Horen kwartel vrouwtjes te kraaien?

Ik heb een mannetje en een vrouwtje. Het mannetje kraait mooi en zuiver, maar sinds een aantal weken kraait mijn vrouwtje ook. Eerst erg lelijk, nu imiteert ze het mannetje.
Is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Ja en nee.
In de praktijk komt het meer voor. Kwartel hennen hebben de regel elkaar aan te roepen. D.w.z. dat ze de andere hennen roepen d.m.v. kraaiende geluiden. Het is niet zozeer dat ze de haantjes aanroepen a.h.w.
Normaliter heeft een haan in het wild meerdere hennen. Het kan dus zijn dat je hen zich alleen voelt. Ze heeft geen vrouwelijke collega's om zich heen.
(Wanneer je haan haar te vaak lastig valt is het misschien aan te bevelen hem meerdere vriendinnen te gunnen. In dat geval kun je een paar hennetjes extra aanschaffen en voorzichtig introduceren bij de al aanwezige hen.)
Toch is er meestal wel verschil tussen het geluid van de hennen en de hanen. Wanneer je een muziekaal oor hebt kun je het verschil wel horen.
Als er alleen hennen zijn (en er in geen velden of wegen een haan te zien is) kan 1 hen met de mooist gekleurde veren de rol van haan op zich nemen (dit komt doorgaans alleen in gevangenschap voor). Zo hoedt ze haar onderdanige zusters en zal hardere, kraaiachtige geluiden maken dan de rest van het toom.
Bij kippen kan dit ook voorkomen. Maar er kan dan ook een ziekte of hormonale stoornis zijn. Vaak kom je hier pas achter als de kip is overleden en sectie een ziekte of gezwel aan het licht brengt. Het zou kunnen dat de hen dus iets mankeert, maar misschien kom je hier nooit helemaal achter.