Opgezwollen vis, Wat nu?

Hij eet niet en zwemt scheef! Heeft heeeele dikke buik, lijkt erop als hij niet kan peoppen. Dit is al 3,4 dagen zo. Ik weet wel dat dit binnen een nacht is gebeurd. Want ik kijk altijd s'morgens en s'avonds of er iets mankeert in het aquarium. De vis is echt pijn aan het lijden en ademt te snel. Omdat zijn buik opgezwollen is kan ie niet recht zwemmen... Weet iemand wat te doen bij deze?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Klinkt als of deze vis een zwemblaasprobleem heeft. Vaak overleven vissen dit niet.
Ik ga je een tip geven die niet officieel te vinden is op internet, maar wat mijn vis het heeft doen overleven.

Leg een schepnetje over de vis heen, zodat de vis gevangen zit in het schepnetje, op de bodem van het aquarium. Probeer je vis geregeld 'recht' te laten hangen in het schepnetje, en niet op z'n zij. Na 3 dagen kun je hem even laten zwemmen, zodra hij moeite krijgt met zwemmen (dat zal na een paar minuten zijn) leg je hem weer onder het schepnetje. In de loop van de dagen dit steeds vaker herhalen. Let goed op dat hij blijft zwemmen en niet gaat hangen!
Als alles goed gaat, zul je zien dat er telkens een kleine luchtbel in het netje hangt. Dat is positief, want dat is het teveel aan lucht in je vis. Haal de luchtbel eruit, zodat de vis het niet meer op kan happen.

Verder tips:
Zorg ervoor dat er geen luchtbellen in het water terrecht komen. Waterplanten en een bewegend oppervlaktewater is in principe genoeg. Deze vis heeft voer nodig dat naar de bodem zinkt, zodat hij geen lucht mee naar binnen hapt bij het eten.

Heel veel succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen idee wat voor soort vis dit is, op internet kan ik hem ook niet vinden.
Het lijkt erop dat de lucht eruit is gegaan door de val, aangezien hij op de bodem gaan liggen.
Eerlijk gezegd vind ik het heel lastig om tips te geven, ik ben uiteraard geen expert.
Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan de vis in de netje te doen, bovenin het aquarium. Hij hangt recht, en dat is voor een vis belangrijk.
Als de vis de hele tijd moeite moet doen om recht te hangen en gaat bewegen, dan kost dat natuurlijk veel energie. Mijn ervaring is dat een vis oververmoeid kan raken (en toen dood ging :( , dus rust geven kan geen kwaad.
Je zou er eventueel voor kunnen kiezen hem te behandelen met eSHa 2000, maar ik betwijfel dat het nut heeft.
Rust geven en zorgen dat de vis recht hangt, dat zou ik doen.

Andere antwoorden (3)

Hij heeft een probleem met zijn zwemblaas. Informatie in de link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klinkt als waterzucht en dat is geen goed nieuws want meestel overleven ze het niet en lijden ze inderdaad

Ik herinner me vaag iets over zout (maar ja in een gewoon aquarium niet best) en de temperatuur een paar graden omhoog, als poging om er iets aan te doen.

Er is niet echt een mooie link als ik er één vind voeg ik die nog toe

Toegevoegd na 1 minuut:
Toch iets gevonden, het heet buikwaterzucht trouwens.
11 jaar geleden
Klinkt als een probleem met de zwemblaas.

Je zegt niet om welke vissoort het gaat maar ik gok een goudvis sluierstaart. Deze problemen komen vaak voor bij deze soort door het verkeerd voeren.

De sluierstaart heeft nogal het probleem dat hij lucht naar binnen hapt. Een vis kan geen scheten laten dus deze lucht kan hij niet kwijt.

Een sluierstaart kun je beter ook geen "vlokken" voeren maar "korrels" deze korrels zinken naar de bodem waar de vis ze kan op eten. Op deze manier neemt de vis geen lucht teveel op en blijft de zwemblaas zoals ie hoort.

Je vraagt wat nu te doen: Deze vis zal het naar alle waarschijnlijkheid niet overleven. De lucht moet uit zijn lichaam en het is bijna niet mogelijk om dit te doen.
Het beste is nu om de vis uit zijn lijden te verlossen.