Waarom is een laserpen zo aantrekkelijk voor een poezebeest?

De laserpen wint het met grote afstand van alle andere speeltjes. Waarom is een kat zo geintresseert in een lichtpuntje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Katten zijn van nature geïnteresseerd in kleine dingen die snel rare bewegingen maken. Dat doen hun prooidieren namelijk ook.

Dat het een lichtpuntje is en geen echt "ding", maakt voor de kat niet uit. Het is klein en het maakt snelle en onverwachte bewegingen. Ideaal om achteraan te zitten, of om te spelen - wat in werkelijkheid het oefenen voor de jacht is.

Een lichtpuntje is beter dan een voorwerp waar jij via een touwtje aan trekt. Een voorwerp aan een touwtje is voor de kat niet zo'n realistische "prooi" als een lichtpuntje. Er zit een touwtje aan, en de kat merkt dat; en de bewegingen zijn voorspelbaarder.

Een lichtpuntje daarentegen is net een vlieg, en ook daar kan een kat leuk mee spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
goed antwoord! +1

Andere antwoorden (5)

Alles wat snel beweegt trekt zijn aandacht, dus ook dit... Hij is niet geïnteresseerd in dat laser-lichtje, maar in de beweging, als je het stil houdt op één plek, is hij dan nog zo geïnteresseerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is inderdaad grappig! Het beest gaat gewoon achter het lichtpuntje aan omdat het denkt dat het puntje een beestje is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenvoudig, maar wel leuk gevonden als je het mij vraagt. Anderzijds kunnen katten zich ook gewoon amuseren met een gratis propje papier… Lasers kunnen schadelijk zijn voor de ogen. Niet alleen voor katten trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen voor katten, ook voor honden is een laserpen goed speelgoed. Ik denk dus dat het op alle dieren die prooi-jagers zijn het zelfde effect heeft. Trouwens, vlekjes zonlicht gevangen in spiegels of de bel van mijn fiets hebben ook die uitwerking. Het is bijna onmogelijk op een zonovergoten dag met mijn hond aan de fiets te lopen zonder dat ze die lichtvlekjes wil vangen.
Ik heb een jachthond. Misschien dat rassen uit een andere categorie minder gevoelig zijn voor dit fenomeen.
Jachthond of (jacht)kat zijn hierin dus gelijk.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook andere honden kunnen hier zich nee uitleven mijn bordercollie is ook gek op een laserpen en lichtvlekken, of zelfs schaduwpatronen.
Ivana
14 jaar geleden
Van een bordercollie kan ik me dat heel goed voorstellen. Bordercollies zijn zo alert, volgens mij hebben die alles in de gaten. Ik vind mensen die met een bordercollie kunnen samenleven altijd geweldig. Om ze aan hun trekken te laten komen moet je ze kwalitatief hoogstaand werk verschaffen. Ik zou het werkelijk niet volhouden. Ik vind 3,5 uur per dag trainen en lopen met mijn hond al bijna te veel, ofschoon ik er iedere dag nog steeds van geniet.
Ik heb op t.v. weleens een hond gezien .Zijn baasje had altijd met een laserpen met hem gespeeld.Het arme beest was helemaal de weg kwijt!Hij deed de hele dag niets anders als het lichtpuntje zoeken,toen zijn baasje er geen zin meer in had nadat de pen het begeven had.Ze moesten er professionele hulp bij halen.Ik kon helaas niet verder kijken en had nog geen dvd.recorder(anders had ik die zeker ingeschakeld)Ik weet dus niet of het hem gelukt is deze hond te helpen.Hij had er wel een hard hoofd in.Iedereen die dit ook gezien heeft,weet dat dit geen speelgoed is en zal het ook niet doen.Ik weet niet of katten ook zo dwangmatig kunnen zijn,maar ik zou het risico niet nemen.
amc