Mag mijn kater met een blaasgruis verleden naast zijn speciale urinary brokken dagelijks normaal natvoer?

Mijn kater krijgt brokken van Royal Canin urinary s/o ter voorkoming van terugval. Hij krijgt ook dagelijks een zakje / blikje natvoer. Nu nog Royal Canin urinary afgewisseld met kattovit urinary. Maar hij vind deze niet zo lekker. Mag hij normaal natvoer? Ik denk dan wel aan merken met een hoog vleesgehalte.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Rieneke1
9 jaar geleden
Lust je katje geen rauw versvoer?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helaas niet. In het verleden heb ik eens carnibest gegeven. Zo werd het helemaal niet gegeten en met water erbij net een paar hapjes
Rieneke1
9 jaar geleden
Jammer. Hopelijk lust hij het hoogwaardige natvoer wel.
Die mormels hebben nog het liefste goedkope meuk vol geur- en smaakstoffen :(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, je kunt hem beter ook speciaal dieetvoer tegen blaasgruis geven, verkrijgbaar bij de dierenarts. Mijn vorige kat had blaasgruis, met normaal natvoer kreeg hij een terugval, met dieetvoer bleef het weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
cosma nature en almo nature natvoeding heeft hij altijd gegeten en hij vond het ook lekker. Ik ga eens animonda carny proberen. Heb gelezen dat mensen die rauw voeren dit wel eens geven als ze geen tijd hebben om een keer rauw te voeren en de ingrediëntenlijst zit er ook heel goed uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Iris09 Ook mijn kat kreeg een terugval bij het geven van gewoon nat voer dus ik durf het niet meer aan,maar het zou goed kunnen dat het bij een andere kat wel gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welk normaal natvoer gaven jullie die een terugval veroorzaakte?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit waren geen blikjes maar gekookte kabeljauw of koolvis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En na hoeveel tijd merkte je de terugval?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat heeft ongeveer 2 maanden geduurd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch nog zo lang. Ik had gedacht dat een terugval veel sneller zou komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat dit ook per kat verschillend is,het hoeft natuurlijk niet dat jouw kat een terugval krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee maar dan weet ik wel dat het na een langere periode ook nog kan. Ik vermoed wel dat stress mee speelt bij mijn kater.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou ook mogelijk zijn en daar is weer Feliway of Zylkene voor.

Antwoorden (3)

Je zou het kunnen proberen, maar dan met natvoer zonder granen (en dus idd een hoog vlees/visgehalte.
Er is in de dierenspeciaalzaak prima graanvrij natvoer te vinden, zoals shiny cat, almo nature enz. Goed betaalbaar is snoezepoes.
Mijn gruiskater doet het er al jaren uitstekend op.
Rieneke1
9 jaar geleden
Bij katten met blaasgruis kan het ook helpen om over te stappen op rauw vlees voeding. Dit hoeft niet erg duur te zijn. Je kunt kiezen voor een kant en klaar voeding op dit gebied maar ook het e.e.a. zelf leren samen te stellen.
Wanneer je besluit om dit te proberen kun je je licht eens opsteken bij een kattenforum om te kijken of er mensen met katten met hetzelfde probleem zijn die over gestapt zijn op rauw vlees.
Veel katten met blaasgruis doen het er prima op en komen volledig van de blaas problemen af. Je zult dan wel je kat de rest van zijn leven rauw moeten voeren.
Katten met nierproblemen komen vaak niet af van een nier dieet en werkt rauw vlees voeding mogelijk averechts. Laat je kat evt. checken op nierproblemen, middels een urine onderzoek en een bloedonderzoek.
Het mooiste zou zijn wanneer je een dierenarts kunt vinden die achter deze manier van voeren staat. (Vaak wordt er veel verdiend aan dieetvoeders wanneer deze in een dierenartsen praktijk verkocht worden.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van urinary s/o zijn er 3 smaken natvoer. Vindt hij die alledrie niet lekker? Je kan andere merken proberen, zolang het inderdaad hoogwaardige voeders zijn en zolang de urinary s/o brokjes maar zijn hoofdmaaltijd blijven. Af en toe een zakje van iets anders tussen door zal niet snel problemen geven, maar als je dagelijks wat vlees wilt geven, geeft hem dan 1/3 van een portie zakje ofzo en niet een hele. Je moet het zien als een medicijn, verwerkt in een voeding. Het is dus belangrijk dat hij daar het meest van binnenkrijgt.