Waarom drinkt mijn kat zijn eigen urine?

Sinds kort plast hij wel eens op een andere plek dan zijn bak. Gisteren en vandaag kwam ik thuis en zag ik dat hij het aan het drinken was.
Ook plast hij tegen zijn eetbakje aan, dit verbaast mij nog het meest.

Wat kan de oorzaak zijn en wat kan/moet ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (2)

In het gros van de gevallen heeft wildplassen een medische oorzaak. Vang dus zo spoedig mogelijk urine op, en breng dat zo vers mogelijk naar je dierenarts, om te laten controleren op ontsteking en/of gruis.
Onderneem aktie, want meestal betreft dit geen gedragsprobleem.

Een kat die de eigen urine drinkt, daar heb ik nog niet eerder van gehoord, en dit gedrag zou me ernstig zorgen baren.
Is het wellicht mogelijk dat de kat niet drinkt, maar fleemt? Ook daarbij hebben ze de bek open, zodat de geur het orgaan van Jacobson kan bereiken, dat achter het verhemelte ligt.

Hoe dan ook, werk aan de winkel voor de dierenarts!
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Echt Rien, nooit een kat z'n eigen urine zien opdrinken? Die van mij doet het regelmatig bij ongelukjes en ik vond het eigenlijk niet vreemder dan de katten van m'n ouders die zelfs elkaar komen helpen bij het opruimen van kots. (De jongste kwam al aanrennen zodra de oudere kat begon te kokhalzen - heel behulpzaam allemaal). Maar die van mij heeft een incomplete dwarslaesie waardoor hij regelmatig ongelukjes heeft. Een kat die óf op de bak gaat óf min of meer expres buiten de bak plast (waarbij het dus niet primair medisch is en die het wel zouden kúnnen ophouden) doet dat natuurlijk niet. Maar bij een kat die om wat voor reden dan ook af en toe z'n urine laat lopen en daar geen controle over heeft, vind ik het helemaal niet vreemd. Misschien is mijn kat wel een rare hoor, maar omdat ze ook andere dingen wel opruimen, heb ik er nooit iets achter gezocht - behalve dat hij het vervelend vindt dat hij af en toe dat soort ongelukjes heeft. Nu heb je natuurlijk gelijk dat dat een reden is om naar de dierenarts te gaan (jouw antwoord stond er nog niet toen ik begon te tikken, anders had ik 't misschien niet geplaatst), maar ik zie het oplikken van de urine meer als een secundair probleem bij het buiten de bak plassen. Dat buiten de bak plassen moet beoordeeld worden door de DA, maar ik zou zelf het oplikken niet als extra reden zien, maar meer als een bijverschijnsel bij het oorspronkelijke probleem - als je snapt wat ik bedoel.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt, en idd het wildplassen is het primaire probleem, met naar alle waarschijnlijkheid een medische oorzaak. Kots opeten is een vaker voorkomende zaak, en ook logisch te verklaren, want waarom zou je goed eten laten liggen?
Katten zijn geen mensen per slot, en geven er niet om dat het eten net is uitgebraakt.
Oude halfverteerde kots eten ze trouwens niet snel, maar een hapje wat maar kort binnen is geweest, waarom niet? :) Urine drinken is een ander verhaal, normaal is het zeker niet, al ben ik na jouw verhaal minder geneigd tot doemdenken.
Katten praten via hun urine: waarom zouden ze hun woorden inslikken? Enfin, hopelijk gaat VS rap naar de dierenarts.
Ivana
9 jaar geleden
"Katten praten via hun urine: waarom zouden ze hun woorden inslikken?"
Omdat ze niet willen dat een ander meeluistert? ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoor ook voor het eerst dat een kat zijn eigen urine drinkt! Misschien gewoon niet goed snik?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana; geniale opmerking!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb ook nooit eerder een kat pis zien drinken. Onze kater eet wel zijn eigen kots op als hij weer eens de brokken op geschrokt heeft en meteen weer uit kotst. De poes moet er niets van weten, die loopt meteen bij kots weg. Als zij moet kotsen doet ze dat in de kattenbak! Yes! Ben ik heel blij mee...maar zij kotst bijna nooit, het is 9 van de 10 keer de kater, en die kotst overal, maar het liefste op de deurmat, stoel, dressoir tussen de dwars latjes....
Rieneke1
9 jaar geleden
Ivana, :) Voldy, wat dacht je van over een cactus?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
lol, nou ja, die kan je tenminste weg gooien...maar een stoel weggooien.
Hij ruimt het gewoon netjes op. Katten zij hele schone dieren. Net zoals mamapoes haar kittens schoonlikt zolang ze nog niet zindelijk zijn, likken sommige katten netjes de vloer schoon als ze een keer een plasje buiten de bak doen. Als ze kotsen doen ze dat ook vaak, en soms komen andere katten uit het huishouden helpen met eh.. opruimen. Heel vriendelijk allemaal.

Ik vermoed alleen dat je kat niet expres buiten de bak plast als hij het zelf opruimt. Misschien heeft hij ongelukjes, kan hij het om de één of andere reden niet goed ophouden, of is de bak om de één of andere reden moeilijk bereikbaar? Dat kan van alles zijn: hij staat bijvoorbeeld ver weg, er is een tussendeur dicht, er staat fysiek iets voor of er staat iets in de buurt waar hij niet langs durft/wil, of hij komt moeilijk in de bak doordat hij last heeft van zijn gewrichten, de bak is erg vies, er is een andere kat in het huishouden met wie hij de bak niet wil delen, jouw kat is één van die kieskeurige die niet op dezelfde bak wil poepen en plassen, etc.

Lichamelijk kunnen er allerlei redenen zijn waarom een kat niet op tijd bij de bak is, zij plas niet goed kan ophouden of het niet goed aan voelt komen: blaasontsteking, een neurologisch probleem, diabetes, nierproblemen, ouderdom, vuil in de plasbuis, etc. Allereest is het handig om wat urine op te vangen en/of met je kat langs de dierenarts te gaan. Veranderd poep- en plasgedrag is sowieso een goede reden om je kat even na te laten kijken.

Maar als een kat min of meer expres buiten de bak plast (er zitten exemplaren bij die dat gewoon doen om aandacht te vragen, of uit stress doordat een buurtkat van buitenaf tegen je deur zeikt, er iets veranderd is in huis, etc., etc.) dan ruimen ze dat in mijn ervaring niet zelf op. Het kan natuurlijk altijd zijn dat die van jou dat wel doet: katten zijn mysterieuze wezens wat dat betreft. Maar een check van de bak: schoon genoeg, goed bereikbaar (gaat hij er wel überhaupt op?), is hij verplaatst, heb je ander grit sinds kort - etc. in combinatie met een medische check zou je eerste stap moeten zijn bij zoiets.

Dat tegen het etensbakje plassen kan ik ook niet helemaal plaatsen. Normaal gesproken doen ze dat niet, maar allerlei bovengenoemde oorzaken kunnen vreemd toiletgedrag veroorzaken. Meestal willen katten niet eten waar ze toiletteren en omgekeerd, maar soms halen ze nu eenmaal rare dingen uit. Misschien bevalt het eten hem niet, of wilde hij een geurtje maskeren dat hem niet beviel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
Kost terug wegdoen? Dat heb ik nog nooit een kat zien doen. honden wel maar katten. Kennelijk heb ik juist 4 luie exemplaren.
mooi antwoord trouwens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De katten van mijn ouders hielpen elkaar altijd met 'opruimen' als er één de brokjes recycelde. Die van mij beginnen er soms aan, maar laten het meestal in elk geval deels liggen. Ik heb er één die z'n eigen urine opruimt - hij is af en toe incontinent vanwege een zenuwbeschadiging. Nu is het ook zo dat hij vooral ongelukjes heeft terwijl hij zich zit te wassen; (misschien vanwege de druk op zijn blaas die ontstaat als hij met één achterpoot in z'n nek zit?) misschien heeft dat er ook iets mee te maken. Maar zeker in het begin gebeurde het wel regelmatig dat hij opmerkte dat hij iets had laten lopen en het dan probeerde op te ruimen. Als er iets in de buurt lag (een vel papier, een plastic zak, een kledingstuk of een doos tissues) door dat er bovenop te schuiven (heel fijn; je pakt je tas op en ziet dat hij middenin een plas kattenpis staat ;-)) maar anders ook wel door het op te drinken. Meestal onderbreek ik hem "laat maar jochie, ik ruim het wel voor je op" maar vooral als hij zich aan het wassen is, probeert hij het soms verwoed op te drinken terwijl hij aan het plassen is om te voorkómen dat het over de vloer loopt. Ach gussie.. 't is zo'n lief beest.. De eigen ontlasting heb ik een kat nog nooit zien opruimen - gelukkig maar. Urine is steriel, maar ontlasting natuurlijk niet. Af en toe laat de mijne een kleine drol vallen op de keukenvloer nádat hij op de bak is geweest omdat hij door z'n partiële dwarslaesie wat minder controle over z'n kringspier heeft en dus niet goed kan 'afknijpen'. Het laatste beetje valt dus soms net búiten de bak. Hoewel hij soms verwoede pogingen doet om het dan te begraven in mijn linoleum - wat hem overigens steeds maar niet lukt - eet hij dáár gelukkig niet van. Dat gaat zelfs hém blijkbaar te ver. Over dat plassen tegen het voerbakje trouwens moest ik denken aan wat die van mij pas uithaalde: hij drinkt altijd graag uit de toiletpot en vooral 's avonds als ik met de badkamerdeur open m'n tanden aan het poetsen ben, neemt hij z'n kans waar en laat ik hem meestal maar begaan. Een tijdje terug deed ie nog even een plasje in de pot voor hij weer uit de pot klom. Hoewel ik erg trots was op mijn kat dat ie helemaal uit zichzelf had uitgevogeld dat die pot geschikt is om in te plassen, vond ik het erg onlogisch dat hij plaste in z'n eigen drinkwater. Want de volgende dag dook hij er gewoon weer in om z'n kop te wassen en te drinken. Is totaal geen logisch gedrag volgens mij, maar dat doen ze nu eenmaal soms.
Rieneke1
9 jaar geleden
Wellicht wil hij door z'n kwetsbaarheid geen geurspoor achterlaten?