Waarom likken honden hun wonden?

En misschien nog wel belangrijker; is dat bevordelijk voor de genezing of kan ik het beter voorkomen?
Afgelopen weekend is onze hond in zijn enthousiasme tegen een kast aangerend. (hij zat achter zijn knuffel aan...) De volgende dag had hij vreemde bulten op zijn lijf en koorts. Dus uiteraard naar de dierenarts geweest. Alleen nu is 1 van die bulten open (volgens mij was het een blaar of een ander soort vochtbult) en likt hij hier constant aan. Wat moet ik ermee?

Toegevoegd na 1 uur:
toch maar even een fotootje gemaakt, vind de wond toch wel groot... wat denken jullie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

zolang het geen operatiewond betreft, zou ik 'm lekker laten likken.
het zorgt voor het vrijkomen van stoffen in de hersenen waardoor hij zich prettig voelt, en het kan verder niet veel kwaad voor de wond zolang het niet overdreven wordt.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Jij werkt tenslotte met dieren

Andere antwoorden (4)

De natuur zijn gang laten gaan!
Meestal likken ze tot dat de haren om het wondje heen weg zijn, zodat de wond schoon blijft en goed kan genezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zouden wij ook vaker moeten doen!!!
Speeksel bevordert de genezing van de wond/heling van de huid.
Laat hem maar gewoon lekker gaan, dieren doen dat soort dingen instinctief, wij zijn teveel geciviliseerd om dat nog te doen denk ik maar het kan echt geen kwaad en is zelfs goed.

Mocht je echter merken dat de wond er steeds groter door wordt dan kan je overwegen je dierenarts om zo'n plastic kraag te vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een arts in het ziekenhuis nog nooit zo verbouwereerd zien kijken...

Maar nadat ik eind 2001 een blind date met een rottweiler heb gehad en daarmee 26 hechtingen in mijn gezicht. Vertelde ik dus bij de controle in het ziekenhuis de volgende dag dat ik die ochtend wakker was geworden van het feit dat mijn hond de wonden in mijn gezicht zorgvuldig aan het schoon likken was...

Of het bevordelijk was weet ik niet. Maar de littekens zijn nauwelijks zichtbaar...

Toegevoegd na 3 minuten:
O ja...

Ik weet wat littekens zijn, want heb er genoeg die tot mijn ongenoegen goed zichtbaar zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een zalf voor die wond.
Het verwijderd bacteriën wat er op zit.