Waarom miauwt mijn kat?

Als hij niet slaapt en hij door de kamer loopt miauwt hij uit het niets...
Ik geef hem dan soms eten en een andere keer ga ik hem aaien, maar daarna miauwt hij gewoon weer verder...
Waarom doet hij dat?
Ook gaat hij wel eens voor de muur zitten en er tegen miauwen...

(Het is ook geen normaal katte geluidje, hij klinkt meer als een brabbelende baby)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (6)

Het kan zijn dat hij tegen je "praat"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je kat al wat ouder is, kan het zijn dat hij wat van het padje af is, of wat dovig wordt, daar gaan ze vaak wat meer en harder van mauwen.

als dat niet het geval is, dan is je kat waarschijnlijk babbelziek.
je hebt exemplaren die je dagelijks de oren van het hoofd kletsen.
kijk naar de lichaamstaal van je kat.
komt hij verder vrolijk en opgewekt over, dan is het gewoon een kletskous.
vaak vinden deze katten het erg leuk als je terugkletst, er kunnen zich zo hele "gesprekken" ontwikkelen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Als je zorgt dat er altijd een bakje brokjes en een bakje water voor je kat staan, dan kan het daar niet echt aan liggen, alhoewel ..... als jij je kat regelmatig met iets lekkers hebt verwend, dan zou het kunnen dat ie daarom 'zeurt' ;)
Het kan ook gewoon zijn dat je kat veel aandacht nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms is het jammer dat katten niet echt kunnen praten! Het kan zijn dat hij gezelschap zoekt (evt. een kat erbij), of een "praatkat" is, zoals mijn voorganger al opperde. Als het een oude kat is kan het ook zijn dat hij aan het dementeren is en de weg een beetje kwijt is. Je ziet het, allemaal alsen. Maar als je kat goed in zijn vel zit, goed eet en speelt, z'n velletje mooi glanst, hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk heeft tie pijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas is het niet zo simpel dat je zomaar kunt zeggen waarom een kat miauwt. Er kunnen talloze redenen voor zijn.
Je dient in de eerste plaats te denken aan ziekte en/of pijn. Letterlijk iedere gedragsverandering kan duiden op ziekte. Katten kunnen blakend gezond ogen maar in werkelijkheid ziek zijn en pijn lijden. Gaat je kat elk jaar naar de dierenarts? Ik zou in dit geval zeker naar de dierenarts gaan (let op: niet naar een veearts gaan maar naar een dierenarts gespecialiseerd in gezelschapsdieren).
Een van de vele andere mogelijke verklaringen voor het gemauw is dat het aandacht oplevert. Als je er iedere keer op reageert, weet hij al snel dat mauwen succesvol is (waar overigens niets mis mee hoeft te zijn!).
Woont je kat alleen? En wat heeft hij zoal te doen? Een kat is een sociaal roofdier dat van nature 6 à 8 uur per dag jaagt. Als hij dat niet kan doen, en er geen of onvoldoende alternatieven worden geboden, ontstaan er bijna altijd gedragsproblemen. De meeste gedragsproblemen komen voor bij alleen wonende binnenkatten.
Als je meer wilt weten over kattengedrag verwijs ik graag naar dit forum: http://kattengedrag.forumup.nl/. Ook op kattengedragstherapie.nl vind je veel informatie, en op felinewelfarefoundation.org.
Je ziet het, je vraag is eenvoudig, maar het antwoord is niet 1,2,3 te geven.
Tip: in het huidige nummer van kattenblad Majesteit staat een artikel over gedrag bij ziekte.

Elles Nijssen, kattengedragsdeskundige