Kan een verdoving bij konijnen echt zoveel kwaad?

Mijn konijn heeft erg veel last aan haar oog.
Vorige week is ze geopereerd (abces leeghalen) maar tijdens die operatie zag de dierenarts dat er meer mis was dan eerst gedacht.
Niet gewoon een abces, maar het oog zou eruit moeten gehaald worden om via die holte aan de achtertanden te kunnen. Die moeten eruit en dan zou in de hele buurt nog gezocht moeten worden naar splinters bot.

Zware operatie dus.
Maar nu hoorde ik van mensen dat een konijn niet goed tegen de verdoving kan en zeker niet twee keer op slechts enkele weken (korte tijd)

9 jaar geleden
1.6K
Rieneke1
9 jaar geleden
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/sedatie.html
nounka
9 jaar geleden
bedankt
Rieneke1
9 jaar geleden
Graag gedaan, hoop dat het allemaal goed gaat verlopen.

Het beste antwoord

Wat het geval is met narcose bij konijnen is dat hun stofwisseling heel snel is. Dus is er ook best wat narcose middel nodig.

Een narcose brengt bij veel dieren en ook mensen risico's met zich mee. Dit moet je wel in je achter hoofd houden. Maar waar vroeger het risico op overlijden van konijnen en knaagdieren vrij groot was als ze onder narcose gingen is dit tegenwoordig stukken minder. Dierenartsen weten tegenwoordig veel meer over anastatisch bij konijnen en knaagdieren.

Mijn advies is ga is met je dierenarts hierover in gesprek en welke risico's het eventueel kan hebben. Je zou ook nog contact kunnen zoeken met een dierenarts die gespecialiseerd is in Konijnen om meer informatie in te winnen.

Ik wens je veel succes en sterkte met je konijn!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Ik ga inderdaad naar een andere dierenarts moeten. De mijne kan de nodige operatie niet uitvoeren. Het zou in een dierenkliniek moeten en dan best nog door een oogspecialist. Ik ben gewoon bang dat ze in de verdoving blijft. Wat dus een mogelijkheid is ( zoals elke verdoving bij elk wezen ) maar naar wat ik lees dus niet dat ze 2 op korte tijd niet aankunnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En konijnen mogen nooit nuchter zijn ! als hun spijsvertering stopt komt die heel moeilijk weer op gang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of ze 2 op korte tijd aan kunnen durf ik niet met zekerheid te zeggen, dat zou je dus echt even moeten voorleggen. Dit vooral omdat er zoveel ontwikkelingen zijn rond om narcose bij konijnen. Inderdaad zoals Pokemon zegt konijnen mogen niet nuchter, om te voorkomen dat hun darmen stil gaan liggen. Darmen komen bij hun moeilijker op gang en dan kan er weer gasvorming plaats vinden in de darmen. Daarnaast kan door de snelle stofwisseling een bloedsuikerspiegel dan te snel zakken. Maar denk dat je dat al verteld was aangezien je konijn al een keer geopereerd is.