Is het slecht om de hond regelmatig af te spoelen met lauw water?

Ik heb wel gelezen dat je de hond niet te vaak met shampoo mag wassen ivm de vetlaag op de huid, over afspoelen met water kan ik zo snel niet iets vinden.
We gaan bijna dagelijks met de honden in het bos wandelen en op regenachtige dagen worden ze erg vies. Is het dan erg om de hond even onder de douche af te spoelen en met een handdoek af te drogen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, dat is niet erg. Vergis je echter niet in de temperatuur van het water, want met te hoge temperatuur haal je het natuurlijk huidvet ook voor een gedeelte weg. Honden mogen, mits goed gezond, in de openlucht zwemmen tot er ijs op het water ligt en de honden daarna in beweging blijven. Hieruit kan je dus concluderen, dat je maar net de kou van het water moet halen, wil je ze gezond baden. Dit afspoelen moet je echter niet iedere keer doen. Een natte hond die in de regen heeft gelopen ruikt altijd (behalve de Vizsla), ook al is hij niet vies. En veel viezigheid kan je er uitborstelen als de hond is opgedroogd, dus altijd wassen is overbodig. Ik heb in de 7 jaar dat ik deze hond heb, maar éénmaal shampoo voor haar gebruikt toen ze in de viskoppen had liggen rollen. Verder komt het hooguit 2 maal per jaar voor, dat ik haar in de tuin met een gieter koud water afspoel. De meeste honden zijn bij normaal gebruik zelfreinigend.

Nee dit kan geen kwaad. Wanneer ze in de regen lopen worden ze ook nat. Ik heb een labrador doe dol is op water natuurlijk en springt regelmatig in vijver of poel dan worden ze ook helemaal nat. Alleen opletten dat het water niet te koud is. En met thuis afspoelen niet te warm natuurlijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100