Poes plats op de mat onder de eet tafel, wat nu ?

De katten bak wordt iedere week helemaal schoon gemaakt, ik heb zelfs andere katten korrels gaan gebruiken, straffen helpt ook niet.
iemand tips?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Rieneke1
9 jaar geleden
Twee bakken is beter, op afstand van elkaar en van het eten en drinken, en op een rustige plek.

Het beste antwoord

De kattenbak één keer per week schoonmaken vind ik weinig, tenzij je een buitenkat hebt die vooral buiten plast. Anders moet je eigenlijk dagelijks uit- of omscheppen, afhankelijk van het type grit. Vaak wordt aangeraden om één bak meer te hebben dan het aantal katten dat je hebt. Natuurlijk op een rustige, goed bereikbare plaats.

Veel katten gaan naast de bak plassen als ze vinden dat de bak niet schoon genoeg is of als er een andere reden is waarom ze het niet prettig vinden: een geur, de plaats, te druk, of hij staat ineens wat gedraaid: katten zijn nu eenmaal kieskeurig en kunnen door een kleine verandering van slag raken. Bij oudere of gehandicapte katten kan ook de instaphoogte meespelen: er zijn bakken verkrijgbaar met lage instap.

Verder is het altijd belangrijk om een medische oorzaak uit te sluiten. Is dat uitgesloten, dan zoek je verder. Het kan stress zijn, maar ook iets simpels als gewoontevorming. Mijn persoonlijke ervaring is dat soms het plassen op een andere plek dan in de bak ineens is afgelopen als je de mat/het kleed/de stoel waar ze steeds op plassen gewoon weghaalt. Ze ruiken dan geen sporen meer van hun geur, en de gewoonte wordt doorbroken. Als het echt alleen het tapijt is en ze gaat ook nog op de bak, betekent dat in elk geval dat de bak wel bereikbaar is en het ook niet zo is dat ze er helemaal niet op wil.

Let eens een tijdje op haar gedrag: staat de bak aan de andere kant van de kamer en plast ze alleen op het kleed als dat dichterbij is dan de kattenbak, dan kan het ook zijn dat ze om de één of andere reden de bak gewoon niet haalt. Dat kan komen door een blaasontsteking of blaasgruis, maar zeker bij oudere katten (vooral poezen) is het soms ook 'gewoon' ouderdom. Een extra bak aan de tegenovergestelde kant van de kamer of het huis, kan dan helpen. Als ze alleen op het kleed plast wanneer ze daar ligt te slapen, kun je er vanuit gaan dat ze daar niets aan kan doen en ze gewoon niet op tijd aandrang voelt. Daar kun je niet veel aan doen, behalve een inco-matje of wasbaar kleed neerleggen op plaatsen waar ze vaak slaapt. Als ze vooral op de mat gaat plassen als er *iets* aan de hand is, zoals wanneer je stofzuigt of als er vreemden binnenkomen, kun je daar op inspelen door waar mogelijk stressoren weg te nemen en in elk geval betere/hogere verstopplekjes te creëren.

Goed observeren kan je veel leren over je kat. Het kan even duren voor je de oorzaak vindt. Er is niet altijd veel aan te doen, maar vaak gelukkig wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Straffen heeft overigens zo goed als nooit zin bij katten en is daarom vaak zelfs zielig: ze snappen niet wat ze verkeerd doen, dus begrijpen ook de straf niet. Een kat handelt uit instinct en uit eigenbelang en is niet een dier dat op te voeden is zoals een hond. Een kat doet dingen met een reden en kan eigenlijk niets 'fout' doen. Ongewenst gedrag is voor ons mensen ongewenst, maar voor de kat heel natuurlijk. Je kunt m.i. een kat niet straffen voor gedrag dat voor de kat heel normaal is. Ik lees trouwens elders dat je wel degelijk de bak dagelijks uitschept, dus dat is niet het probleem. Intussen heb je mogelijk wel ongewild een ander probleem gecreëerd: je hebt de bak geloof ik al verplaatst en je bent twee keer veranderd van grit. Ik begrijp heel goed dat je zoiets doet in de hoop dat de kat de bak aantrekkelijker gaat vinden, maar intussen kan het zijn dat het te veel veranderingen zijn voor het beste dier en dat ze mede daarom ook naast de bak blijft plassen. Katten houden over het algemeen niet van verandering, en zoals ik hier boven al schrijf, kan een kat al van slag zijn van één kleine verplaatsing van een stoel in de kamer of een verschuiving van de kattenbak. Als je kat de andere kattenbakvulling heel lang gewend is geweest en je nu nog niet zo lang andere vulling gebruikt, zou ik aanraden om terug te gaan naar de vulling die je eerst altijd had. Het heeft niet geholpen om andere vulling te nemen, dus dat zal het probleem in elk geval niet erger maken. Als je al langer nu andere vulling gebruikt is ze er waarschijnlijk nu aan gewend, dan zou ik aanraden om voorlopig deze vulling te blijven gebruiken, tenzij je het idee hebt dat ze die andere toch fijner vond. Ook hier weer kan simpele observatie van je kat in en rond de bak je veel leren. Verder moet je als je het mij vraagt je poes absoluut laten castreren. Daarvoor sluit ik me volledig aan bij Rieneke: er zijn genoeg kittens en ook volwassen katten in de asielen, dus 'ongelukjes' wil je niet, en niet castreren is voor katten medisch gezien nog ongezonder ook. Lekker laten helpen dus, dan hoef je ook niet zo in de stress te schieten als ze een keer naar buiten glipt. Daarbij is een krolse kat niet om aan te horen en gedraagt die zich zo idioot dat het gewoon irritant is om te zien. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
haha oke ik heb de bak verplaatst 4 maande geleden zeg maar redelijk kort bij de eettafel, voor de rest ligt mevrouw altijd in bed als we weg zijn, als we thuis komen komt ze ook altijd uit bed, boven doet ze het helemaal niet. en ga der denk ik ook laten helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haal matjes weg,grote kans dat ze niet meer op die plek gaat plassen.
Ik heb dit hier ook gehad met éen van mijn katten,die was gek op matjes om op te plassen en toen ik de matjes had weggehaald was het probleem over.

Andere antwoorden (4)

Zodra je ziet dat de kat wil plassen direct op de bak zetten, dit de hele tijd herhalen en hopen dat het dan lukt.

Het is natuurlijk niet te vergelijken want ik denk dat jouw kat al iets ouders is maar toen mijn katten hier net waren (zijn nu 6 maanden) plaste en poepte 1 van de katten buiten de bak, ik heb toen elke keer dat ik zag dat hij moest hem op de bak gezet en ook gewoon een paar keer per dag, na een aantal dagen ging dit toen goed, ook op de plek waar hij graag plaste heb ik het goed schoongemaakt met biotex en heb ik aluminiumfolie gelegd (hier houden ze niet van). Je zou dus aluminiumfolie op de mat kunnen leggen, en je kunt sowieso zijn bakje eten daar neer zetten dan plats hij daar waarschijnlijk ook niet meer. Maaaaar, je moet natuurlijk de oorzaak weten waarom ze dit doet, heeft jouw kat nooit eerder dit probleem gehad ga dan langs de dierenarts, een kat plast niet zomaar buiten de bak en doet dit ook echt niet om vervelend te zijn, ze kan bijvoorbeeld wel blaasontsteking hebben of iets anders medisch dus laat haar even nakijken, succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie dat ik soms "hij" en soms "ze" gebruik.. leest misschien wat onduidelijk, maar ik bedoel natuurlijk "ze", komt omdat ik zelf 2 katers heb denk ik haha...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ze is bijna 3 jaar, voor heen deed ze het ook op de deur mat, alles geprobeerd andere katte vulling gepoetst ezv met indd ook biotex, nieuwe mat gaan halen bak langzaam verplaatst en nu doet ze het onder de keuken tafel op de grote mat dit is dus niet heel makkelijk schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en zilverfolie is lastig want het is een tafel voor 6/8 personen om aan te zitten dus het heeft nogal een grote
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En je bent al wel naar de dierenarts geweest die iets medisch heeft uitgesloten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat nu nog niet maar toen het geval met de deur mat heb ik der wel na laten kijken, ze gaat ook binnenkort gesteriliseerd worden, is mij verteld dat dit ook zou helpen
Rieneke1
9 jaar geleden
Castratie zal zeer zeker helpen, krolse poezen plassen her en der.
Ze komt toch niet vrij buiten mag ik hopen? Poezen laat je zeker met 6 mnd castreren, in sommige gevallen is eerder zelfs beter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee ze komt niet buiten, ze vlucht wel eens maar kan der zo weer pakken ze loopt gelukkig niet weg
Rieneke1
9 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: er is urine afgenomen en gecontroleerd?
Allereerst naar de dierenarts, liefst met een opgevangen plasje.
In 95% van de gevallen van wildplassen is er een medische oorzaak.

Zet de kat apart in de badkamer, met drinken en natvoer.
Haal kleedjes weg, en doe de stoppen in de afvoeren.
Spoel een teiltje goed schoon met kokend water, zonder reinigingsmiddel, en vul die met een in repen geknipte vuilniszak.
Doe de opgevangen urine in een schoon flesje, en laat onderzoeken door de dierenarts.
Mocht dit niet lukken, neem de kat dan mee naar de praktijk.
Goede kans dat de kat blaasontsteking en/of blaasgruis heeft.

Het is sowieso niet slim en contraproductief om een kat te straffen, en als het beestje ziek is geldt dat nog duidelijker.

Toegevoegd na 20 uur:
Laat je katje castreren, en wel zo snel mogelijk. Hoogst waarschijnlijk ben je dan van het (hormonaal gestuurde) geplas af. Als je dat niet doet, dan hebben verdere tips weinig zin.
Zorg wel dat de plasplek ook voor de kat geurvrij wordt gemaakt, bijvoorbeeld door Urine-off te gebruiken.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tijdje geleden ben ik met dit probleem na de arts geweest omdat ze eerst op de deur mat deed plassen. Het beestje was verder gezond volgends hem hij gaf aan om haar te steriliseren dat kon volgends hem ook helpen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar is dat wel nodig? Is er geen andere oplossing
Rieneke1
9 jaar geleden
Waarom zou je het beestje niet laten castreren?
Er is al een enorm kittenoverschot. Je zegt dat ze af en toe wel ontsnapt, maar dat je haar zo weer te pakken hebt: tot dat een keer mis gaat.
Steeds weer krols zijn geeft verhoogd risico op baarmoederontstekingen, suikerziekte, en kwaadaardige mammatumoren op latere leeftijd, dat wil je toch niet voor je kat?
Katten gaan ergens anders plassen als naar hun idee de kattenbak niet voldoet. Dat kan zijn: verkeerde plaats (bijvoorbeeld waar veel mensen of andere katten zijn of langslopen), de bak is te klein of te laag, de korrels bevallen niet (tja, tikkie eigenwijs zijn ze wel) etc.
En niet schoon genoeg, ook heel belangrijk...
Probeer eens een tweede, ander type bak (misschien kun je er een lenen, dan wel goed schoon maken) en zet die ergens anders neer. Misschien dat die bak beter bevalt. Als de kat de voorkeur geeft aan de tweede boven de eerste bak, dan weet je dat daar iets mis mee is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als er geen medische oorzaken zijn is het volgende aan de hand:
Een kat ververst voortdurend zijn eigen geur. In het wild is dit een signaal naar anderen: hier woon ik, dit is mijn territorium. Dat doet een kat omdat hij niet anders kan. Het zit in zijn instinct. En dat zit er zo vast in dat het hem niet af te leren valt. Omdat wij een kat in huis wensen hebben wij hem zijn eigen toilet gegeven i.d.v.v. een bak met vulling. Normaliter zit zijn geur in de kattenbak. Dus maakt hij daar gebruik van.
Dus: hij is wel zindelijk, maar op de verkeerde plek! Hij ververst constant zijn eigen geur op het kleed. Stress en verandering kunnen mede een oorzaak zijn!
Je kunt een aantal dingen proberen: het kleed pak je weg. Je kunt evt. de kattenbak daar tijdelijk neerzetten totdat het gewoonte is en je zeker weet dat ze nergens anders meer liever haar plas doet dan op de bak. Dit kan wel 3 maanden duren. Het is nog maar de vraag of je het oude kleed, na een grondige reiniging, nog wel terug kunt leggen. Soms zit de oude geur (en de gewoonte) er nog zo vast in dat de kat het nog steeds ruikt. Na die 3 maanden kun je wel proberen er een ander (nieuw) kleed neer te leggen.
Je verbiedt de kat langere tijd in de kamer te komen. Zo kan ze niet bij het kleed. Dus kan ze haar ritueel niet realiseren. Geef haar wel de mogelijkheid om in een ander rustig vertrek op de bak te kunnen.
Kijk eens kritisch naar de kattenbak en de vulling. De meeste katten vinden een bak met een kap niet prettig. Probeer een zo groot mogelijke bak te kopen met zo fijn mogelijk grit.
Als dit niet werkt kun je nog iets proberen: soms blijven katten "tapijtzindelijk". Met veel geduld kun je de kat proberen opnieuw te laten wennen aan kattenbak met vulling. Daarvoor knip je het beplaste gedeelte uit het kleed en leg dit in de kattenbak. Zo gaat je kat steeds in de bak op het kleedje. Uiteindelijk strooi je steeds iets meer kattenbakvulling (de hoeveelheid van een eetlepel per dag) op het kleedje in de kattenbak.
Wanneer dit allemaal niet werkt sluit je de kat op in een klein vertrek zonder tapijt en met een kattenbak. Het makkelijkst is de badkamer. De meeste katten leren dan snel de kattenbak te gebruiken. Houdt er wel rekening mee dat, wanneer je haar weer vrij laat ze nog steeds gebruik zal willen maken van het kleed. Ruim dat dus op, of laat toe dat ze week na week een volgend vertrek mag betreden, maar zorg wel dat ze de bak in de badkamer makkelijk bereiken kan.