Kan een hond snachts in een huiskamer van 14 graden blijven?

Onze hond blijft snachts altijd beneden. Nu wordt het de komende maanden natuurlijk een stuk kouder n geeft de thermostaat zo'n 14 graden aan als we weer beneden komen. Is dit te koud voor de hond snachts of moet hij hier wel tegen kunnen?

Toegevoegd na 1 dag:
Dank voor alle antwoorden. Onze hond slaapt op de bank op een wollen deken met 2 kussens, dit moet dus genoeg warmte vasthouden voor een nacht. Tip van de thermostaat zal ik ook onthouden!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
36.8K

Het beste antwoord

In de regel is veertien graden niet te koud. Maar het verschilt niet alleen van ras tot ras maar ook van hond tot hond. Geef hem een mand met een oude dekbed en/of deken. Dan kan hij het hij het zelf behaaglijk naar zijn zin maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

een gezonde hond die goed in z'n vacht zit, zou hier tegen moeten kunnen.
betreft het hier een oudere hond (artrose), of een hond die om een andere reden wat kwakkelt, dan zou ik liever een graad of 18 aanhouden, zodat de hond comfortabel kan overnachten.
Rieneke1
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Daar zeg je wat. Goed in zijn vacht.... Er is een verschil tussen langhaar, korthaar en korthaar zonder ondervacht.
Als de hond een vetbedje krijgt om op te liggen, een tochtvrije plek en een plaats die tien cm boven de grond ligt, kan iedere hond tegen de temperatuur van 14 graden. Tenzij hij echt ziek of heel oud is. Een te hoge temperatuur aanhouden is ook niet goed, omdat dan het verschil bij het uitlaten te extreem kan zijn. Plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook van mij een +
Rieneke1
11 jaar geleden
dank plussers! ivana, waarom zou een flink temperatuurverschil een probleem zijn?
mijn katten liggen uren te smeulen en te stoven voor de cv, maar gaan daarna net zo makkelijk een uur met hun gat in de sneeuw zitten.
blafbeesten lopen dan nog. hoe het bij oudere honden zit weet ik niet, maar zo goed als iedere kat boven de 10 heeft in meerdere of mindere mate artrose.
dan is warmte wel fijn. mijn bassie kruipt standaard bij me onder het dekbed, heel warm en gezellig :)
een jonge hond die gezond is, dus niet oud en kwakkelend, moet daar tegen kunnen, maar comfortabel is het niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
de hond moet dan wel een mand ter beschikking hebben, waar zonder last van tocht in gelegen kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Geef de hond een dik vetbed om op te slapen. Dat houdt lichaamswarmte vast. Dan is 14 graden meer dan genoeg, ook voor zieke en oude honden. Geen tocht, een mand en eventueel een ligplaats van de grond af.
Maar mocht het een labrador zijn ( of soortgelijk) met zijn 'driedubbeldikke' vacht, dan is 14 graden al een hoge nacht temperatuur.
Ivana
11 jaar geleden
Een volwassen hond heeft voldoende aan 10 graden maar wel tochtvrij.
Betreft het een pup of moeder met pupjes dan moet het nest 32 graden zijn, tot een week of 8 moet het tot 20 graden zijn afgebouwd(minimumtemperatuur) en de 10 graden geldt echt als minimumtemperatuur als de hond fysiek gezond en volwassen is, bij sommige rassen is dat MEER dan een jaar.
Deze waarden worden door professionals gehanteerd.
Ga daar NIET onder zitten.
Dus als het nog een jong hondje is kan 14 graden TE KOUD zijn!!