Hoe kan ik een zijdehoen broedsaf maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
s'nachts apart in een hokje zetten, en overdag van het nest trekken? Ik ben geen kippenexpert maar dat is wat ik lees op fora van kippenhouders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
's Nachts apart zetten heeft weinig zin, en overdag van het nest trekken zie mijn antwoord en de reactie daarop.

Antwoorden (4)

Als mijn kippen(kriel Wyandottes) broeds zijn doe ik ze meteen als ik dit in de gaten heb 2 dagen in een apart donker hokje(soort kist) zonder strooisel of zo, zo op de koude stenen met enkele wat water. Na een dag of 2 zijn ze over het algemeen niet meer broeds. Nu zijn Wyandottes hardnekkige broeders, zijdehoenders weet ik niet. Kippen niet niet heel erg broeds zijn kan je ook van de broedsheid af helpen door ze steeds van het nest te halen, bij hardnekkige broeders gaat dit niet lukken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn schoonmoeder zet ze dan altijd in het 'andere' kippenhok. Ze heeft er twee naast elkaar. Eentje met sierkipjes eentje met grotere soorten. Tijdelijk de kip in een vreemde omgeving zetten is meestal genoeg.

Van mijn grootvader hoorde ik vroeger dat je dan de kip met haar borstbeen moest afkoelen. In het water zetten werd toen veel gedaan.

Het hok in de dag sluiten is misschien een obtie. Als ze niet binnen kan, kan ze er ook niet op gaan zitten.

Zet de kip s nachts op een koude vloer.

Ik neem gewoon de eitjes weg, de nest kan je ook weghalen als ze er zelf een maakte. Zit ze in een legnest dan is dat natuurlijk moeilijker.

En natuurlijk de kip er telkens afhalen.
9 jaar geleden
Even met z'n kont in koud water dompelen. Snel en effectief. Hoeft het dier niet in het donker, niet op een koude vloer en niet apart.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo krijg je hardnekkige broerders niets broeds af daarvoor moet je echt wat drastischer maatregelen treffen. Ik heb al 15 jaar Wyandottes en alle vriendelijke methodes geprobeerd maar dat werkt allemaal niet.
Paar dagen het nachthok dicht helpt hier maar nooit allemaal tegelijk broeds dus even in de gaten houden en de andere erin laten om wel een ei te leggen.
Gaat hier goed omdat ik maar 3 kippen heb .