Welk huisdier past bij mij?

Ik mag voor m'n 19e verjaardag een huisdier. Ik vraag het al jaren en nu is het eindelijk zover, maar er komen nogal wat beperkingen qua keuze mee. Het liefst van alles zou ik een klein hondje, een fret of een poesje willen, vooral de eerste 2 zijn echt een droom. Maar die mogen alle 3 niet. Ook reptielen en vogels mogen niet. Hamsters en dergelijke vinden m'n ouders te klein.

Ik zoek iets wat speels is en waar ik iets mee kan, behalve naar kijken hoe hij slaapt of eet. Tot nu toe blijft er alleen een konijn en cavia over van de reguliere dieren, en volgens mij zijn die niet echt speels.

Heb ik een dier gemist wat wel kan en waarmee ik lekker kan spelen? Tijd is geen probleem, ik ben heel de dag thuis op af en toe een uurtje na.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er blijft niet zoveel over volgens mij, waarom mogen die andere dieren niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja deirdre. mangowolk mag een dier kiezen, uit een lijst van niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel de dag thuis op af en toe een uurtje na ??
Moet je niet naar school of werken dan, minimaal ?

Het beste antwoord

Welk huisdiertje goe dbij je past kan ik niet goed beoordelen, ik ken jou en je smaak niet.
Ik zie dat je een fret heel leuk vind maar dat dat niet mag.
Je zegt er niet bij woorom niet, dat zou een antwoord wat makkelijker maken.
Wat heel erg leuke diertjes zijn is de chinchilla.
Makkelijk en goedkoop in verzorging en een extreem hoge aaibaarheidsfactor.
Maar wat voor elk diertje geldt wat je neemt is verzorgin en aandacht, als je wil dat je dier je vriend wordt moet je hem veel aandacht geven en van jongs af aan nemen.
Lees je ook in de verzorging in voordat je hem ophaald.
Zoals de chinchilla (oorsprong Andes gebergte)moet kel gehouden worden. Daar war ze vandaan komen is het heel koud vandaar ook die hoge aaibaarheidsfactor. Per haarwortel tot wel 80 haartjes, je kun je wel voorstellen hoed zacht die zijn. Het waren ooit (in de tijd dat de oliesheiks rijk werden) de grootste levenciers van de duurst bondjassen (gelukig voorbij)
Maar het is misschien een ideetje google maar ns en kijk wat je er vn vind. En wat je ook kiest, ik wens jullie in elk geval een lange en leuke tijd samen (en jou een leuke verjaardag met je nieuwe virend(in)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wilde inderdaad een Chinchilla nemen maar ik heb uiteindelijk een Goudhamster genomen vorige week. Superlief beestje, en stiekem vinden m'n ouders hem ook wel heel leuk ;)

Andere antwoorden (27)

Een rat, maar gelet op de verboden dieren denk ik dat je weinig kans maakt. Is een prima gezelschapdier, ze vinden het heerlijk om over je heen te klimmen of gewoon op je schouder te zitten. Jammer genoeg worden ze niet zo oud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een rat zat ik ook al aan te denken ja, maar dat vonden ze ook niks. Een muis of gerbil vonden ze dan weer wel leuk maar te klein. Toch valt dat nog wel eens te vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ratjes worden maar drie jaar in plaats van twee keer zo oud, omdat ze nakomelingen zijn van laboratoriumratten en een genetische tijdbom zijn; na een paar jaar krijgen ze kanker. Daarom raad ik ze iedereen af, niet omdat ze niet leuk zijn, maar omdat dat soort fokpraktijken niet gesponsord moeten worden!
Rieneke1
14 jaar geleden
een enkele rat nemen is erg sneu, het zijn groepsdieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ratjes zijn ideaal als speelkameraadje
en waarom geen twee?
Een ratje. Je kunt ook op jezelf gaan wonen, en zelf bepalen wat je wil...

Toegevoegd na 2 minuten:
wel een beetje raar dat je bijna niks mag, je bent tenslotte volwassen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent 19, dus volwassen, zeg tegen je ouders ik heb gekozen voor, en als ze niet akkoord gaan zeg je prima ik ga op mijn zelf wonen. Ze moeten toch tot je 21 financieel voor je zorgen. Kijken of je geen hond of fret mag. (die kat ben ik met je ouder eens (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een klein geitje misschien, ik zag het onlangs bij man bijt hond
het lag op de bank ging mee naar bed en was zindelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alleen piste hij toen wel op het bed xD
dat doet hij normaal noooooit :')
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oeps
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een geitje, haha eten die de bloemen niet op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@glimworm hij poepte! Er lagen van die schattige keuteltjes, zó op je bed.
Ieewww. Nee hoor, geitjes horen lekker buiten te spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als haar ouders een parkietje al niet zien zitten, denk ik niet dat ze zullen staan te juichen als ze met een geit aan komt zetten!
Een tijdje geleden leek het een uit de hand gelopen hobby te worden toen Luc ineens rond de tweehonderd wandelende takken had. "Dat was wel iets te veel van het goede", vertelt moeder Kari Beunk.

Het gezin moest van de wandelende takken af. Toen de moeder van Luc op een middag met de fiets thuiskwam, stond haar zoon ineens een bord met daarop de tekst 'wandelende takken te koop voor vijftig eurocent' aan de boom voor het huis te timmeren. Luc had wijselijk besloten om het overschot aan wandelende takken aan de weg te verkopen.

Zijn actie blijkt niet zonder succes. "Ik heb al meer dan vijftig euro verdiend aan de wandelende takken", zegt hij met een grote glimlach op zijn gezicht. "Dat is toch mooi meegenomen."

Onlangs hield Luc op school zijn spreekbeurt over zijn opmerkelijke huisdieren. "Toen heb ik de meeste kinderen een aantal wandelende takken gegeven. Dat vonden ze erg leuk en interessant."

De vijf verschillende bakken waarin de wandelende takken zich bevinden, staan gewoon op de kamer van Luc. "Af en toe loopt er weer eentje weg of zien we er eentje lopen op de muur, dan moeten we eventjes goed zoeken", vertelt moeder Beunk. Af en toe gebruikt Luc ze ook om mee te spelen. "Dan laat ik ze los en lopen ze lekker rond op mijn armen."

De oude snoepbak is rijkelijk gevuld met eitjes die over een aantal maanden uitkomen. Luc kan niet wachten tot de eitjes uitkomen. "Wandelende takken zijn gewoon aparte huisdieren. Het is eens wat anders, dat maakt het leuk."

Wie ook in het bezit wil komen van een wandelende tak kan terecht bij de Dwarsweg 5 in Epe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaaa, en zo lekker aaibaar ook, zo'n wandelende tak!
Het zijn ook echte gezelligheidsdiertjes, en bovendien erg aanhankelijk en vrolijk!
Een ratje is heel leuk, ze zijn heel sociaal,speels, aanhankelijk en tam, veel meer dan cavia's of konijnen... Nadeel is dat ze maar een jaar of drie worden. gerbils, (woestijnratjes) zijn misschien ook een optie... chinchilla's zijn wel erg mooi, maar vrij schuw en niet op aanhalen gesteld...(bovendien zijn dat nachtdieren en maken ze dus 's nachts veel herrie)

Weet je trouwens zeker dat je echt wel een dier mag? Met alle uitsluitingen blijft er inderdaad weinig keus over....

Waarom trouwens geen poesje maar wel een konijn? Moet het in een hok?
Een poes is gemakkelijker dan een konijn, en schoner ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergist je in de speelsheid van een konijn. Konijen zijn slimme dieren die je veel kunt leren, bv naar je toe komen als je roept en je kunt ze zindelijk maken. Ook zijn ze speels en kun je ze, met veel tijd en geduld, heel tam maken. Let wel, de knaagdieren die je ook zelf noemt, zijn hele sociale dieren. Zo'n beestje zonder soortgenoot houden is niet bevorderlijk voor het welzijn van het dier. Als je een keuze voor een dier hebt kunnen maken, is de volgende vraag waar je het dier aan gaat schaffen. Ik adviseer je om contact op te nemen met een opvangcentrum waar deze dieren opgevangen worden. Daar krijg je veel info over het karakter en de verzorging van het dier. Bovendien verdienen de beestjes in een opvangcentrum een tweede kans!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou je ouders toch overhalen om voor een klein hondje te gaan.
Het is tevens goed voor je beweging ivm het uitlaten,en honden uitlaters kennen elkaar allemaal.
Dus je maakt ook nog eens een praatje onderweg.
En je komt regelmatig in de frisse lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een Vlaamse reus is net een hondje maar is toch een konijn en en je kan hem/haar van alles leren, ja kan hem/haar zelfs leren dat het op de kattenbak kan poepen, en als hij/zij in de weg loopt dan hij/zij in het hok.......veel succes met je keuze
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Olalaa, je moet nee veel na denken,
een hondje is ideaal,hoor
je kunt bijna alles doen met een hond, bijna overaal mee nemen, spelen, slapen, amuseren, praten... natuurlijk praat een hond niet maar zij begrijpen ons wel ;-)

succes!
xxx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een konijn kan wel heel speels zijn. Maar misschien kun je een eekhoorn nemen. Maar die kosten wel veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed over nadenken! Veel mensen nemen veel te snel een huisdier, zonder te beseffen wat dit inhoudt. Wat dat betreft begrijp ik je ouders heel goed, het kan voor een grote belasting zorgen. Als grote dierenliefhebben kan ik je alle dieren aanraden, maar probeer te bedenken wat jij zoekt in een huisdier. Wil je knuffelen, wandelen, ernaar kijken, mag het beestje binnenshuis of moet het in de tuin, etc. etc. Ook handig om zeker te weten dat niemand allergisch is. Ik hoop dat je een gezellig beestje vindt, succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Mangowolk,

Heel eerlijk? Ik zou twee jonge mannetjesratjes kiezen. Ratten zijn super slim en worden met een beetje moeite heel tam, ze slapen niet overdag, je hoeft ze niet uit te laten en ze zijn echt super leuk (ik heb cavia´s, reptielen, hond en paard, ratjes, dus ik kan een klein beetje meepraten). HEt is wel zo dat mannetjesratjes meer geur verspreiden dan vrouwtjes, maar daarvoor zijn ze niet zo schichtig. Succes met de keuze!!
de groetjes,
Dagmar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mannetjesratten zjn over het algemeen knuffeliger, vrouwtjes nieuwsgieriger, dus gaan meer hun eigen weg beiden zijn dus een goede keus, maar niet samen als je gene jonkies wilt
he het is jouw verjaardag!
jij mag het weten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reptielen zijn echt heel mooi. Heb ik ookk trouwens af entoe speel ik zlefs ermee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dat mag ze dus niet, vertelt ze.
Mijn moeder had vroeger een cavia en die had ze zo getemd dat ze een soort springconcours hadden waar ze over balkjes van 10 tot 15cm springen. :)
Cavia's en konijntjes zijn ook speelse diertjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een naakte molrat!Unieke beestjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hier thuis een halve dierentuin, maar ik zou je van alles dus een jong valkparkietje aanraden.
Deze kan je heel tam krijgen en als je dat met veel liefde lukt gaat hij overaal met je mee ( in huis) tot aan de badkamer aantoe.
Hij is vrolijk, blij als je thuiskomt en onderhouds vriendelijk en zeker niet duur in onderhoud.
let wel van kleins af aan en maar eentje want dan ziet hij jou als zijn parner.. en je kunt hem liedjes leren en een paar woordjes eventueel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neem een pony
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een lieve chinchilla misschien? Zijn wel nacht dieren, maar je kan ze zo trainen dat ze ook overdag wakker zijn. Of een leuke degoe :)

Wijs besluit om geen fret te nemen trouwens.. heb een paar jaar een fret gehad, je hele huis gaat er naar ruiken en al je kleren ook. Zijn ontzettend lieve beestjes, maar als je een kantoorbaan hebt kan je dat beter niet doen (tenzij je elke dag een schoon pak aantrekt). Hondjes hebben ook ontzettend veel aandacht nodig en je moet vaak met ze uit wandelen. Als je 19 bent heb je waarschijnlijk ook een druk sociaal leven (en ook studie) en kan je niet elke dag je hondje uitlaten.

Bedenk bij het aanschaffen van een dier niet alleen aan 'hoe schattig' iets is, maar bedenk ook hoeveel en wat voor soort zorg het beestje nodig heeft en of jij dat aan je beestje kan geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh: het gaat dus niet alleen om de tijd, maar ook de zin. Als het keihard aan het regenen is, zou je je hondje dan ook uitlaten? Of als er een dik pak sneeuw ligt?

Als je moe op de bank ligt en je kat wilt spelen, ben jij dan bereid om alsnog op te staan en met de kat te kroelen?

Als je beestje om 3 uur 's nachts aan je haren loopt te trekken om wakker te worden, krijg jij dan een humeur, of sta je op om met je beestje te spelen?

en dat soort vragen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij wil een hond, dus ga voor de hond.
jij wilt geen cavia, geen andere dieren, dus die hoef je niet.
ga voor de hond!
start een overleg met pap en man, leg uit wat je wilt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraag om een jack russel, is een niet al te grote hond en erg schattig. ze kunnen erg speels zijn(maar ook aggressief) uitlaten is ook geen probleem.

een fret is ook heel schattig maar is echt een afrader, want die beesten knagen letterlijk alles kapot. hoe tam het beestje ook is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik 19 zou worden nam ik een goudvis.
Dan heb je alle tijd om uit te gaan en van het leven te genieten zonder de zorg van een huisdier die erg veel van je aandacht opeist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een muis, of meer.
een vriendin van mij had een hok vol.
met van die buizen erin enzo. echt heel leuk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeetje. Je mag van je ouders eindelijk een huisdier, maar het mag geen hond, kat, reptiel, vogel, hamster of fret zijn.

Ik vind het eerlijk gezegd niet eerlijk van je ouders: Ze beloven je een huisdier, maar ze beperken je keuze tot er eigenlijk niks meer over is.
Ja....'n goudvis....of 'n marmot. Daar is ook geen flikker an natuurlijk...
En dan heb je straks in vredesnaam toch maar 'n marmot in 'n hok, waar je eigenlijk geen moer aanvind.
Zielig voor jou en voor de marmot...toch?

Weet je wat ik zou doen?
Ik zou mijn ouders heel eerlijk vertellen dat je het niet fair vind wat ze nu doen: Je een dier laten kiezen zonder keuzemogelijkheden te geven.
Dat het dier waar je hart echt naar uitgaat sowieso niet mag. Ik zou ze dan zeggen: Laat maar zitten, op deze manier hoeft het voor mij niet meer.

Hopelijk voelen ze zich dan toch een beetje schuldig en.....

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga eens bij een dierenasiel kijken en kijk eens waar je hart het meeste naar toe trekt.
bedenk wel dat je niet persédaar iets hoeft te kopen maar het geeft je wel een indruk.. bij een dierenzaak kun je ook eens snuffelen..vaak kom je toch steeds naar hetzelfde dier terug omdat je erom moet lachen of het zo lief is..die keuze maak je in een asiel of dierenwinkel...als je eenmaal weet welk dier bij je past dan kun je wat gerichter zoeken naar een gezond en jong diertje..maar misschien ben je die dan al tegengekomen ;-) en weet je niet hoe snel je terug moet gaan naar het diertje die je maar in de gedachte blijft spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me volledig bij skusme aan! Als je ouders je een huisdier beloven, dan vind ik wel dat ze je vrije keuze moeten geven. Kop op zeg, als je op je 19e nog niet voor een dier kunt zorgen, zul je ook never nooit voor jezelf of anderen kunnen zorgen. Zo erg zal het bij jou toch hopelijk niet zijn? Dus, je ouders lief aan kijken, en ga voor het dier waar je hart ligt. Het is sowieso al wetenschappelijk bewezen dat dieren de gezondheid van mensen bevorderlijken.

Ik ben het er wel mee eens, dat je niet zomaar een dier moet kiezen. Je moet je eerst echt heel goed verdiepen in een dier. Van goudvis, tot knaagdier, tot hond/kat. Elk dier verdient een eigenaar die zich van te voren heeft verdiept. Een dier neem je niet zomaar in huis. Het blijft zijn hele leven van jou afhankelijk. Is opzich wel een goeie leerschool om zelfstandig te worden (is dat ook niet een positief punt voor je ouders??).

Ik zou eens een goed gesprek hebben met je ouders. Ze betrekken in je keuze voor een dier (zolang jij nog bij ze leeft, zullen hun er ook mee moeten leven). Laat ze bijv. meezoeken naar een goede fokker, en laat hen merken dat jij die verantwoordelijkheid wel aankan. Laat bijv. zien dat je ook op de kosten let als je dingen aanschaft, en hou je aan een bepaalde routine (uitlaten, schoonmaken enz.)

Als je ouders je hierin niet willen ondersteunen, dan neem maar van mij aan dat ze echt geen huisdier in huis willen, en ze je dus beter een ander cadeau kunnen geven (een eigen huis bijv. haha). In elk geval, succes ermee! Hoop dat je er samen met je ouders eraan uitkomt!