Hoe hond basis beleren?

Hallo,
mijn hond valt niet echt meer onder de puppy's. Hij is nu vier jaar, en we hebben het eigenlijk nooit aangeleerd. Ik zou graag willen beginnen met: zit en poot bv. gewoon de kleine basis. Ik zie veel dat je de hond dit aanleert dmv belonen/lokken met voer, maar bij hem lukt dit niet. Hij vind eten niet echt interessant.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dit is wel een handige
http://boomerpup.nl/de-vier-basiscommandos-voor-een-hond-leren/
jodyenboyke
9 jaar geleden
Bij onderstaande antwoorden sluit ik mij van harte aan. Wil je gewoon leuk bezig zijn met je hond en leuke ideeën op doen, kijk dan eens op fbboekgroepen als: positieve hondentraing en hersenwerk voor honden.

Antwoorden (3)

Je kunt je altijd aanmelden bij een hondenclub. Daar wordt uitgelegd wat je wel of niet moet doen, en je leert de lichaamstaal van je hond een beetje te lezen. Er is vast wel iets waar je hond een kunstje voor wil doen (beloning), probeer maar eens stukjes kaas of stukjes frikandel o.i.d. Verder is het aan te bevelen om de hond met een "lege maag" te trainen. Dan is hij/zij actiever en wil meer doen voor een beloning.
Succes.
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Kijk wel uit met kaas en frikandel, het is eigenlijk te zout en te vet voor een hond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen gekruide dingen geven als frikandel!
jodyenboyke
9 jaar geleden
+ voor training kan je heus wel iets heel lekkers gebruiken, geef wel wat minder gewoon voer. Pinknagel kleine stukjes, kaas, worst, mini-frolics door de helft!
En voor vraagsteller: cursus groene hond is aan te bevelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een hond wilt leren gehoorzaam te zijn zou je je even aan kunnen melden bij een gehoorzaamheidstraining bij jou in de buurt. Bij de dierenarts kunnen ze je vaak wel een goede hondenschool aanbevelen. Op zo'n school zullen ze je echter niet leren hoe je hond pootjes moet geven, dit behoord niet tot de basistraining (en tot geen enkele training). En ze zullen je er ook niet leren dat je een hond moet belonen met kaas en frikandel maar gewoon met een hondenbrokje.
jc54
9 jaar geleden
Het is niet de bedoeling dat je je hond gaat voeren met kaas en frikandellen, maar een klein stukje als beloning mag gerust. Wij houden ons zelf ook niet alleen aan de gezonde maaltijden.......
Maar inderdaad, alles wél met mate.
Dingen die van belang zijn om een oudere hond te leren zijn: zit, blijf, af(liggen), hier. Niet trekken aan de lijn, komen als hij geroepen wordt.
Er wordt te vaak te veel nadruk gelegd op de commando's en te weinig op de dagelijkse bruikbaarheid.
Je wilt toch niet zeggen dat je hond de hele tijd zijn eigen zin doet? Dus heeft hij een zekere mate van aangepast gedrag dat wordt veroorzaakt door een stilzwijgende overeenkomst tussen jou en het dier. Commando's zijn uitgesproken woorden, maar een wenk van jou, een zacht fluittoontje of een sis-geluid is ook een commando.
Vergis je niet, je hond kent jouw lichaamstaal en het is niet mogelijk dat je zo onbewogen bent, dat je hond jouw wensen niet oppakt.
Ik hoor je niet klagen over enig onplezierig gedrag.

Als je hem zaken wilt aanleren omdat mensen verbaasd zeggen 'kan hij dat niet, een poot geven, wat gek!', dan zou ik me daar niet druk over maken. Als je hem zaken wilt aanleren om meer variatie in het spel te kunnen leggen, dan is het nooit te laat om een boekje aan te schaffen met 'spelletjes voor de hond'. Als hij niet van versnaperingen houdt als beloning, moet je ontdekken wat hij wel een beloning vindt: aai over zijn kop, zacht uitgesproken 'goed zo, lieffie', een worp met een bal of kort spel met zijn liefste speelgoed.

En inderdaad, er bestaan cursussen voor de oudere hond, maar alleen als jullie daar beiden plezier aan beleven. Heb je klachten over het dier, dan kan je daar leren hoe je het gedrag moet bijsturen. Ga er niet heen als jullie samen een goede verstandhouding hebben en er nets te klagen valt. En als hij geen poot wil geven of het domweg nooit geleerd heeft en het stoort alleen de omgeving maar jou niet, lekker zo laten.
Ivana
9 jaar geleden
Misschien kun je wat hulp gebruiken met trainen, kijk eens bij een goede hondenschool in de buurt. En ga eens over leggen wat de mogelijkheden van.

Tijdens een workshop van Ian Dunbar heeft hij verteld hoe je een hond kan leren voer leuk te vinden:
Als hij het koekje krijgt, krijgt hij hierna iets wat hij wel ontzettend leuk vind!! Bal, touw of iets anders.

Het advies dat ik ook wel eens gekregen heb is je hond op stuk loon zetten. Zijn eten verdienen tijdens de training.

En heb je wel eens een top 5 gemaakt met lekker voertjes? Want het moet wel gezien worden als beloning. Sommige honden zijn goed te motiveren met brokjes van hun eigen voer en een ander niet. Dit kan je bijvoorbeeld doen door 2 verschillende beloningen aan te bieden in je hand en kijk dan welke je hond dan pakt. (let wel op de grote want een hond ziet heel goed welk stuk kleiner en welke groter is). Denk bijvoorbeeld aan frolic, Gedroogd vlees (te krijgen bij een dierenwinkel of zelf te maken), Gekookte kipfilet enzovoort. Jij werkt immers ook alleen voor een goed salaris ;-)

En misschien nog wel belangrijker, heb beide plezier in het trainen/ in het samen lekker bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
+