hoe hou ik een kat van de bank?

Toegevoegd na 6 minuten:
alluminium al geprobeerd maar dat krabt ie kapot, plantespuit ook gedaan en nu ligt hij er nog alleen s'nachts als we slapen waardoor s'ochtends de bank onder de haren zit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Antwoorden (15)

aluminiumfolie...hebben ze een hekel aan....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat word lastig, Je kan er wel een doek opleggen.

Je kan proberen elke keer dat die aan de bank wil zitten met een plantenspuit op ze kop spuiten, dat kan wel even duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door 'm er consequent af te zetten en nee te zeggen als hij er op wil springen
alleen als je er niet bent gaat hij er vast wel op liggen
dus dan kan het alleen helpen kat niet in de kamer als jij er niet bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
je hebt vast en zeker een kat, klopt helemaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja drie zelfs!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eraf zetten is inderdaad een goede manier. Ze balen dan als een stekker en zoeken een ander plekje. Na vask genoeg herhalen stoppen ze wel met daar liggen.
amc
13 jaar geleden
Ik heb een heeeel eigenwijze kater die weigert zich als een hond te laten behandelen. Honden luisteren nl. wel!
Een kat is zo eigenzinnig en wil toch dat doen waar hij/zij zin in heeft. Mijn kater geeft in elk geval nooit op en doet gewoon altijd waar hij zin in heeft. Al zou ik hem elk uur van de bank jagen, hij trekt zich er niets van aan. :)
Ik leg 's avonds voor ik naar bed ga een slaapzak over mijn bank. Die stof is zo glad dat de haren er niet aan blijven kleven en 's morgens schud ik ze er dus zo af. Mijn kat vind het bovendien heel prettig op die slaapzak te liggen.
13 jaar geleden
Of als je echt daar aan irriteert, kun je beter geen kat in huis hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze kater heeft een zachte fleecedeken die in een Wellness kerstpakket zat, tot zijn "geliefde "uitverkoren.
Zodra hij die deken ziet springt hij erop, begint hem op te vrijen en gaat dan liggen en slaapt als een os.
Heeft je kat ook zo`n zachte deken of een kattenmand, zet hem op de bank en dan verkiest hij vast zo`n plekje.
Zo`n deken kun je zo `s morgens uitkloppen en af en toe met de was meedraaien.
amc
13 jaar geleden
Een dekentje is inderdaad de oplossing tegen de haren op de bank. Als je hem er echter écht niet op wil hebben, omdat ie krabt bijvoorbeeld, kun je er ook iets ongemakkelijks op leggen als je niet in de buurt bent. Ik heb weleens gezien dat mensen 2 ingeklapte tuinstoeltjes op de bank hadden gelegd, zodat de hond niet de behoefte voelde om nog lekker op de bank te kruipen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
realiseer je dat een kat driedimensionaal leeft, het ligt in zijn natuur dat hij niet alleen naar links en rechts wil, maar ook de hoogte in.
bied hem daarom voldoende alternatieven.
maak hoge plaatsjes vrij voor hem, op de vensterbank bijvoorbeeld, en zorg dat hij de beschikking heeft over een flinke klimpaal.
overdag kan je de kat steeds weer van de bank plukken, liefst zonder verder een woord te zeggen.
voor de nacht, of bij afwezigheid overdag, kan je een lap over de bank gooien.
Rieneke1
13 jaar geleden
Behalve dekens enzo tegen de haren, kan je de bank 's nachts ook volleggen met boeken, zodat er geen plek meer is voor de kat op de bank. Hij moet dan wel een lekker alternatief slaapplekje hebben, zoals een lekker mandje.
Heb dit zelf gedaan met een kat en dat werkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn katten afgeleerd door de kamerdeur (naar boven) te verdwijnen, door een (goedkoop) detectortje neer te zetten. Het detectortje was feitelijk een deurbel die reageert op warmte (wordt gebruikt voor waarschuwing in een winkel dat er een klant is). De katten schrokken héél erg van de bel en hadden een heilig ontzag er voor. Vraag me niet naar de verklaring, maar ze gingen nooit meer door de deur. Misschien eentje bij de bank neerzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef de kat een goed alternatief. Hoeveel plekjes heeft jouw kat om op te slapen? Waarom mag de kat niet op de bank? Door de kat regelmatig te kammen, heb je minder last van de haren. Goede voeding zorgt voor minder haaruitval en het haar dat op de bank ligt kan je er met een vochtige doek zo afhalen. Als je een kat hebt, zul je sommige dingen gewoon moeten accepteren. Wat betreft de alternatieven: Koop een kattenbankje, leg een lekker kleedje op een deel van de bank, zorg voor hoge en lage slaapplekjes. Eraf halen, folie en plantenspuiten, werkt allemaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit eens een kartonnen doos laten staan in de kamer. Die werd meteen tot favoriete slaapplek uitgekozen! Wel regelmatig vervangen door een nieuw exemplaar, want op een gegeven moment is ie erop uitgekeken.

Inmiddels heb ik een rieten mandje bij de Ikea gekocht en wanneer de kat daar flauw van is en weer op de bank gaat liggen zet ik het mandje op de bank. Blijkbaar wil ze graag hoog liggen, want als het mandje op de bank staat kiest ze toch voor het mandje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een plantenspuit natuurlijk.
Zelf al voor verschillende situatie's met suc6 gebruikt.
Wel moet je kat niet kunnen zien waar het water vandaan komt en dus de bank met een plens(je) water gaan associeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij verheffen onze stem zodra de kat op de bank wil jumpen. dat werkt. maar dan alleen op de momenten dat we thuis zijn. zodra we aan het werk zijn springt ie echt wel op de bank. je kunt hem niet definitief van de bank af houden. een kat neemt geen comando s aan zoals een hond .een hond kan je trainen dat ie dat niet mag. een kat daarentegen niet( althans veel minder dan). het beste wat je kunt doen is de bank beschermen tegen krassen door er een deken of grandvoila(eh zo,n overtrek in ieder geval) over heen te leggen.
en dan s avonds als je thuis komt of goed stofzuigen of de deken er af voordat je op de bank wilt zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
grand foulard graag gedaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha dank je
de mijne ligt het liefst in de mand met schone was :-(

de enige manier om te voorkomen: meteen strijken en opvouwen na het wassen. helaas heb ik daar niet altijd tijd voor, meestal haal ik alleen het strijkgoed eruit en hang dat alvast over een stoel.

maar dat is geen antwoord op je vraag.
Als je een leren bank hebt, is een natte lap voldoende. bij een stoffen bank werkt een rubber borstel perfect.
Geen haren meer, dus geen probleem meer.