Kan de pomp uit 's nachts?

Hallo!
Ik heb een aquarium met tropische vissen (54l).
Mag het pompje 's nachts uit of moet die 24u aanblijven?
Ik heb 3 planten dus wel veel zuurstof.
De filter zorgt er ook voor dat het water in beweging is, wat zou ik doen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.2K
Z512099
9 jaar geleden
Nooit de filter afzetten, die is gemaakt om constant te werken, 3 planten is eerder weinig, 30 planten is veel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had het niet over de filter maar over het zuurstofpompje, kan die wel uit 's nachts?
In de winkel zeiden ze dat 3 planten genoeg zijn... Groetjes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wij hebben hetzelfde en we laten het zuurstofpompje altijd aanstaan, en er is tot nu toe niks 'fout' gegaan. we denken dat het zo het beste is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh, maar het is ook omdat het een lastig geluid maakt en het aquarium staat namelijk in m'n kamer... Maar volgens mij is er genoeg zuurstof door de planten en de filter die het water doet bewegen, denk je niet? groetjes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Begrijp ik dat je 54 vissen hebt en 3 planten? Je kan dan beter je vissen ergens anders neerzetten omdat je geluidsoverlast hebt van het gezoem / geborrel van die zuurstofpomp. Op mij werkte zoiets altijd heel kalmerend, want ik viel er van in slaap...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@azalaia nee 54liter, ik heb maar 8 vissen nu. :p
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht al dan heb je een flinke bak met een grote pomp haha voor 54 vissen....hou het maar bij 8 vissen. Je kan ook een oortelefoon indoen met je favo chill muziek, wel zachtjes zodat je die pomp niet net meer kan horen. Dan houden je visjes de nodige zuurstof en heb jij je inslaap muziek...:-D
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
foutje: 'niet net' = 'net niet' meer kan horen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hihi, ik dacht eerst ook 54 vissen. de l van liter valt een beetje weg met die haakjes. de pomp met filter mag je nooit uitzetten: de bacteriën die het water zuiveren hebben zuurstof nodig, als je 's-morgens de pomp weer aanzet komen er allemaal dode bacteriën in je bak en gaan je vissen dood.
Een extra zuurstofpompje met belletjes kan wel uit 's-nachts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er wordt hier een ding vergeten, in het donker geven zuurstof planten geen zuurstof!
Ze gebruiken zelfs zuurstof!.
Het uitzetten van het pompje heeft nadelen maar ook voordelen.

Antwoorden (3)

De aanmaak van de O2 van de planten is te klein om voordeel uit te halen voor de vissen. In principe zou de pomp 24h aan moeten liggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onzin, planten produceren 100% zuurstof terwijl in de lucht maar 20,9% zuurstof aanwezig is. Planten kunnen dus voor 5 keer meer zuurstof zorgen dan zo'n beluchtingspompje. Zo'n beluchtingspompje haalt de overige 80% (in feite dus 79,1%) zuurstof uit het aquariumwater! Het werkt dus averechts!
In een tropisch aquarium heb je helemaal geen luchtpompje nodig. Dat werkt zelfs averechts, doordat het de CO2 uit je water verdrijft. Je planten hebben dat nodig.

Voor jouw tropisch aquarium heb je alleen een filterpomp, verwarming en verlichting nodig. De filterpomp moet 24 uur per dag blijven draaien.
bamibal
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dikke plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Ja, dat kan! Ik verwijs hiervoor naar mijn antwoord van vanmorgen (ingekort):

Ik laat de beluchting standaard uit. De planten zorgen namelijk voor zuurstof en zij kunnen voor 5 keer meer zuurstof zorgen dan een luchtpompje dus beperk ik zelfs beweging aan het oppervlak om te vermijden dat die 80% extra zuurstof verloren gaat.

Het luchtpompje staat bij mij echter wel stand-by, er zijn 2 situaties mogelijk waar het bij mij aan gaat:

1. Als het aquariumwater in de zomer warmer wordt dan 30°C, bij mij gaat dan eerst de helft van de verlichting uit. Blijft de temperatuur stijgen of is deze na 1 dag niet gezakt gaat de rest van de verlichting uit en als ook dat niet helpt gaat de beluchting aan.

2. Wanneer het CO2-gehalte in het aquarium (te) hoog wordt én de kH > 6,5 °dkH is (er van uitgaande dat er geen CO2-bemesting plaatsvindt. Als mijn CO2-bemesting aanstaat verminder of stop ik die uiteraard eerst alvorens te gaan beluchten, ik wacht dan eerst 2 weken af om te zien of de situatie zich heeft verbeterd). Het CO2-gehalte is af te leiden uit de pH en kH. Je kan het CO2-gehalte eenvoudig uitrekenen in excel: als de kH in cel C2 staat en de pH in cel D2 dan bereken je het CO2-gehalte met volgende formule: =44,01*0,356*C2/((1+(2*10^(D2-10,32)))*10^(D2-6,367))