Waar kun je je cavia's kwijt?

Hallo,

Het lijkt mij heel erg leuk om cavia's te houden. Ik ben van plan een ruime kooi aan te schaffen waarin meerdere cavia's van onderdak zijn voorzien. Ik ben van plan een mannetje en een vrouwtje te houden in de hoop dat deze nakomelingen krijgen. Het lijkt me erg leuk om te zien hoe het geboorteproces verloopt bij cavia's en om dit zelf eens mee te maken. Ik heb alleen een probleem. Ik denk namelijk dat het er binnen no time superveel zijn en ik vroeg me af waar ik cavias kwijt kan. Ik hoef er uiteraard geen geld voor te krijgen. Ik zat al te denken aan marktplaats maar ik zag daar zoveel advertenties staan van gratis cavia's dat dat een beetje hopeloos lijkt. Weet iemand waar je cavia's een nieuw thuis kan geven? En misschien wat voor cavia erg gewild is om te schenken aan iemand (zodat deze snel een nieuw thuis vindt?) Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt eens informeren bij de dierenwinkel of de kinderboerderij, mogelijk willen zij ze adopteren, maar voor het fokken van cavia's is meer nodig dan een ruime kooi, lees dit eens:
http://members.chello.nl/f.koornneef/fokkenalg.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Schenk nooit dieren aan anderen als cadeautje..
Ritsuka
9 jaar geleden
Ga eerst eens supergoed onderzoek doen over de verzorging
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ken je iemand met slangen? Dit is waar een deel van de gratis cavia's naartoe gaat:
https://www.youtube.com/watch?v=If23iDpzZmc
(deze site is voor boven de 16, anders zou ik dit niet plaatsen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik werk als vrijwilliger bij een kinderboerderij. Ik weet dat we nooit dieren van particulieren aannemen. Al was het maar omdat er veel te veel mensen zijn die bellen met de vraag of we dieren willen hebben.
Vooral de kleinere knagers en kippen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Exporteren. Er zijn landen waar ze ze eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry hoor maar waarom zou je nog meer dieren fokken terwijl er al meer dan zat in slechte omstandigheden leven door dat niemand ze wil? Alleen omdat je "het leuk vind"?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hou je er rekening mee dat heel veel van de schattige, op Marktplaats gratis aangeboden cavia's, eindigen als slangen voer? Als je dieren fokt, doe dit dan op een verantwoorde manier, dus met ouder dieren die niet het product zijn van inteelt of massafok. Anders ben je alleen maar zinloos bezig mrt het vermeerderen van een diersoort en dit komt het welzijn van de dieren niet ten goede. Veel erfelijke afwijkingen worden zo in stand gehouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Slangen willen ook eten.
Voor de cavia: een leuk hok, goed eten, beetje spelen en dan hap slik weg. Veel mensen in de wereld hebben het minder. Dit is wel uitgaande van een goeie behandeling van de cavia's, wat helaas te vaak niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jawel, slangen moeten ook eten. Maar als jij denkt dat je caviaatjes een fijn huisje gevonden hebben.... Ik weet niet of elk nieuw "baasje" even eerlijk is over de uiteindelijke bestemming.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon niet doen! Neem gewoon twee zusjes ofzo en ga daar van genieten. anders heb je in no-time een hok vol inteelt cavia's. Ze zijn namelijk al heel snel geslachtsrijp en het maakt ze niets uit of het vrouwtje toevallig een zusje of hun moeder is.

Antwoorden (2)

Ik snap het idee dat je dit een keer mee wilt maken. Maar ik vind het heel onverstandig er met deze instelling in te stappen. 1. omdat er al zoveel mensen zijn die dit een keer mee willen maken en dan met de jongen zitten en 2. Er hierdoor al veel cavia's aan geschaft als impulsaankoop, waardoor de asielen bom en bom vol zitten (dit geld ook voor andere knaagers en konijnen).

Door ze op marktplaats aan te bieden en om ze zelfs gratis weg geven draag je alleen, maar aan het impuls aankopen van dieren. Vergeet niet dat je niet met een voorwerp te maken hebt maar met een levend dier. Begrijp me niet verkeerd je zal ongetwijfeld goed voor je dieren zijn, maar niet iedereen gaat even verantwoord om met zijn dieren.

Ik zie het zo vaak, ow is leuk voor de kids. En als de kinderen er op uit gekeken zijn worden de dieren net zo makkelijk de deur uit gedaan.

Je zou kunnen overleggen met de plaatselijke dierenwinkel of ze de dieren eventueel over willen nemen voor de verkoop. Of bij kinderboerderijen (al hebben die vaak cavia's uit eigen fok).

Ik zou je aan willen raden om er nog eens goed over na te denken of dit is wat je wil. Je kan natuurlijk ook gaan kijken bij verenigingen misschien vind je het wel leuk om speciaal een ras te gaan fokken en misschien ten tentoonstellingen te lopen (is een idee hoor).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb gehoord dat je ze ook aan bepaalde dieren winkels kan verkopen/geven, zolang ze gezond zijn en goed gefokt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op deze manier zijn ze natuurlijk niet uit goede fok