Wat moet ik doen tegen kippenvlooien?

Ik zag net dat er kleine beestjes in de pluimen van mijn kippen zitten. Moet ik daar iets tegen doen en hoe snel. Ik vertrek zondag op vakantie en kom pas eind augustus terug. Wat moet ik doen, help?!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kippen met vlooien????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat voor kleur hebben die beestjes?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laten we zeggen bruin-zwart.

Het beste antwoord

Kippen kunnen last hebben van verschillende parasieten: Luizen, vlooien en mijten. Luizen en vlooien hebben 6 pootjes, de vlo is bewegelijk en de luis is wat trager. Mijten hebben 8 pootjes, mijten zitten graag op donkere plekjes in het hok. Je kunt zelf kijken wat je kippen voor parasiet hebben, maar je kunt ook even langs de dierenarts. Je kunt bij de Welkoop/Boerenbondwinkel een middel kopen en je kippen er mee behandelen. Kijk wanneer je dit moet herhalen en vraag degene die in je vakantie op je kippen past de behandeling wil herhalen.
Wat je voordat je op vakantie gaat moet doen is het hok zeer goed schoonmaken. Alles eruit en schrobben met groene zeep en spiritus, als je een stoomreiniger hebt gebruik deze dan ook. Dit zou je elke week moeten doen.
Wat je kippen ook nodig hebben, om de parasieten te voorkomen is een stofbad en een waterbadje.
Kippen hebben erg veel last van de parasieten, het jeukt en ze krabben de bultjes open, met alle gevolgen van dien: Ontstekingen, korsten, veeruitval en bacteriën zoals de e-coli (dit komt dan ook in je eieren!). Ook kunnen je kippen bloedarmoede krijgen.
Een zeer goede hygiëne is belangrijk, vraag daarom aan degene die je kippen in de vakantie verzorgt of hij/zij je kippen ook wil behandelen en het hok goed schoon wil maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zegt kleine beestjes; dat kan vanalles zijn, maar waarschijnlijk (bloed)luizen. Voor het hok kun je bij de dierenspeciaalzaak een spray halen. De kippen zelf moet je ook behandelen; daar hebben ze ook iets voor bij de dierenspeciaalzaak of je kan ook naar de dierenarts.
Let wel goed op dat je regelmatig blijft behandelen want het is een hardnekkig probleem, dus vraag even na (bij winkel of fabrikant) en lees de verpakkingen zorgvuldig.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zult eerst moeten weten wat voor beestjes het zijn want het hoeven geen vlooien te zijn het kunnen ook luizen of mijten zijn! Je kippen kunnen van allemaal ernstig ziek worden en hebben voor elk soort een verschillende behandelingen nodig met een bestrijdingsmiddel.
Deze kun je kopen in een dieren speciaalzaak.

Even snel er iets tegen doen kan helaas niet want je moet de omgeving luis,vlo of mijt vrijmaken en je kippen hebben meerdere behandelingen nodig!

Toegevoegd na 10 minuten:
Luizen
Kippenluizen zijn zichtbaar met het blote oog en te herkennen aan 6 pootjes. Je hebt de bruine lichaamsluis, veerluis, de donsluis, goniodes, vleugelluis en kippenkopluis. Deze luizen bevinden zich op de kip en veroorzaken kaalheid, jeuk, onrust en eventueel bloedarmoede. Behandelen met een anti-luis middel voor kippen. Na circa 3 weken behandeling herhalen. Zorg ervoor dat de kippen geregeld een stofbad kunnen nemen.
Vlooien
Vlooien zijn net als luizen met het blote oog zichtbaar. Ook deze bezitten 6 pootjes, maar ze zijn vooral te herkennen aan hun beweeglijkheid. Bij aanraking springen ze weg. Vlooien hebben grotere gevolgen voor de gezondheid van de kip dan luizen. Ze kunnen ernstige bloedarmoede veroorzaken. Maak het hok grondig schoon en behandel hok en kippen met een middel tegen vlooien. Herhaal dit een paar keer, net zo lang totdat alle vlooieneitjes zijn uitgekomen en bestreden.
De bekendste soorten zijn de witte en de rode bloedluis. Een bloedluis is overigens geen luis (die heeft zes poten) maar een 1 millimeter grote mijt (die heeft acht poten). Vandaar de ook algemeen gebruikte en betere benaming: rode bloedmijt.
Overdag zie je ze amper op de kippen. Ze houden zich schuil in spleten en kieren, onder zitstokken, legnesten of voerbakken, in het strooisel. ’s Nachts kun je met behulp van een zaklamp zien dat de mijten zich overal bevinden. Kippen kunnen er behoorlijk ziek van zijn: ze worden gebeten en bij een ernstige plaag ontstaat bloedarmoede. De mijten kunnen ook andere ziektes overbrengen, zoals de E-coli bacterie.
Mijten
Eerder toegestane bestrijdingsmiddelen zoals Carbaryl (carbolineum), zijn vanwege de schadelijkheid voor mens en milieu uit de handel. Een effectieve behandeling is het dierverblijf verhitten met stoom of water van minimaal 70 graden. Een goede hygiëne en het hok geregeld met witte kalk behandelen, werkt preventief tegen de bloedluis. Hang de zitstokken zwevend op, met behulp van draadeinden, deze behandelen met biodiesel. Daar kunnen ze niet tegen!