Ik wil graag een kattenluik maken in een huurwoning. Wie heeft een tip?

Mijn deuren zijn van hout en misschien is het ook evt mogelijk in steen? Maar dan wel zo dat als ik uit de woning ga ik het terug kan herstellen in de oude staat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben niet de hele dag thuis, daarom is het voor de kat fijner als hij in en kan lopen. Een raampje open is inbraak gevoelig.

Het beste antwoord

Zaag enkele voegen door, haal dan de bakstenen uit de gevel, Timmer een kader eromheen en plaats hierin het kattenluik al je weggaat metsel je de stenen terug
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

wij zijn net verhuisd en in de oude woni hadden we een kattenluik in een houten buitendeur

we hadden het uitgezaagde stuk van de deur bewaard voor het geval we zouden verhuizen en dat stuk heeft mijn man terug geplaatst en dicht gelijmd met montagekit en geschuurd en daarna geverfd

de woningstichting heeft het wel gezien maar goedgekeurd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf heb ik een vierkant uit de hardhouten deur gezaagd. Dat stuk heb ik goed bewaard en toen ik ging verhuizen dat weer met watervaste polyurethaanlijm terug geplakt.
De controleur ging er mee akkoord.

Toegevoegd na 7 minuten:
P.S.: deur was wit gelakt, bij een geverniste of blank gelakte deur wordt het moeilijker. Neem evt. contact op met woningbouwvereniging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het handigste om te doen: meet de deuropening op, kijk wat voor deur het precies is (stomp: die valt IN de deurpost, opdek: die heeft randjes langs de deurpost - buitendeuren zijn meestal stomp).
Ga naar een bouwhandel of naar een handel in tweedehands bouwmaterialen, en zoek daar een passende deur.
Haal de huidige deur weg, zet die in de schuur of berging om terug te kunnen plaatsen als je gaat verhuizen, en zaag in je nieuwe deur een gat voor een kattenluikje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, goede tip!+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vorige bewoners hadden dat gedaan, de originele keukendeur in de kelder gezet.
die was na -tig jaar dus helemaal beschimmeld. had woningstichting (waarschijnlijk op hun kosten) een nieuwe deur geplaatst, eerste wat ik deed toen ik er woonde was die deur eruit. hij zat in de weg om bij de koelkast te komen, en dicht kon hij ook niet vanwege het uit de muur stekende lichtknopje. ik heb hem zonder deurkrukken achter het dressoir gezet in de woonkamer. verder een prima idee de originele deur heelhouden, dus plusje van mij. maar zet de deur dan wel droog weg.
Bij mij was de achterdeur een paneeldeur, waarbij het hout van het paneel vrij dun was. Het kattenluik heb ik in dit dunne paneel geplaatst. Toen ik vertrok heb ik aan beide zijden van het paneel een nieuw paneel (multipaint)eroverheen gezet (gelijmd, geschroefd en gekit). Ik had het geluk dat rond die tijd de kozijnen en deuren aan buitenzijde door de woningbouw geschilderd werden. Dus de buitendeur was gelijk netjes in de juiste kleur. Niks meer van te zien.

In de ruimte tussen de nieuwe panelen heb ik nog een briefje gedaan: kattenluik gedicht in mei 2009. Maar ik denk niet dan iemand dat briefje ooit vindt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Die laatste zin, geweldig leuk. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL, een deur met een geheim ;-)
Je zou eerst aan de woningbouw toestemming kunnen vragen of het in elk geval voorleggen en wat je moet doen als je verhuist. Dat kan per mail, of brief (zodat je het op schrift hebt) en als het goed is krijg je dan antwoord of het goed is of niet.

Je kan het ook zonder toestemming doen, maar dan kan het zijn dat je de hele deur zelf moet vervangen, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.