ik wil mijn hamsters fokken, maar dat mannetje is gwn niet geïnteresseerd...kunnen hamsters ook te oud zijn???

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat zou natuurlijk kunnen. Hamsters worden ongeveer 2 jaar met uitzonderingen naar 3 jaar.
Het ligt misschien aan het ras wat je hebt.
Maar het kan ook aan het vrouwtje liggen. Wanneer ze een eisprong verwacht zal ze het mannetje accepteren. Zodra hij zijn "werk" gedaan heeft zal ze hem (soms hardhandig) afwijzen. Wanneer ze dat goed doet, of in het verleden al eens heeft gedaan, zal hij het wel uit zijn hoofd laten om het nog eens te proberen.
Het kan ook zijn dat ze gewoon niet matchen. Dan zou je eens om je heen kunnen vragen of er nog iemand een andere (jongere) man kan uitlenen.
Hamsters zijn op een leeftijd van 4 maanden zodanig uitgegroeid dat er mee gefokt kan worden.
Het is niet verstandig om een hamster vrouwtje op een leeftijd van 12 maanden haar eerste nestje te laten krijgen. Dit is puur vanwege de gezondheid van het moedertje, maar ook de jongen komt het ten goede wanneer hun moeder niet te oud is.
Bedenk ook dat een nest soms tot wel 20 exemplaren kan tellen. Dat is een enorme klus om te verzorgen voor een hamstermoeder.
Heb je je al bedacht wat je met de jongen gaat doen? Het komt maar al te vaak voor dat mensen hun hamsters niet kwijt kunnen. Kleine knaagdieren opvang adressen zitten vol met dit soort initiatieven.
Een goede hamsterfokker zorgt er bovendien voor dat er alleen met gezonde exemplaren gefokt wordt. De bijtgrage hamsters komen meestentijds niet in aanmerking. Ook op de lichamelijke gezondheid wordt gelet. Het komt voor dat, door inteelt, het voor sommige hamsters niet mogelijk is om zich voort te planten.
Ik heb eens een hamster gehad die 3 jaar is geworden. Hij kon zich niet handhaven in de dierenwinkel waar ik hem kocht. Er was iets mis met hem: zijn communicatie met de andere hamsters raakte voortdurend verstoort. Ook begreep hij niet hoe hij in een wieltje moest lopen en hij liet te pas en te onpas zijn urine lopen.
Verdiep je heel goed in de leefwereld van een hamster. Probeer eens je vragen te stellen op een forum. Daar zijn veel mensen met verstand van deze dieren. Zo kun je leren nog beter voor je hamsters te zorgen. Uiteindelijk kun je met veel tips en studie een keuze maken met welke hamsters je een verantwoord nestje wilt fokken.