Hoe kan ik mijn kat pilletjes geven?

Mijn kat heeft een antibioticakuurtje van de DA. Bij mijn andere kat kan ik de pilletjes makkelijk in de mond doen en daarna over de keel wrijven zodat hij slikt.
Bij deze kat krijg ik nog niet eens haar mond open, want dan rent ze alweer weg. (Vasthouden is een probleem, daar heeft ze schrik van)
Ik heb ook geprobeerd om de pilletjes te verkruimelen en tussen haar lievelingsvoer te doen, maar mevrouw ruikt waarschijnlijk iets want ze kijkt er nog niet naar.
Iemand tips hoe me dit toch zou kunnen lukken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (7)

wij hebben ook zon poes...
je kan van alles proberen maar erin trappen doet mevrouw echt niet...
we zijn ermee naar de dierenarts gegaan en die hebben ons een smakelijke vloeistof in een tube gegeven.. dit spul vinden ze lekker en likken ze zo weg... je kan dit e.v.t. op hun pootje smeren zodat ze het zelf eraf likt...
wij doen het echter altijd op een schoteltje... want medam moet net zoals ons eten...
je kan het pilletje malen en mixen met die vloeistof...
zo deden wij dat ook!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je klopt inderdaad ja
Ze hebben ook pilletjes schieters waarmee je de pillen dus heel makkelijk in het bekje van je kat kunt 'schieten'. Misschien dat dit helpt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er ook zo één. Laat absoluut geen pillen toe, en weigert daarnaast ook nog eens alles te eten wat niet z'n vaste merk brokjes is. Niet handig natuurlijk als ie ziek is of ontwormd moet worden.

Je zou het nog met twee man kunnen proberen, waarbij de één een houdgreep toepast en de ander de pil geeft. Het beste werkt dan - in mijn ervaring - als één persoon knielt en de kat met de achterpoten tussen de benen klemt, zodat de handen vrij zijn om de voorpootjes van de kat vast te houden. Daarmee bescherm je vooral de tweede persoon, die de pil toedient. En dan is het dus inderdaad een kwestie van bek open doen (meestal werkt het wel als je de wangen wat naar binnen drukt, dan bijten ze op hun wang en doen ze vanzelf de bek open) en daarna de pil erin, bek even dichthouden, en inderdaad over de keel wrijven om het slikken te stimuleren. Eventueel kun je een pillenschieter gebruiken, maar dan is het evengoed zaak om de kat goed vast te hebben en om de bek open te krijgen.

Voor het vastpakken werkt bij één van mijn katten trouwens uitsluitend het oppakken aan het nekvel. Let wel: een volwassen kat mag je nooit alléén aan z'n nekvel pakken, de kat is daar te zwaar voor. Maar als je met je andere hand de poten af laat steunen, kan het soms toch zinnig zijn om ook in de nek vast te houden. Sommige katten worden daar direct rustig van, en daarbij maakt het ze redelijk weerloos. Dat klinkt gemeen, maar vier keer opnieuw moeten proberen en zelf onder de krassen zitten is ook gemeen.

Als dat niet werkt, dan moet je zoeken naar alternatieven. Bij mijn kat geeft de dierenarts als het maar enigszins mogelijk is eventuele medicatie zoveel mogelijk per injectie, vaak zijn er wel langwerkende preparaten verkrijgbaar. Met o.a. antibiotica en pijnstilling is dit vaak goed mogelijk. Verder kan een pil met een smaakje helpen, en ik heb pas ontdekt dat mijn kat veel minder wantrouwig is als ik een suspensie door het voer meng dan wanneer ik dit met een verpulverde pil doe. Vervolgens moet je een beetje zoeken naar wat de smaak goed maskeert: kattenmelk is bij mijn geen succes want daar zit gewoon niet genoeg smaak aan, maar door natvoer of paté (kattenvoer hé, niet dat spul voor op brood ;-)) gaat het meestal goed. Daar zit genoeg smaak aan om de smaak van medicatie te maskeren. Als je vervolgens het voer nog een heel klein beetje verwarmt komt de geur goed los, en is de kans allicht groter dat de geur van lekkere brokjes het wantrouwen gaat overheersen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op je knieen op de grond zitten,kat tussen je dijbenen met de kop van je af,de kop van bovenaf pakken met je vingers en duim over de helft van z'n bekje,je zorgt er met de onderkant van je arm voor dat de kat niet omhoog kan komen door hem daarmee tegen te houden en met de andere hand de pil zo diep mogelijk in zijn bek stoppen,bekje dicht houden en over de keel wrijven totdat hij geslikt heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de dierenarts (onder andere) kan je de easypill krijgen. Dat is een soort kauwgomachtig materiaal, waar je het pilletje in kan verstoppen. Mijn katten vinden het heerlijk. Ik leg het op mijn hand en ze eten het als snoepje op.
Geef het wel eerst een paar keer zonder het pilletje erin verstopt, zodat ze er echt in vertrouwen dat het een snoepje is.

Ik kan je ook wel vertellen over pillenschieters en vasthou technieken, maar als je kat er zoveel schrik van heeft en je hiermee de stress kan voorkomen... zou ik dat doen! Jij rustig, poezel rustig!

Ik heb ook nog even een link meegestuurd om online te bestellen, mocht jouw dierenarts ze niet hebben.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb mijn kat in een handdoek gewikkeld en vervolgens met twee vingers kopje iets naar achteren duwen en bekje opendrukken en tegelijkertijd met de andere hand pilletje erin. Inderdaad ook even het halsje masseren zodat ze het ook doorslikt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lijkt me voor een keertje niet erg, maar voor een meerdaagse pillenkuur? elke dag in een handdoek rollen??
Volgens mij krijgt ze die kat dan nooit meer te pakken!
Probeer de kat vast te houden tussen je benen. Als dit niet lukt kan je het eventueel proberen door de kat eerst in een handdoek te wikkelen zodat ze in haar bewegingsvrijheid beperkt is. Richt haar hoofd omhoog en open haar mond. Nu is het de truc om het pilletje zo diep mogelijk in haar mond te laten vallen. Als het diep genoeg in haar mond zit kan ze het onmogelijk nog uitspuwen. Lukt het niet op deze manier probeer dan (indien je het durft) het pilletje zo diep mogelijk in de mond van de kat te duwen. Je zal waarschijnlijk jezelf en de kat hier een beetje mee pijn doen, maar het is belangrijker dat ze haar medicatie krijgt, toch?

Als het vasthouden van de kat echt een probleem blijft probeer haar dit dan elke dag gewoon te maken. Bijvoorbeeld door haar dagelijks vast te nemen om haar tanden te poetsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tsja het beestje is inmiddels al wat ouder, en ik heb haar nu 2 jaar. Ik weet niet hoe de vorige eigenaren er mee omgingen, maar dat oppakken blijft helaas een probleem.