Ik heb een kater van 1,5 jaar en een poes van 5 maanden. Nu is het zo dat ze soms bij elkaar aan de anus snuffelen. waarom doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dieren snuffelen aan elkaar en kunnen door het snuffelen veel te weten komen hoe de kat zich voelt, boos, verdrietig, blij, ziek of wat dan ook. Dit is hun communicatiemiddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank cantare voor je eerlijkheid. Top
Bij de anus van een kat/poes bevinden zich klieren die 'feromonen' afscheiden. Dit zijn lokstoffen die voor soortgenoten aantrekkelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
nee, de functie van de feromonen die afgegeven worden in het peri-anale gebied zijn nog niet voldoende onderzocht, maar lokstoffen zijn het niet.
Rieneke1
14 jaar geleden
ter nuancering: behalve in het geval van een krolse poes natuurlijk, die geeft wel degelijk lokgeuren af.
maar voor niet krolse poezen en gecastreerde katers en poezen geldt dit niet.
het heeft met communicatie te maken, maar niet met lokken.
om informatie uit te wisselen.
dit doen ze zowel vis de geurstof die door de anaalklieren wordt afgescheiden, als door klieren in het gebied er omheen, die feromonen afscheiden.
een kat kan daar erg veel uit opmaken, bijv. de sexe, de seksuele status, de gezondheid, en vermoedelijk nog veel meer.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
omdat daar de reuk het beste is en zo erachter komen hoe de andere kat of poes in elkaar zit,heel erg raar maar het klopt wel...alle dieren doen dat trouwens