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je al getik hoort kun je rustig afwachten wat er verder gebeurd. Als het kuiken uit het ei is zorg dan dat hij jou het eerst ziet. Dan beschouwt hij je als zijn moeder.
Horen wij nog hoe het afloopt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom niet gewoon laten liggen?
Laat de natuur zijn gang gaan, er zijn al veel te veel ganzen. Er worden momenteel duizenden afgeschoten.