Is een witte kat veilig in een gebied met roofvogels?

Ik ben van plan een witte kat te kopen, die veel buiten zal zijn. Maar ik woon in het groene hart, een gebied waar roofvogels voorkomen. Een witte kat valt meer op dan een andere kleur, is deze dan nog veilig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Witte katten die veel buiten komen lopen een groot risico op kanker aan de neus en oorranden: daar zou ik me drukker om maken eerlijk gezegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan me er iets bij voorstellen, maar toch mijn vraag: wat is daar de reden voor?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Broodjeei, dat zal denk ik te maken hebben met weinig pigment in combinatie met schadelijke uv-stralen.
Mensen met een lichte huidskleur moeten meer oppassen voor de zon dan mensen met een donkerder huidskleur, dus ik kan me indenken dat zoiets bij dieren ook zal spelen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Wat Kruidenvrouwtje zegt: de oorranden en neus zijn erg dun behaard, dus op die plekken is de witte kat kwetsbaar. Dit geldt dus ook voor bonte katten die op die plekken wit haar hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een witte kat aanschaft check dan ook even of hij/zij wel hoort. Witte katten schijnen ook vaak doof te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjulliewel voor alle info! Ik wist niet dat witte katten ook een groter risico lopen op kanker, al klinkt het nu eigenlijk best logisch. Bij paarden helpt het dan om de neuzen op zonnig dagen in te smeren, kan dat bij een kat ook? Ik ga deze kat misschien van iemand anders adopteren, dus ik zal aan die persoon vragen hoe het is met het gehoor. En als ik hem werkelijk op ga halen is dit ook wel te testen denk ik.
Rieneke1
9 jaar geleden
Alleen bij blauwe ogen is er kans op doofheid.
Aangeraden wordt idd om de neus en oren in te smeren met sunblock, maar veel katten poetsen dat er snel weer af.
Blijf in ieder geval alert.

Het beste antwoord

De enige roofvogel die in Nederland fysiek in staat is een kat te doden is de zeearend. Die komt in het groene hart vrijwel niet voor en zoekt bovendien veel liever aas dan een weerbare prooi als een kat. Maak je dus maar geen zorgen over de veiligheid van jouw kat voor roofvogels. Welke kleur ook, roofvogels kijken wel uit om hem aan te vallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een witte kat zal alleen sneller smoezelig eruit gaan zien doordat die meestal buiten is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, dan is dat niet zo een probleem, dankjewel!
@azalaia dat maakt niet zoveel uit, valt ie minder op als er toch een zeearend blijkt rond te vliegen :p
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het een ECHTE albino kat is, hebben ze vaker een zwakkere gezondheid, maar dat kan de DA voor je testen en aan de hand daarvan bekijken wat het beste is voor je kat. Niet elke witte kat is een albino, de meesten niet, maar je moet het wel zeker weten.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Heeft een albino geen rode ogen dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
NIET ALTIJD.
https://www.google.nl/search?q=albino+katten&biw=1909&bih=958&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=usWKVPa0EYKqPZysgaAD&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=ugwi0lsdJ8LlAM%253A%3B7Gr_UXF_YbsC_M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.dierenartsdewandeler.be%252FDIERENARTS_ASSE%252F_images%252Fkat3.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.dierenartsdewandeler.be%252FDIERENARTS_ASSE%252FNL%252Fkat%252Frassen%252F%3B354%3B263

Andere antwoorden (1)

Ik ken iemand die op de hei woont en een witte kat heeft. Nooit iets gebeurd.