Is het voor mijn nieuwe kat een tweedehands krabpaal een probleem?

Ik ga binnenkort een asielkat nemen. Nu is net de kat van mijn buurvrouw overleden en zij neemt geen nieuwe. En nu kan ik haar spulletjes krijgen. Krabpaal, kattenbak enz.
Maar daar zitten nog luchtjes aan lijkt me. Is dat een probleem?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

Ik vind het best een goede vraag eigenlijk. Maar je weet het vantevoren nooit precies. Het hangt er vanaf hoe jouw kat reageert op die specifieke geur. Ik zou persoonlijk niet snel het risico nemen, maar dat is ook omdat ik één 'plaskat' heb die soms in huis plast als iets hem niet zint. Die zou zomaar de geur van een vreemde kat in ons huis kunnen opvatten als goed excuus om zo'n krabpaal en ook andere plekken in huis compleet onder te gaan zeiken.

Aan de andere kant: mijn katten hebben helemaal geen probleem met de geurtjes in mijn kleding van de katten van m'n ouders en zelfs de reiskooien gebruiken we wel eens van elkaar. Maar de katten van mijn ouders zijn in elk geval wat geur betreft 'bekenden' voor ze.

In jouw vraag is de krabpaal denk ik het grootste probleem: de bak is van kunststof en goed schoon te maken. Tip: gebruik een klein beetje chloor, dat vinden veel katten schijnbaar een lekkere geur om hun behoefte in te doen.

De geur van een 'vreemde' kan interessant zijn, maar ook enorm stressverhogend werken. Voor de kat zal het immers lijken alsof een vreemde kat diep is doorgedrongen in zijn of haar territorium. Bij een asielkat zou dat goed kunnen gaan juist omdat ze andere katten gewend zijn geweest om zich heen in het asiel, maar het kan ook juist misgaan omdat de kat dan niet het gevoel heeft dat de omgeving écht veilig is.

Het voordeel van een asielkat, zeker een wat oudere, is dat je vaak al een aardig idee hebt van het karakter van het dier voor je hem in huis neemt: als je een hele sociale kat krijgt die al veel gewend is, dan kun je altijd proberen de krabpaal neer te zetten en de reactie van je kat gewoon in de gaten houden. Maar heb je een erg schuwe of getraumatiseerde kat of één die niet bij andere katten kan, dan zou ik het niet doen. Komt je kat buiten, dan zou je de krabpaal misschien wel net om de hoek van de deur kunnen zetten. De geur van een andere kat buiten is allicht minder bedreigend dan midden in huis en de paal zal waarschijnlijk op zo'n strategische plaats wel gebruikt worden.

Samenvattend zou ik terughoudend zijn, maar wil ik zeker ook niet zeggen dat het niet kan. Misschien voor de zekerheid het spul behandelen met een middel tegen vlooien enzo? Nabehandelen om de stank eruit te krijgen, en vervolgens rijkelijk catnip of valeriaan erop. Wie weet maskeert dat nog wat en heeft je kat geen last van 'vreemde-kat-geur'. Maar bij katten met probleemgedrag of angsten zou ik het wel echt een risico vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
VS kan er eventueel ook katten playspray op doen. Mijn katten vinden die geur HEERLIJK. Gaan tegen alles waar het op zit aanwrijven. En als ik het in de net verschoonde kattenbak doe gaan ze er eerst in rollen voordat ze de behoefte erin doen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Wat een uitstekend antwoord, welverdiende plus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dag Lies12,
Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord!
Vandaag ga ik ter oriëntatie langs een asiel en zal deze vraag -en je adviezen- zeker meenemen.
En aan de buurvrouw zal ik vragen wat haar kat voor een karakter had...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jurr: ik denk dat het karakter van de kat van je buurvrouw weinig uitmaakt. Maar misschien dat als de kat is overleden aan bijvoorbeeld suikerziekte of een nierprobleem, de bestaat de kans dat een andere kat zou ruiken dat er 'iets' mee is, wat misschien nog storender is. Heb je al een kat op het oog? Ik denk dat ze je bij het asiel ook niet kunnen vertellen of het goed zal gaan. Er zijn wel een paar signalen die voor mij een "nee" zouden betekenen wat betreft het gebruik van tweedehands kattenspullen: als de kat apart zit in het asiel omdat hij/zij 'niet met andere katten kan', of als ze bij het asiel aangeven dat de kat geplaatst moet worden in een huis waar geen andere katten zijn. Ook als je een erg schuwe of angstige kat krijgt, zou ik het in elk geval niet doen. Voor de rest is het wat mij betreft een grijs gebied wanneer het dan wél zou kunnen. Trouwens, wat ik nu ineens bedenk: misschien maakt het wél uit wat voor kat je buurvrouw had. Als haar kat niet gecastreerd was en jij neemt een jonge kat die daarom nog niet gecastreerd is (jonge katten moet je zelf laten helpen als ze leeftijd hebben, bij oudere katten laat het asiel dat doen) dan zou het geslacht uit kunnen maken. Stel dat zij een niet-gecastreerde (in de volksmond: gesteriliseerde) poes had en jij krijgt een jonge, niet-gecastreerde kater, kan dat misschien tegen de tijd dat het jochie man wordt, alsnog problemen geven - of andersom bij kater/poes. Maar dat durf ik zo niet te zeggen eigenlijk. Maar een ander punt: heb je de krabpaal gezien? Is die zo mooi/groot/duur, dat je hem graag wilt overnemen? Ik begrijp best dat je het sowieso overweegt hoor, ik vind het altijd vreselijk zonde om dingen 'zomaar' weg te gooien, maar toch vraag ik me af of ik hier de moeite voor zou doen c.q. het risico voor zou nemen. Voor mezelf hoef ik absoluut geen nieuwe spullen als tweedehands ook werkt, maar katten zijn nu eenmaal de baas in huis :-) Ik beschouw het trouwens als een compliment dat ik van jou een plus krijg bij een kat-gerelateerd antwoord, Rieneke :-). Weet jij misschien hoe het zit met poes/kater geuren waar ik het over heb in de derde alinea, of dat nog tot grotere problemen kan leiden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik overwoog om te antwoorden [voordat ik alles gelezen had], ik kan beter iedereen verwijzen naar jouw antwoord Lies!
Precies van Rieneke zegt: een welverdiende plus +
Rieneke1
9 jaar geleden
Hoi Lies, het is zaak je kat te laten helpen *voor* hij of zij geslachtsrijp wordt, dus wat dat betreft verwacht ik geen problemen. Wat wel zo is: je kan katten qua karakter grofweg verdelen in drie basistypes: zelfverzekerd, laconiek, of timide.
Een overwegend timide kat doe je geen plezier met een 2e hands krabpaal. In dat kader zou het voor zo'n kat extra bedreigend overkomen als de paal eerder is gebruikt door een intacte kater.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dag Rieneke, ik lees net je uitgebreide reaktie. Hartelijk dank hiervoor!
Heb de buurvrouw niet gesproken, mijn partner heeft de spullen in ontvangst genomen. Wel de krabpaal gezien, die is behoorlijk gebruikt. .. ik wil zowiezo een nieuwe erbij kopen. De kattenbak lijkt mij geen probleem, die is helemaal van kunststof. De reismand van metaal. De poezenmand is denk ik ook problemematisch.
Zal toch veel nieuwe dingen aanschaffen. Beter dat dan risico's nemen. Heb het geld er wel voor over hoor! ;-
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn buurvrouw had overigens twee katten, broertje en zusje. Kort na elkaar overleden. De laatste wou niet meer eten... Ga de buurvrouw eerst bedanken en dan eea vragen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh, Ik bedoelde in mijn eerste reaktie bedankt Lies voor je uitgebreide reaktie! Ik zit nu achter een 19inch beeldscherm ipv aan mijn smartphone... ik moet beter kijken en rustig lezen.
Een bezoek aan het asiel zit er niet meer in deze week. Ik ga wel zo een leuke winkel bezoeken die van alles heeft. In aanvulling op mijn tweede reaktie: ik heb twee poezenmanden gekregen van (geïnpregneerd?) riet en/of rotan. De krabpaal kan ik toch maar beter wegdoen, maar over die manden twijfel ik nog.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Advies voor de krabpaal. Bij verleten touwen. Trek de touwen eraf en lijm er nieuw touw omheen, dat doe ik met die van ons ook. Ik koop gewoon een bosje touw bij de doe-het-zelf zaak. Kost minder dan een nieuwe paal.
Rieneke1
9 jaar geleden
De poezenmanden kan je spoelen met azijnwater.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HeerV: wat voor lijm gebruik je om het nieuwe touw aan de paal vast te maken? iets speciaals?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Gewoon een beetje bison kit uit een tubetje. Contact lijm staat op de verpakking. Ik smeer niet de hele paal in want als het touw dan weer vervangen moe worden kkrijg je het er zo moeilijk af. Ik trek een paar lijntje van boven nnaar beneden rondom en dan het touw strak tegen elkaar er omhee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Merci, klinkt goed, je doet het al langer, kennelijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort, leuk idee van dat touw maar lost dat het probleem met de geurtjes op? De krabpaal heeft ook een basis van stof...
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@jurr Nee dat idee met de touwen was alleen omdat jij zei dat hij nogal versleten was. Voor de geur zou ik zelf de play spray proberen.
http://www.winkelvoordieren.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/e/beaphar-play-spray.jpg mijn katten vinden dat heerlijk. @Jodokus Ja dat was een tip van vrienden. Omdat ik vettelde dat onze dure krabpaal al zo versleten was en dat ik me afvroeg of ik losse onderdelen van die paal kon bestellen. Toen zei die vriend. Niet doen joh! Dat is veel te duur! Gewoon het touw vervangen. Dat deed hij al heel lang met hun dure krabpaal. En toen heeft hij laten zien hoe :-)
Dat doe ik nu dus ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Okee, bedankt voor het advies!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima idee @HrV, dat scheelt handen met geld.

Andere antwoorden (2)

Als de kat van je buurvrouw niet aan één of ander virus of bacterie is overleden dan lijkt het mij geen probleem,maar wel alles goed ontsmetten voordat je de 'nieuwe' kat het gaat gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik zou me ook niet al te veel zorgen maken! alles gaat nieuw zijn voor je asiel kat, nieuwe geurtjes (niet alleen de krabpaal), de omgeving, de mensen, de geluidjes, ... En stress is dan bijna onvermijdelijk! maar dit worden ze gewoon! de meeste katten reageren ook nieuwsgierig op nieuwe dingen als ze alles eerst van te voren hebben kunnen analyseren! volgens mij kan dit geen kwaad. maak alles van te voren goed proper stofzuig de krabpaal en dan dan je er ook altijd luchtverfrisser op spuiten als je weet dat ze niet allergisch is of zo,, en anders laat je de krabpaal even buiten staan om te laten uitwaaien.
nog veel succes met je kat! ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Liever geen luchtverfrisser gebruiken op kattenspulletjes, dat is erg overheersend en walgelijk voor een gevoelige kattenneus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, bedankt. .. Hoe kan ik een krabpaal wel schoonmaken?