Ik krijg binnenkort een kitten uit een asiel . Eigenlijk weet ik niet zo veel over kittens of katten. En wat je allemaal nodig hebt als je kitten mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Rieneke1
11 jaar geleden
overweeg twee kittens te nemen; een kat alleen mist erg veel.

Antwoorden (4)

zorg als je hem haalt dat je iets hebt om hem in te vervoeren.
ga naar de boekwinkel of bieb en haal een boek over kattenverzorging.
Ik wist er ook niet zo veel over toen ik er een kreeg, maar het is allemaal goedgekomen.
vraag ook in het asiel om uitleg, en of je hen mag bellen als je iets niet weet( en dat mag vast wel)
succes
11 jaar geleden
Vandaag 2 weken geleden heb ik twee 'je-weet-wel-katers' uit het asiel gehaald, die vanaf februari in het asiel vergeefs hadden zitten wachten, dus vers van de pers:

-een reismand / cat-transporter
-kittenbrokjes / kittenvoer
-drinkbakjes/voederbakjes, placemat voor eronder
-kattenbak(ken) en jouw keuze kattengrit + poepschep
-balletjes en andere speeltjes, zoals een laserpen en een hengeltje met iets beweeglijks eraan
-een goede, hoge krabpaal (kat moet in volle lengte kunnen staan krabben!!)
-vlooienkam (door vachtverzorging als je kitten bij je ligt versterkt de band met je dier!)

Op aanraden van 'rieneke': Feliway
Je kunt dit krijgen bij je dierenarts, een goede dierenwinkel of de DA-drogist. Het is net een electrische luchtverfrisser, alleen komt hier iets uit, dat een kat zich op z'n gemak doet voelen - bij mij werkt het uitstekend!!

Zorg, dat eten en drinken klaarstaan, en laat je kitten zelf uit de reismand komen. Ik heb de reismanden met de opening naar de kattenbakken gezet, zodat ze die gelijk wisten te staan. (Eén van de twee heeft daar 4 uur versteend ingelegen, terwijl de anderen onder een kastje vloog, daarna zaten ze onder m'n bed - dagenlang....)

Reken erop, dat je de eerste dag(en) weinig van je kitten ziet. Láát je kitten. Als hij tevoorschijn komt, rustig en lief tegen hem praten, en verder ál het initiatief van de kat uit laten gaan. Als hij wat meer op z'n gemak wordt, en het huis vertrouwder, komt hij vanzelf naar je toe om kennis te maken, en kan je voorzichtig kinkriebelen en borstkroelen. En dan begint iedere dag méér het grote genieten!!!

Bij mij, nu 14 dagen, zijn ze al veranderd in snorrende beendraaiers, die gezellig bij me en over me heen liggen, als ik op mijn plekje op de bank zit!!

(En mócht er een ongelukje gebeuren bij het niet gebruiken van de kattenbak(ken) - niet boos worden. Je kitten is nog een bijna-baby, dus het kan gebeuren!! Opruimen, goed schoonmaken met biotex en schoonmaakazijn, en wachten op betere tijden!!

Vooral níét de kitten met z'n snoetje erdoor wrijven!! Dit maakt je kitten doodsbang en onzeker, en hij snapt er niets van!! Een kat is een uiterst 'schoon' dier, dus zorg voor schone bakken, en het zal bij een ongelukje blijven!!)

Zorg, dat hij gechipt wordt, als dit niet al in het asiel gebeurd is. En de eerste 6 weken binnen houden!! (als het een buitenkat gaat worden...)

Geniet héél erg van je nieuwe huisgenoot!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ En niet vergeten dat er onbeperkt te eten staat voor de kitten.
Rieneke1
11 jaar geleden
plus!
een kitten wel binnenhouden tot na de castratie.
als je thuis komt met een nieuwe kat, is het eerste wat je moet doen: de KAT OP DE BAK ZETTEN, dus voordat je weggaat van huis deksel er af halen!

een kitten NIET NAAR BUITEN voordat alle spuitjes gekregen zijn! dus niet na 6 of 10 weken naar buiten!

veel genieten met je schatje.
heb je al katten, anders is het leuk voor het kitten om een broertje of zusje te krijgen, alleen is maar alleen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
een kitten pas na de castratie naar buiten laten.
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe kameraadje :)
Voor de komst van je kitten kun je onderstaande checklist aanhouden:
* kattenbak, kattengrit (even navragen bij het asiel welk merk, hetzelfde merk is makkelijker voor het kitten)
* drinkbakje, 2 voerbakjes (als je nat en droog voer wilt geven)
* een slaapplaats
* speelplaatsen
* een krabplaats

Een slaapplaats is geen heel handige term, katten hebben namelijk vaak de neiging precies daar te slapen, waar je dat niet verwacht. Ik zou je aanraden er niet speciaal moeilijk voor te doen: een lege doos ergens, een kussentje ergens, een dekentje op de bank, vinden ze vaak fijn. Zorg er bij voorkeur voor dat de verschillende slaapplaatsen verschillende temperaturen hebben, maar hou ze altijd weg van tocht. Ook hebben katten graag een strategisch plaatsje om overzicht te houden. Een wat hogere ligplaats, liefst voor het raam en in een hoek van de ruimte zodat ze alles goed kunnen overzien.

Speelplaatsen kun je ook weer zo mooi of practisch maken als je zelf wilt. Bij de dierenwinkel kun je bergen mooie speelgoedjes kopen, maar een hoog percentage katten vindt de verpakking leuker dan het speeltje zelf. Voor een kitten geldt dat het speeltje licht moet zijn en katproof. Een pingpongballetje is erg leuk, evenals een laserlichtje, of een hengeltje met een speeltje er aan. Ook kun je kadosliertjes gebruiken (wel onder toezicht) of propjes papier/aluminiumfolie (ook hier: toezicht).
Van de winkelspeeltjes zijn KONG-trekspeeltjes altijd fijn, of muisjes. En niet te vergeten een hengeltje. Ook een racetrack is een aanrader!

Qua krabplaats is het (afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt) een goed plan om verschillende plekjes te hebben. Dat kan heel simpel door het neerzetten van een krabplank of krabpaal.

Het voer is ook iets dat je met het asiel kunt overleggen: het is niet prettig om in één keer over te stappen. Vraag het asiel welk voer zij geven en schaf dat aan. Mocht je graag wat anders geven dan kun je het mengen en zo de verhoudingen steeds aanpassen. Het is een goed idee te kijken naar de samenstelling: als eerste ingredient vlees/kip/vis is kwalitatief beter dan als eerste ingredient een vulstof of stof waar ze weinig mee kunnen, zoals graan/maïs.

Tenslotte: kittens zijn ontzettend van het ontdekken en kunnen je tot wanhoop drijven omdat ze de term kattenkwaad steeds weer herontdekken. De opvoeding gaat je veel tijd en energie kosten, maar is het ontzettend waard.

Heel veel plezier met de kleine, geniet!