Kat heeft geurolie over zich heen gekregen. Wat nu?

Vroeg in de middag zagen en roken we dat onze kat een stinkend goedje op zijn kop en nek had zitten. Even later troffen we een kapot potje met geurolie aan (met van die stokjes)

Nu zit het voor hem op een lastige plek dus hij was het er (gelukkig) niet zomaar af. Maar hij zal wellicht zich al gewassen hebben op de plekken waar dit wel mogelijk was.

Mijn vraag is nu, in hoeverre is dit gevaarlijk? Hij doet niet anders dan normaal en is gewoon zichzelf.
Mijn tweede vraag is, hoe kan ik dit het beste verwijderen? Wassen met bijvoorbeeld honden shampoo?

In afwachting van jullie antwoorden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Boven op de kop en tussen de schouderbladen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan je niet helpen, maar ik zou actieve kool geven. Snij pilletjes in twee als dat gaat. Geef hem er maar enkele
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er bestaat actieve kool voor dieren. In poedervorm katten.
Rieneke1
9 jaar geleden
En, Wat is de afloop? Heb je de dierenarts nog raad gevraagd?

Het beste antwoord

Bel eerst de dierenarts. Ga met de verpakking naar het spreekuur en laat je adviseren. Tot die tijd kun je de kat even een kraag omdoen (je weet wel: zo'n lampekap achtige toeter, zodat hij er niet aan likken kan). De kat kan dan nog wel met zijn poten eraan zitten. Hij zal dus waarschijnlijk helemaal gewassen moeten worden.
Wat je kunt doen wanneer je de kat zelf niet durft te wassen: een gediplomeerd honden- én kattentrimmer bellen en vragen of je mag komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb hier ook zo'n pakje met geurolie staan.
Er staat op: buiten bereik van huisdieren houden. Vermijd contact met de huid. Bij inslikken direct een arts raadplegen.

Het lijkt me dus het beste je dierenarts te bellen. Als hij geen dienst heeft word je doorgeschakeld naar de invalarts, of je krijgt diens detefoonnummer te horen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik zou hem/haar gewoon wassen met een natte washand. (Niet onder de kraan houden dus) en goed die washand meerdere keren afspoelen en de daad herhalen. Het oplikken van dat spul is niet goed voor een kat.