Waarom ligt onze (jonge) poes graag bij ons op schoot?

Onze nieuwe huisgenoot is een jonge poes. We kregen haar als kitten. Zodra we op de bank zitten of ons er lang op uitstrekken, kruipt de jonge dame bij ons op schoot. Omdat we niet geloven dat dieren iets 'leuk' of 'prettig' of desnoods 'gezellig' vinden, maar hun gedrag wordt ingegeven door instincten, en we dieren niet zouden moeten 'vermenselijken', vragen we ons af wat de FUNCTIE van dat schootliggen is. Of... OF er sprake is van een FUNCTIE.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom denk jij dat dieren iets niet leuk of prettig kunnen vinden? Heb je nooit gemerkt dat 5 katten 5 verschillende karakters hebben? Hoe kan dat? een Kat reageert immers volgens instinct zeg jij? dan zouden ze alle 5 hetzelfde moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een droppie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een rare instelling zeg!
Mijn kat is bijna niet van mijn schoot te slaan!(al zou ik dat nooit willen hè)
Hij slaapt zelfs bij me.
Hij is aanhankelijk,geeft me voortdurend kopjes,en ligt helemaal te genieten en te spinnen als ik hem over zijn buikje aai.Als ik niet thuis ben zit hij bij het raam te wachten tot ik terug kom.
Als ik dan thuis kom begroet hij me miauwend en springt op m'n schouder.Op zijn manier is hij blij me te zien.
Ook dieren kunnen op hun manier gelukkig(of ongelukkig )zijn.
Dat heeft niets met 'vermenselijken' te maken.
Honden en katten kunnen zelfs gestressd zijn als ze in een slechte(liefdeloze) omgeving zitten.
Trek je eigen conclusie..
Wees alsjeblieft lief voor je kat.
Geeft dieren liefde en je krijgt hetzelfde terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal met niels en laurena eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@serious78
Heb je nog het juiste voer voor je kat gevonden?
Ben gwn benieuwd!^_^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heey laurena ik heb het gevonden ja royal canin exigent en dat gaat prima en voor de afwisseling krijgt ze af en toe brokjes van pets place die vind ze ook heerlijk en thanks dat je er nog aan dacht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
he... voor de duidelijkheid: ik (we) ben (zijn) helemaal gek op onze ' jongste'. En dat haar karakter anders is dan het karakter van onze oudere poes, zien wij ook wel. Bovendien: je kunt natuurlijk wel woorden als 'leuk' en 'gezellig' vinden gebruiken. Waar ik op doel is, dat ik antropomorfisme (zoals dat zo mooi en ingewikkeld heet) wil vermijden: het idee dat dieren menselijke eigenschappen hebben. Dat HEBBEN ze namelijk niet (denk ik). En daarom mijn vraag. En daarom ben ik wel blij met die reactie waarin over "dominantie" wordt gesproken...

Het beste antwoord

dominantie. ze gaat op je zitten om je te bezitten. katten sluipen vaak ook om bezoek heen. het huis is van de kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Functie: het is lekker warm en waarschijnlijk ook nog lekker zacht. En als klein poesje kan je lekker tussen 2 benen liggen waardoor je van 2 kanten warmte krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
zo is het
Ik denk eigenlijk wel dat in elk geval sommige katten het heel lekker en gezellig vinden om op schoot te liggen. Gratis knuffeltjes zijn natuurlijk nooit weg. Maar als je puur op zoek bent naar een functionele reden: je schoot is lekker warm. Dat spaart energie uit, en dan kun je heerlijk slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sommige katten zijn ware schootklevers, terwijl andere katten zelden of nooit op schoot komen.
het hangt een beetje van hun karakter af, en ook van de mate waarin ze op mensen zijn gesocialiseerd.
de schootklevers vinden het gezellig, en niet te vergeten lekker warm.

je ziet bij katten die goed op andere katten zijn gesocialiseerd en die elkaar mogen, ook wel dat ze lekker in elkaars pootjes slapen.
stapelkatten worden die genoemd :)

en natuurlijk kunnen dieren iets leuk of prettig vinden!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stapelkatten + ! haha
een kat ligt graag in een gleuf dat houd hun lekker warm en ze voelen zich ook veilig als ze dat doen wij hebben zelfs speciale kussens gemaakt met gleufen en ze liggen er alleen maar in.