Ik heb nieuwe konijnen maar ze komen niet overeen met mijn oud konijn?

Ik heb zojuist 2 nieuwe konijn tjes bij mijn 1 jaar oud konijn gezet.
Er is een soort verbinding tussen de koten maar die kunnen ze nog niet gebruiken. Maar ze kunnen elkaar wel zien mijn nieuwn meisje keek heel nieuwsgierig naar het oude konijn maar het oude konijn beet in de lucht het leek alsof hij haar bang wilde maken.
Hij beet ook op de draad.
Wat moet ik doen, hij doet dit enkel bij mijn nieuw meisjes konijn niet bij mijn nieuw jongens konijn.
Ps ik weet niet zeker welk geslacht mijn oud konijn heeft. ik dacht een jongen maar hij heeft rodepipi .
Is dit wel normaal????

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Reddie
9 jaar geleden
Konijnen zijn geen dingen die je zomaar bij elkaar kunt zetten.
Het zijn levende wezens met eigen karakters, wensen en verlangens.
Als ze niet met elkaar kunnen opschieten moet je ze niet bij elkaar zetten. Dan vallen er dooien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, want konijnen kunnen lelijk naar elkaar uithalen en bijten als ze elkaar niet liggen.
Als je wil weten wat ze doen als ze elkaar kunnen aanraken, dan haal je de konijnen uit de kooien en laat je ze, waar je bij bent natuurlijk, ergens los in een ruimte waar ze nergens onder of achter kunnen komen. Leg wat appel/ wortel/andijvie/komkommer en hooi op uitgespreide kranten en kijk wat ze gezamenlijk gaan doen. Als alles goed gaat, dan kun je dit op deze manier vaker doen, elke dag een uurtje los, totdat ze helemaal zijn gewend om elkaar te accepteren en ze ook samen kunnen zijn als ze weer terug worden gezet in hun hok(ken).
Maar pin mij er niet op vast als het toch mis dreigt te gaan, want een konijn bepaalt nu eenmaal zelf me wie hij/zij om wil gaan en met wie niet.

Het beste antwoord

Eerst het antwoord op de PS-je : De rode urine KAN vaak hebben konijnen een iets donkerdere gelige tot rode kleur van 'water' als ze bepaalde planten veel eten. Normaal gaat dat over als ze dat soort voeding niet meer hebben.

Dan over het geslacht. In de bron kan je enkele fototjes zien. Die kunnen misschien helpen bij het seksen van het dier. Over het algemeen,... gaatje is vrouwtje en wormpje is mannetje. Maar met de foto's kan je makkelijk vergelijken en dat geeft toch een meer 'zeker' resultaat.

Dan je probleem van de nieuwe met de oude garde.
Geef het enkele dagen de tijd. Ze zitten nu apart maar kunnen elkaar wel zien en ruiken. Dat is goed.
Misschien hun eten geven aan de plaats waar de hokken elkaar raken. Dan kunnen ze het gevoel hebben samen te eten. Dan worden ze elkaars geur ook gewoon.

Moest je ze na enkele dagen samen zetten, blijf er even naar kijken. Konijnen kunnen erg wreed zijn naar elkaar toe. Dus blijf er even bij voor de zekerheid.
Mijn schoonmoeder had 2 vrouwtjes en zette er 2 jonge mannetjes bij ( die tijdelijk moesten opgevangen worden tijdens de vakantie) Het ene vrouwtje ontpopte zich als een feeks naar het andere vrouwtje. Tegen de mannetjes was ze lief. Zelfs nadat ze mannetjes terug weg konden bleef ze een feeks tegenover haar zus. De twee vrouwtjes konden niet meer samen want dan viel de ene de andere aan. ( Uitgetrokken haar, bijtwonden en zelfs een schram in het oog van een van hen.)

Ik wil je niet bang maken.
Maar misschien lukt het echt niet. Blijven ze elkaar aanvallen en bijten en moet je ze altijd apart houden. Hou daar ook rekening mee.

Toegevoegd na 6 minuten:
Verder is het ook dat 'geopereerde' dieren beter bij elkaar gezet kunnen worden dan nog el-naturel dieren.

Jong dier met oud dier samen zetten is vaak ook moeilijker.
De ruimte die ze hebben is ook van belang. Is er genoeg ruimte voor de dieren om zowel alleen te kunnen zitten als bij de anderen.

In deze link staat dit alles wat beter uitgewerkt en nog een heleboel uitleg over het bij elkaar zetten van konijnen.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/konijn-koppelen.html
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
DANKJEWEL maar is die rode pipi slecht of is niet zo erg
HeerVoldemort
9 jaar geleden
En ik maar denken: "Waar slaat dat rode pipi toch op..."
Rode urine was ik nooit op gekomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dankjewel voor het heel uitgebreide antwoord ;)