Wat is de best werkende manier om je huisdier vuurwerk vrij te maken?

Ik heb een hond die bang is voor vuurwerk ik heb div dingen geprobeerd o.a rekex pil anti stress band enz maar welk middel helpt echt ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
als het goed is is je huisdier al vuurwerk vrij
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou mijn katten kunnen ook moeilijk van de rotjes af blijven hoor. Ik denk dat ze ze uit Duitsland halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou die kat van mij is niet vuurwerk vrij te krijgen, loopt de hele dag met een doos strijkers op z'n rug kijkend voor een goed plekkie het af te steken...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn hond van 10 wordt behoorlijk neurotisch als hij onweer hoort en dan vooral zodra hij het weerlicht ziet zonder gedonder. Waar ik woon wordt min of meer het hele jaar door geknald door hangjeugd en straatschoffies, maar hij is daar nooit aan gewend geraakt. Hier begint het oud-en-nieuw-geknal al eind november en gaar nog 2 weken in januari door, dus ik verafschuw dan ook deze tijd vanwege de vuurwerkbommen waar mij hond als de dood voor is. Hij gaat vanavond in de badkamer met de deuren dicht zodat ik geen lichtflitsen naar binnen kunnen komen en eten en drinken is tot zijn beschikking. Zijn behoefte doen mag daar ook, want buiten doet hij vanavond toch niks meer zelfs niet in de binnentuin. Nog een fijne jaarwisseling en een voorspoedig nieuwjaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en gaaR nog 2 weken door moet zijn gaat nog 2 weken door en met de deuren van de badkamer dicht kunnen ziet mijn hond geen flitsen van vuurwerk meer. ( het staat er niet helemaal logisch maar ik kan dit niet meer herstellen, die mogelijkheid is er helaas niet. )

Antwoorden (2)

Vaak vragen eigenaars om medicatie. Dit kan een oplossing zijn op korte termijn of in noodsituaties. Het beste is om de medicatie op voorhand, thuis uit te testen. De medicatie moet op korte termijn werken, dus net voor het gebeuren zelf. En ze moet ook maar korte tijd werkzaam zijn. De meest gebruikte medicatie bevat acepromazine of alprazolam. Beide hebben een kalmerende werking op het dier, echter acepromazine legt enkel de reacties van uw huisdier stil; het blijft echter wel de prikkels waarnemen én angstig. Alprazolam daarentegen is kalmerend en anxiolytisch; de angst wordt tevens onderdrukt.

Maar zoals vaak is het beter eens verder te kijken dan onze neus lang is. Ook andere maatregelen en een goede voorbereiding zijn zeer belangrijk om uw dier door een vuurwerk of onweer te loodsen. Om te beginnen moet ervoor gezorgd worden dat het dier een speciale ruimte heeft waar het heen kan gaan als het angst heeft; een ruimte waar het geluid wat gedempt is. Misschien heeft uw huisdier al een favoriet ruimte in huis die enkel nog een beetje hoeft aangepast te worden. Men kan een hok voorzien van dekens, de vensters, gordijnen en rolluiken dichthouden, een kast openlaten met een kussen voor de hond. In ieder geval moet de vluchtruimte altijd toegankelijk zijn voor het dier wanneer het angstig is, ook als de eigenaar niet thuis is.
fremar
9 jaar geleden
Het klinkt heel cliché maar zeg het toch ga vroegtijdig met je hond trainen, om met zijn angst om te leren gaan. Het liefst al in januari dan hebben jullie veel meer tijd om hier aan te werken. De trainingstheniek die je hier voor toe pas is systemathie destansatie het langzaam opbouwen zodat de prikkel (dus het vuurwerk) iets positiefs word. Weet je niet zo goed hoe je aan de slag moet gaan neem dan contact op met een goede hondenschool of gedragstherapeut! Ga nooit met een bang hond op vuurwerktrainingsgroeplessen.

Wat vaak het probleem is met de middelen die jij noemt het zijn geen wondermiddelen er zal echt training aan te pas moeten komen.

Voor nu is het misschien toch verstandig om contact op te nemen met je dierenarts (eigenlijk is het nu al wat kort dag maar wie weet helpen de pillen nog) Die kan je wat geven tegen de angst van de hond. Kijk wel uit voor het middel Vetraquil. Niet veel dierenartsen schrijven dit meer voor maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Dit middel is namelijk een spierverslapper de hond maakt alles nog heel bewust mee, maar kan niet bewegen en niet weg kruipen. Hij lijkt heel rustig, maar eigenlijk is hij heel bang. Dit zijn natuurlijk symptoom bestrijders en is dus geen oplossing.

Voor Homeopatiche dingen is het nu een beetje laat maar je zou Bach bloesem kunnen overwegen in combinatie met training. Waar veel honden baat bij hebben is ttouch dit is een lichte aanrakingstheniek waar honden rustig van worden. Het heeft al mening hond geholpen.

Wat je kan gaan doen is het volgende toe gaan passen, iedere keer als er een knal komt gebeurt er iets heel leuks voor je hond!! Bijvoorbeeld een lekkere lebber smeerkaas of een stukje worst of spel net wat je hond leuk vind. Je kan dit in combinatie doen met (homeopathie) kalmerende middelen.

Verder zou ik je adviseren je uitlaat tijden aan te passen,
Je hond de mogelijkheid geven een veilige plek te zoeken,
Zorgen dat je gordijnen s'avonds dicht zijn en je omgevingsgeluid hebt zoals de tv,
Geef je hond hersenwerkjes te doen is hij meer gefocused op zijn puzzel dan op de herrie.

Ik heb wat bronnen voor je toegevoegd.

Heel veel succes morgen avond!

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry zie dat ik het verkeerd geschreven heb. ik bedoelde Systematische desensitisatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
+ dikke plus!!!!!!!!! Niets aan toe te voegen!
Z512099
9 jaar geleden
+ voor heel de uitleg.