Als je er niet bij was, toen hij iets fout deed: Nee!
De hond is wel onder de indruk van jouw boos zijn, maar weet echt niet waarover het gaat.
Zo maak je enkel zijn vertrouwen in de mens stuk, hij was zo blij je te zien en krijgt dan op zijn kop!

Je hond bijt dingen stuk, blaft of plast als hij alleen is. Waarom doet hij dit?
Voor ons niet zomaar te begrijpen. Maar als je weer terugkijkt naar de behoefte van een hond om samen te zijn en bij een groep te horen, begrijp je waarschijnlijk wel dat hij dit doet omdat hij zich alleen voelt.

Honden zijn net kinderen:
Nooit reageren als je hond blaft, piept, jankt, zeurt, krabt of wat dan ook. Ga pas terug als hij weer stil is. Ik weet het, het is wel moeilijk om zo streng te zijn maar wel zo fijn voor later. Zelfs als je boos reageert en zegt dat hij STIL moet zijn, heeft je hond gewonnen. Door het blaffen kreeg hij aandacht. Positief of negatief, hij heeft aandacht gekregen!

En verder hangt het af wat dat "ongehoorzaam" gedrag dan is. En hoe de hond is opgevoed. Is hij uberhaupt opgevoed? Is hem geleerd wat wel en niet mag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja, maar dan wel in combinatie met goed gedrag belonen.Overgens is belonen van goed gedrag beter dan straffen van verkeerd gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond moet je als hij nog pup is trainen, Met beloning en straffen. De straf hoeft niet meer te zijn dan het roepen van ""foei"" en hem buiten zetten of zo, dus als je het ziet gebeuren en onmiddellijk reageert.
Gewenst gedrag zo snel mogelijk aanleren is het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Straffen na ongehoorzaam gedrag is het slechtste wat je kunt doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het meteen doet als je hem iets ongehoorzaams ziet doen, en steeds op dezelfde manier... niet te heftig, gewoon nee, of foei is voldoende, werkt het wel.

Een half uur later of als ie iets heeft gedaan als je niet thuis was, heeft het geen zin meer, dan raakt ie er alleen maar van in de war...hij weet het dan niet meer, en combineert de straf met jouw thuiskomst, of met bij je komen (als je hem roept...dan werkt straffen dus averechts....

Beter werkt het nog om je hond bij je te roepen als je ziet dat hij iets verkeerds wil gaan doen... en als hij komt, kun je hem belonen... vaak is hij dan z'n verkeerde plannetjes al vergeten...en hij leert dat jouw commando 'komen' hem een goed gevoel oplevert....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele goede straf voor honden is door hem/haar gewoon te negeren.
Je zult verbaast zijn hoeveel moeite je hond gaat doen om je aandacht te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt eraan wat voor straffen het zijn,straffen met je stem is beter dan slaan of andere rare dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Straffen werkt alleen als je de hond ter plekke betrapt. Later straffen heeft geen zin omdat de hond de link tussen de straf en de daad niet kan leggen. Overigens heeft straffen altijd een negatieve werking je kunt beter goed gedrag belonen.